
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتاللهالعظمی عبدالله جوادی آملی امروز 29 بهمن در درس تفسیر در مسجد اعظم گفت: کسانی که جبر را ابطال میکنند و یا معتقد هستند یکسان نیستند و برخی فاصله کمی میان این دو (جبر و اختیار) دارند ولی برخی در هسته مرکزی این فاصله حرکت میکنند و به جبر مطلق یا اختیار مطلق گرفتار شدهاند ولی دیدگاه شیعه بینالامرین طبق روایت شریف امام صادق(ع) است.
وی تصریح کرد :همان طور که مباحث گذشته بیان شد انسان با به دنیا آمدن مجبور است که مختار باشد که راهش را انتخاب کند همانند کسی که شمشیر بالای سر او گذاشتهاند و میگویند تو باید یا از آب و یا شراب بخوری و راهی غیر از این دو نداری ولی در انتخاب یکی از این دو مختار هستی.
این مفسر قرآن با اشاره به تفضیل میان انبیاء و ائمه(ع) بیان کرد: نصاب ضروری برای امامت و نبوت را همه ائمه(ع) و انبیاء دارند اما این در تنافی با مرتبت آنان نیست همان طور که فرمود ه ما برخی از انبیاء را بر برخی دیگر برتری دادهایم و برای امام علی(ع) فضایلی ذکر شده که برای سایر ائمه نیست مثلا پیامبر فرمودند که من هرچه می بینم و می شنوم یا علی تو می بینی و می شنوی.
این مفسر قرآن در ادامه بحث فرعون و موسی(ص) عنوان کرد: فرعون میگفت عدمالعلم من دلالت دارد بر اینکه وقتی من در زمین خدایی نمیدانم خدایی در زمین نیست و درباره آسمان خبری ندادیم ولی میخواهیم فکر کنیم که در آسمان خدا هست یا نه که این نه از سنخ رصدخانه و ریاضت کاهنانه نیست بلکه به تعبیر قرآن از جنس مکر و کید است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه طبق فرمایش امام علی(ع) انسان اگر چیزی بلد است باید به آن عمل کند، گفت: جهاد در درون انسان همیشه هست. حضرت فرمود در این جهاد هر چی را یاد گرفتید عمل کنید زیرا اگر غضب و شهوت را بر علم غلبه دادید آسیب میبینید و اگر در این جهاد شکست خوردید کم کم قلب شما رسوب میبندد و با اینکه صددرصد قبح عملی برای او معلوم است باز هم عقل عملش فلج است مانند معتادی که مضرات اعتیاد را میداند اما عقل عمل او قدرت را از او سلب کرده است.
این مفسر قرآن بیان کرد: علم مقتضی عمل است نه علت تامه؛ به همین دلیل درگیری جهاد اوسط در درون هست علم میگوید این کار را بکن و غضب میگوید کار دیگر را.
وی با اشاره به محاجه حضرت ابراهیم و نمرود با بیان اینکه نمرود در صدد انحراف مردم از آئین ابراهیم با آوردن استدلالات گمراهکننده بود ادامه داد: مردم ستون حکومت هستند. اساس این است که مردم فرهیخته، حوزوی و دانشگاهی بشوند وگرنه اگر مردم فهمیده و نخبه نباشند همانند ستون پوک است که خودش را نمیتواند حفظ کند و در این صورت چگونه میخواهد بار یک نظام را به دوش بکشد. مردمی میتوانند نظامشان را حفظ کنند که میدانند با مردن نمیپوسند و میدانند که با مردن به ابدبت میرسند و ما مسافر این مسیر ابدی هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی اختراعات و خدمات علمی و اجتماعی کفار به مردم تاکید کرد: کافرانی که در دنیا به مردم خدمتی کرده و یا فناوری و اختراعی عام المنفعه داشتهاند علاوه بر بهره دنیوی در آخرت نیز از تخفیف عذاب برخوردار هستند.