ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی:

هنر ماخوذ از عدل و دین ذخیره آخرت هنرمند است/ ترویج دین؛ زکات هنر

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه هر نعمتی که خدا به انسان داده زکاتی دارد، تاکید کرد: هنر ماخوذ از عدل و عقل، ذخیره آخرت هنرمند است و زکات هنرش نیز ترویج دین از راه هنر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی ظهر امروز 15 دی در مراسم افتتاحیه جشنواره نماز و نیایش، گفت: هنرمندان باید هم دین را هنرمندانه ارایه کنند و هم اینکه مردم از هنر شما، فیض دینی ببرند.
وی افزود: هر نعمتی که خداوند به ما عطا می‌فرماید، باید در راه او صرف کرد؛ برخی از مسایل اکتسابی نیست و انسان گمان می‌برد که خودش آن را کسب کرده است، در حالی که هر توفیقی که نصیب انسان شود، از خداست.
آیت‌الله جوادی آملی، بیان کرد: نعمت‌های کسبی ممکن است کسی را فریب دهد؛ یعنی اسلامی حرف بزند و قارونی فکر کند؛ عالمی که می‌گوید من 40 سال درس خوانده‌ام و به اینجا رسیده‌ام، قارونی حرف می‌زند.
این مفسر قرآن بیان کرد: کمالات اکتسابی ممکن است او را فریب بدهد، ولی کمالات هنری از جمله خوش آهنگی و خوش ذوقی کسبی نیست؛ بنابراین برخی کمال‌ها روشن است که به ما داده شده است و این‌گونه از نعمت‌ها مسئولیتی مضاعف را به بار می‌آورد و ائمه ما را به زکات امر کرده‌اند و این نعمت‌ها باید با زکات همراه باشد، از این رو زکات جمال، عفاف است و زکات شجاعت، جهاد فی سبیل الله و زکات هنر، در این است که در راه دین صرف شود.
آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: انسان می‌توانند با هنرش از دنیا برود اگر این هنر را در یک محفظه‌ای بگذاریم که در آن عقل و عدل و دین است با ما به دنیای دیگر می‌رسد؛ پس ما می‌توانیم کاری کنیم که هرچه داریم با خود ببریم و چرا بگذاریم برویم؟ در دو بخش قرآن کریم خداوند فرمود که عده‌ای هنگام مرگ آسیب می‌بینند این گروه افرادی هستند که همه چیز را در دنیا می‌دیدند و برای آخرت چیزی نبردند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه دین از ما می‌خواهد که این کمال را حفظ کنیم، اظهار کرد: دین با جمال و جلال آراسته است و نباید هنر ما بی‌جا صرف شود که نه خودش بماند و نه بتواند ما را حفظ کند. هنر متعالی هم خودش را حفظ می‌کند و هم ما را و این هنر به ما داده نشده است که از دست بدهیم، بلکه داده شده است که در دست داشته باشیم.
جوادی آملی تصریح کرد: منطق الطیر عطار ساخته عطار بود، ولی این لطایفی که ایشان در قالب یک هنر الهی بیان می‌کند، در تاریخ مانده است و در اسلام همه چیز باید به زیبایی و لطافت و ظرافت بیان شود.
این مفسر قرآن با بیان اینکه هنر امثال حافظ متنزل و الهی است، افزود: هنری که از بالا آمد دست انسان را گرفته و بالا می‌برد، در تاریخ خبری از منوچهری و خاقانی نیست، ولی وقتی به حافظ و سعدی و عطار می‌رسیم، آنها ماندگار می‌شوند.
این مفسر قرآن عنوان کرد: کاری که ارشاد انجام می‌دهد این است که زیبایی نماز را بیان کند، برخوردار کردن جوانان و هنرمندان از سعادت دنیا و آخرت است و اگر کسی لذت نماز را بچشد، دیگر لذت‌های دیگر را نمی‌پسندد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان