ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در درس تفسیر مطرح کرد:

قیامت ظرف ظهور است نه حدوث/ حکم پیوند دست کافر به بدن مسلمان

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با بیان اینکه همه عالم از جمله اعضاء و جوارح انسان جنود الهی هستند، گفت: قیامت ظرف ظهور است نه حدوث بنابراین اعضاء و جوارح در آنجا فقط شهادت عادلانه و عالمانه برای کارهایی می‌دهند که شاهد آن بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز 23 فروردین ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی گفت: قرآن کریم مسئله معاد را با هر بیانی که لازم بود تبیین کرد؛ فرمود این نظام به حق خلق شده است و جریان مرگ را به این صورت بیان فرمود که در حشر اکبر همه دعوت می‌شوند و عدولله وقتی به آتش نزدیک شدند اعضاء و جوارح آنان بر ضدشان شهادت می‌دهد که قبلا گفته شد این ابزار خودشان فی نفسه گناه نکرد‌ه‌اند.

شاهدان عادل و عاقل

وی افزود: در فقه هم داریم که دیه گوش غیر از سامعه و دیه چشم غیر از دیه باصره است زیرا سمع و بصر نیروی ادراکی است که گوش و چشم آن را به کار می‌گیرند پس این ابزار گناه نکرده‌اند اگر کسی به نامحرم نگاه کرد چشم گناه نکرده است بلکه صاحب چشم گناه می‌کند از این رو این ابزار در روز قیامت شهادت می‌دهند و کسی شاهد را شلاق نمی‌زند.
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: اگر چشم و گوش به عنوان ابزار، گناهکار و فاسق بودند، شهادتشان در محکمه مسموع نبود زیرا از عدالت ساقط بودند و شهادت فاسق در محکمه قیامت مسموع نیست و اگر اعضاء و جوارح آگاهانه، عادلانه در محکمه حاضر شوند برای چه باید بسوزند؟.

قیامت ظرف حدوث نیست ظرف ظهور است

این مفسر قرآن عنوان کرد: در قیامت که همه چیز حَیَوان است ظرف ظهور حیات نطق است نه ظرف حدوث؛ قیامت ظرف بروز امور است نه حدوث. پس کلُ شیءٍ حیوانٌ ناطقٌ. اعضاء و جوارح در محکمه حاضرند و آگاهانه و عالمانه شهادت می‌دهند و هم در نگهداری و ادراک در طول مدت عادل هستند تا شهادت آنان مسموع باشد پس چشم و گوش حافظ‌اند و عادل‌اند و آگاه پس چرا این‌ها را جهنم می‌برند.

سؤال مهم

این مرجع تقلید بیان کرد: سؤال این است که آیا سمع و بصر و جلود سوخت و سوز دارد یا انسان با بدن دیگری می‌سوزد که این سؤالات باید مطرح و بر روی آن فکر شود.

تبیین روایتی از معصوم(ع)

وی افزود: ائمه(ع) فرمودند برخی انسان‌ها به صورت حیوان در می‌آیند اگر کسی به صورت گرگ درآمد نیازی به اعتراف و شهادت به درندگی ندارد خود اعضای او به این شهادت می‌دهند؛ کسی از گرگ و عقرب که شهادت نمی‌گیرند که درنده است بلکه ظاهر او خود گواه این مسئله است و با همه وجود شهادت می‌دهد که فرد چه کاره است.
وی ادامه داد: در سوخت و سوز اعضاء و جوارح در قیامت، شاهد را (دست و پا و چشم و گوش) نمی‌سوزانند و دست و پای دیگری است که سوزانده می‌شود چون این شاهدان عاقل و عادل گناه نکرده و معترف به توحید هم هستند.

وی تاکید کرد: حرف خدا به عدوالله این است که شما حضور مرا ادراک نکردید در حالی که من با اعضاء و جوارح شما بودم و جایی نیست که من نباشم (مع کل شیء) و شما نمی‌خواستید این موضوع را درک کنید.

