آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی در درس تفسیر تشریح کرد:

تفاوت نبوت و رسالت و رابطه آن با روایت «لا نبی من بعدی»

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه میان نبوت و رسالت فرق است گفت: هر رسولی، نبی هست ولی هر نبی‌ای، رسول نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی املی امروز دوم اسفند ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم با اشاره به تعبیر «تترا» در آیه شریفه «ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَا» (مومنون/44) در قرآن برای رسولان، گفت: مراد از «تترا» در اینجا «وترا» است یعنی رسالت انبیاء متواتر بود و هرگز خلایی برای تبلیغ نبود و درباره هدایت‌های آسمانی فرمود که ما قول خود را به صورت متصل به بشر می‌فرستادیم پس هیچگاه دنیا از رسل خالی نبود.

فرق نبوت و رسالت

وی با بیان اینکه میان نبوت و رسالت فرق است عنوان کرد: فرق بین نوبت و رسالت اشاره شد، نبی کسی است که خبر را دریافت می‌کند و رسول کسی است که خبر را ابلاغ می‌کند. هر رسولی نبی هست ولی هر نبی رسول نیست. نبی، رسول خودش هست ولی مامور ابلاغ به جامعه نیست از این رو نبوت بی اثر نیست به همین دلیل پیامبر به علی(ع) فرمود «لا نبی بعدی» و نفرمود لا رسول بعدی.
وی با بیان اینکه انسان‌های اهل دل باطن گناه را می‌بینند اظهار کرد: قرآن فرمود که غیبت کردن، خوردن گوشت برادر مومن  است؛ برای ما این تعبیر قرآن تشبیه تلقی می‌شود اما غزالی در احیاء نقل کرده که دو نفر نزد حضرت مشرف شدند و در نزد ایشان غیبتی صورت گرفت حضرت به اذن خدا باطن عملشان را به آنان نشان داد و تشتی برایشان آورد و با تصرف معنوی سبب شد تا قی کردند و دیدند که گوشت مردار قی کرده‌اند و باطن اعمالشان را مشاهده کردند.
این مفسر قرآن با بیان اینکه این، دید و زاویه نگاهی است بیان کرد: اگر کسی این دید را داشته باشد می‌فهمد که خوردن مال یتیم مانند خوردن آتش است و آیه غیبت را تشبیه و تقدیر نمی‌داند. آن‌ها که اهل معنا هستند باطن گناه را آتش می‌دانند و می‌بینند.
وی اظهار کرد:  مومن آل فرعون به علت دید الهی باطن کار زشت منکران خدای موسی را می‌دید لذا تلاش کرد تا با برهان آنان را جذب کند؛ گفت خدا بالضروره آن است که در دنیا قانون داشته باشد و در آخرت محکمه، ولی بتها و چوب‌ها نه در دنیا قانون دارند و نه در آخرت محکمه و باید آنان را دور انداخت. کسی که بی عرضه است خدا نیست و اینها بی عرضه هستند پس چرا می‌پرستید؟
وی با اشاره به آیه «لَا جَرَمَ أَنَّمَا تَدْعُونَنِی إِلَیْهِ لَیْسَ لَهُ دَعْوَةٌ» (غافر/43) تاکید کرد: نوشتار درست انما که در اینجا سر هم آمده (اَنً ما) است و باید اصلاح شود ولی اگر بخواهیم اصلاح کنیم می‌گویند شیعه قرآن را دست کاری کرده‌اند.

مرگ معبر است

صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به بعد دیگر برهان مومن آل فرعون گفت: فرمود بدانید مرگ معبر است، چاله و پوسیدن و گودال نیست و در هنگام مرگ نیز اینها را متذکر می‌شوند، زیرا از قبل شنیده بودیم، لذا خود قرآن هم تذکره است و کتابی برای یادآوری است. همه انسان‌ها این مراحل را شنیده‌اند، ولی وقتی در هنگامه مرگ به یاد می‌آورند سرشان را به حسرت تکان می‌دهند.
وی افزود: در نقل دارد که مومن آل فرعون با اینکه شهید شد قرآن فرمود او را حفظ کردیم. البته در برخی روایات دارد که او از خطر مرگ نجات یافت ولی به فرض شهادت نشان می‌دهد که کسی اگر در راه دین شهید شود شهادت خودش حفظ کردن انسان مومن است و ببینید مقام شهید چقدر والا و بالاست.
بدی دامنگیر خود انسان می‌شود
این مفسر قرآن با بیان اینکه جسارت و اهانت به مومن اهانت به خداست اظهار کرد: هر نقشه بدی که انسان برای دیگری بکشد همه نقشه دامنگیر خود او می‌شود.
وی با اشاره به وضعیت کفار و منکران خدا در برزخ عنوان کرد: کانالی از آتش جهنم برای تبهکاران در قبر هست و راه نسیم‌آوری از بهشت برای بهشتیان است. کفار مرتبا در معرض آتش هستند نه اینکه آنان را نزدیک کنند که ببینند بلکه نزدیک می کنند که از آتش متاثر شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان