از جمله امورى که ملل مختلف گذشته در انتخاب همسر خویش مراعات مى نمودند و سخت پاى بند آن بودند، این بود که مى کوشیدند همسرشان از نظر اعتقادى نیز سالم باشد، بدین معنا که معتقد بودند همان گونه که سلامت جسمى پدر و مادر در سلامت جسمى فرزند مؤثر است، سلامت روحى و اخلاقى و عقیدتى نیز در سعادت فرزند مؤثر خواهد بود.
مطمئنا روحیات زن و شوهر و اعتقادتشان به طور طبیعی در فرزندان و حتی اخلاق و روحیات خود زن و شوهر و اعتقادات شان تاثیر خواهد گذاشت.
به همین جهت مردمان از دیرباز از ازدواج با افراد غیر همکیش خود اجتناب داشته اند. بنابراین نهى از ازدواج با بیگانه عقیدتى اختصاص به اسلام نداشته، بلکه در ادیان دیگر نیز از ازدواج با بیگانه عقیدتى نهى شده است.
یکى از ادیانى که به شدت پیروان خود را از ازدواج با بیگانگان برحذر داشته، آیین یهود است. در بخش هاى مختلفى تورات به شدت یهودیان را از ازدواج با بیگانگان منع کرده و آن را از گناهان کبیره معرفى کرده است.
ممنوعیت ازدواج با بیگانگان یکى به سبب مصونیت اعتقادى پیروان دین بوده و یا به جهت حفظ ملیت و اصالت نژاد و قومى.
در آیین مسیحیت و مجوسیّت نیز ازدواج با بیگانگان ممنوع است. در اسلام ممنوعیت ازدواج با بیگانگان در موارد محدودى که مطرح بود، مبنى بر حس ملى گرایى و برترى قومى نبوده، بلکه به جهت مصونیت اعتقادى مسلمانان و دور نگه داشتن آنان از آلودگى هاى اخلاقى و حفظ اصالت خانوادگى بوده است.
فقهای شیعه بنا بر این اصل ، ازدواج به صورت دائمی را که تمام عمر در کنار هم بودن است جایز نمی دانند و مستند حکم نیز آیات و روایاتی است که وارد شده است. مانند آیه 221 سوره بقره .
اما از جهت بررسی عقلانی از این موضوع می گوییم:
کانون خانواده در اسلام کانونی مقدس است و استحکام این کانون بسیار ارزشمند است و طبیعی است که تشکیل این کانون به وسیله دو نفر با دو دین متفاوت که در رفتارهای آنها تأثیر به سزایی دارد ، از ابتدا متزلزل است و اسلام آن را تجویز نمی کند.
هم چنین مسئله تأثیر فرزندان از والدین و به خصوص تأثیر از مادر را نمی توان از نظر دور داشت . طبیعی است که دین اسلام با تأکیدی که بر تربیت فرزندان صالح و شایسته دارد ، مسئله پدر یا مار نامسلمان را در تربیت فرزند نمی پذیرد که البته مطمئنا تأثیر مادر بر فرزندان تنها محدود به بعد از زایمان نمی شود .
هم چنین مسئله ارث بردن زن و شوهر و فرزندان و مسائل و احکام بسیاری که در مورد ارتباط مسلمان و غیر مسلمان وجود دارد ، نمی تواند با ازدواج با غیرمسلمان تطبیق نماید.