اعضاء و جوارح جنود خدا هستند

این مفسر قرآن عنوان کرد: فرمود «واعلموا انً جوارحکم شهوده و خلواتکم عیونه؛ فرمود خلوت شما جلود اوست، پشت درهای بسته که هیچ کس نیست خدا هست لذا اگر اعضا و جوارح، جنود اوست او با جنود خود هست؛ به کافران گفت شما با اعضاء و جوارح مشکلی ندارید شما با من شکل دارید که نمی‌خواهید قبول کنید من با شما هستم و همه اعضاء و جوارح شما جنود من هستند.
استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه کسی که قلبش مریض است همه هویتش بیمار است تصریح کرد: چنین فردی چون مُدرِک و عالِم است از خود او می‌شود سؤال کرد که چرا خود را بیهوده صرف کردی چون اگر مُدرِک نباشد پرسش از او جایز نیست.
حکم پیوند دست کافر به مسلمان

وی با بیان اینکه بدن انسان در طول عمرش هزاران مرتبه تغییر می‌کند اظهار کرد: مگر بدن امروز ما با دیروز یکی است ولی نمی‌توانیم بگوئیم این دست امروز من دست دیروز من نیست؛ در قیامت هم این طور است و چون وابسته به ماست برای ماست. الان دست کافری را بخواهند به مسلمان پیوند بزنند مادامی که پیوند نگرفته نجس است ولی اگر گرفت جزء بدن مسلمان می‌شود و می‌توان با آن وضو گرفت.

صاحب تفسیر تسنیم عنوان کرد: کسی که 80 سال سن دارد همه بدنش چندین بار عوض شده و همین بدن هم در آخرت هم هست ولی عمده این است که فردی که تمام عمر معصیت کرده همه آنها معصیت کرده‌اند و کسی که توبه نکرده همین طور .اگر کسی 20 سال قبل جرمی داشته و فرار کرده و تصادف کرده و دستش پیوندی است نمی‌تواند بگوید دست من برای 20 سال قبل است لذا تا جان آدم، بدنی را قبول نکند بیگانه است.
وی تاکید کرد: برابر این آیات اعضاء شاهد و عادل و موحد و عالم هستند پس معلوم می‌شود سوخت و سوز اینها مدل دیگری است که باید جداگانه عنوان شود.
تناقض در حرف و عمل

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه افزود: در ادعیه و تعقیبات نماز به ما یاد داده‌اند که «اللهم ما بنا من نعمة فمنک» یعنی ما هرچه داریم از خداست ولی ما یک جور حرف می‌زنیم و یک جور فکر و یک جور کار می‌کنیم؛ اگر کسی شهریه‌ای به ما داد می‌گوئیم مرجع تقلید داده در صورتی که باید بگوئیم خدا داده و مرجع تقلید آورده است زیرا مرجع فرستاده ولی اینکه کی داده معلوم است که خداست و در قیامت مشخص می‌شود که چه کسی داده است.

وی ادامه داد: در قیامت کافر از اعضایش می‌پرسد که چه کسی شما را به حرف درآورد غافل از اینکه در و دیوار عالَم در آنجا حرف می‌زند و خدا می‌گوید شما چرا به اعضای خود تشر می‌زنید شما مشکلتان با من است که حضور مرا نفهمیدید. فکر کردید خدا موجودی است که در عرش نشسته است؛ خب فرش را چه کسی اداره می‌کند و با «مَعَکُم اَینَ ما کُنتُم» چه می‌کنید.
قرائت قرآن؛ کاری ارزشمند و پر ثواب

وی اظهار کرد: همین که می‌خواهید وارد قرائت قرآن شوید من حضور دارم یعنی آنجا هم از من غافل نشوید البته قرائت کار در قالب آیات الهی است و کار پرثواب و خیر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان