به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتاللهالعظمی عبدالله جوادی آملی 27 بهمن در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی گفت: مومن آل فرعون در برابر سخنان فرعون آرام نگرفت و به ماجرای انبیاء قبل و حضرت یوسف اشاره کرد و کاری که فرعونیان در حق آنان کرده بودند. از یکی از معصومان پرسیدند که آیا یوسف(ع) معصوم و نبی بود که در پاسخ امام به استناد قرآن این موضوع ثابت میشود و مراد از این یوسف(ع) نیز همان حضرت یوسف است و نوه ایشان که در برخی تفاسیر آمده نیست.
وی افزود: مومن آل فرعون میگوید راه این است که به خدای موسی ایمان بیاورید و اگر کسی در راه مسر ف مرتاب پیش برود یعنی بدون دلیل و برهان عقلی و نقلی در برابر آیات خدا احتجاج کند به حقیقت نمیرسد.
این مفسر قرآن با بیان اینکه مومن آل فرعون خود را برای حقیقت فدا کرد و شهید شد بیان کرد: کسی که شربت شهادت مینوشد و بیگانه را رد میکند نشان میدهد که خدا او را حفظ کرده است نه اینکه او را از مرگ نجات داده بلکه همینکه به شهادت رسیده به بالاترین حیات رسیده است. مومن آل فرعون نیز جهاد فرهنگی داشت و در برابر پیشنهادات فرعون میایستاد و با برهان و استدلال فعالیت داشت و در نهایت هم شهید شد.
وی با بیان اینکه انسان در نظام تکوین آزاد است ولی در تشریع باید راه خدا را طی کند و اگر نکرد به عقوبت میرسد تصریح کرد: مشرکان میگفتند هر چه آباء و پدران ما تصدیق و تکذیب کردند ما هم تایید و تصدیق و تکذیب میکنیم. این کار توده مردم است ولی دین آمده تا هم محققان را با تحقیق آشنا کند و هم به مردم گفت شما بیشتر از این می ارزید چرا خود را ارزان می فروشید که بخواهید از راه گذشتگان منحرف خود تبعیت کنید.
فرعونها وقتی ظهور میکنند که مردم کم عقل باشند
وی با بیان اینکه فرعونها وقتی ظهور می کنند که مردم چشم و گوش بسته باشند ادامه داد: فرعون به هامان دستور داد تا برج بلندی بساز(صرحی بساز) که من از موجودات آسمانی بررسی کنم که خدا در آسمان هست یا نیست. فرعون خود و قومش را براساس معرفت حسی و تجربی در این گودال فروبرد که کف معرفت است و از این پائین تر دیگر معرفت نداریم. این کف سواد را اینها داشتند می گفتند چیزی را که ببینیم قبول میکنیم و چیزی که نبینیم قبول نمیکنیم و به همین دلیل هم منحرف شدند.
جوادی آملی بیان کرد: فرعون خودش آلوده بودو دیگران را هم آلوده کرد و گفت در زمین هر چه میگردیم خدا نیست و برجی هم بساز ببینیم در آنجا خدا هست یا نه و به این طریق دیگران را متقاعد کرد که یا خدایی نیست و یا اگر هست شناخت او محال است و وقتی چیزی شناختش محال است چگونه برای ما پیامبر می فرستد فرعون با این مکر و کید دیگران را خام کرد حتی معلوم نیست که او برج را ساخته است یا نه ولی این استدلال را آورد.
این مفسر قرآن اظهار کرد: کار فرعون فکر تمویهی و آبکی به خورد مردم دادن بود. به فرض ساختن برج، طول آن چقدر است و اگر رصدخانه درست شود باز هم اسرار آسمان را تا چه حد میتواند بفهمد و آیا میتواند جمیع آسمان را رصد کند که دم از دیدن خدا میزند این نشان میدهد که گاهی با تحلیل آبکی افراد ضعیف جامعه را فریب میدهند.
وی افزود: فرعون قومش را خفیف و تهی مغز کرد، راه فرهنگی را بست و از آنان اطاعت گرفت همان کاری که امروز در غرب صورت میگیرد. چون زندگی، تمدن و جامعه بر روی عدل و عقل استوار است هر وقت اینها سنگین شدند جامعه مستقل و هر وقت کم شد جامعه سواری میدهد. امام علی فرمود مالک ما قیام کردیم که دین را آزاد کنیم نه اینکه خود را آزاد کنیم زیرا ما بنده آفریده شدهایم وگرنه ما قرآن و نماز و نماز جمعه داشتیم ولی اسیر در دست اشرار بود ولی من خلافت را قبول کردم که قرآن و دین را آزاد کنم و کردم.
کرامت مردم باید حفظ شود
صاحب تسنیم تصریح کرد: امام علی(ع) فرمود اینکه ما میگوئیم باید برای مردم کار کرد نه اینکه مردم مصرف کننده هستند و برای رفاه و سود آنان کار کنیم بلکه مردم باربر نیستند حامل سیاستهای دینی و ستون دین هستند و باید آن را محکم نگه داشت شما اگر نماز را محکم نگیرید و اقامه نکردید تنهی عن الفحشاء ندارد و سیاست و دین نیز بدون مردم محکم نیست.
وی تاکید کرد: به همین دلیل در هیچ جای قرآن نمیگوید که نماز بخوانید، میگوید نماز را اقامه کنید زیرا بگوید نماز بخوانید حرفش حکیمانه نیست ولی وقتی میگوید اقیموا الصلوة حرف حکیمانه است زیرا اقامه نماز دوری از فحشا را به دنبال دارد در حالی که خواندن این مقدار کارآیی را ندارد.