آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

نظام خلقت چند منظوره نیست/ فطرت «بِالْحَقِّ» آفریده شده است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه خلقت و فعل خدا همانند صنایع بشری نیست، گفت: نظام خلقت و فطرت انسان چندمنظوره نیست و بر حق آفریده شده است و آنچه خلاف فطرت و خلقت است رسوا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 18 فروردین ماه در ادامه تفسیر سوره فصلت در مسجد اعظم گفت: قرآن قصه عاد و ثمود را نقل کرده است و گفته قوم عاد به قدری قوی بودند که سنگ‌های کوه را می‌تراشیدند و با آن نیازهای زندگی خود را تامین می‌کردند. ولی طولی نکشید که بساط آنها به علت طغیانشان جمع شد.

وی ادامه داد: فرمود ما عالم را چند منظوره خلق نکردیم تا مانند سلاح و ابزار بشر بتوان هم در راه مفید و هم در راه غیرمفید به کار برد فرمود ما خلقت را بر حق آفریدیم و هر کس بخواهد خلاف آن برود با موج حرکت عالم مخالفت کرده و سرانجام کارش با خداست و دیر یا زود با عقوبت الهی مواجه می‌شود.

ساختار فطرت و خلقت بر حق است

این مرجع تقلید بیان کرد: خدا به انسان روحی داده که فطرت دارد و بدن داده که دستگاه گوارش در آن است و این چند منظوره نیست که غذای مسموم و غیرمسموم در آن جایی داشته باشد اگر غذای مسوم وارد کردیم بالا می‌آورد یعنی قبول نمی‌کند و فطرت نیز به شرح ایضا نمی‌تواند گناه را قبول کند چون بر خلاف حق است.

این مفسر قرآن تصریح کرد: اینکه فرمودند کذب و دروغ سرانجام ندارد به این دلیل است که فرد امضایی کرده، حرفی زده و ... این بیکار نمی‌ماند و در خط تولید است و لازم و ملزومی دارد و علت و معلولی که بعد از مدتی این روند در تولید افتاده او را مفتضح می‌کند و آبرویش را می‌برد و این طور نیست که ما آن را در پرونده‌ها پنهان کنیم و اتفاقی نیفتد زیرا ما آن را بیکار تصور کرده‌ایم اما در عالم خلقت این کار و حرف و تصمیم بیکار نیست.
وی با بیان اینکه کسی که به دنیا تعلق دارد در دنیا زندگی می‌کند نه بر روی زمین افزود: نوجوانی که از ابتدای نوجوانی دنبال رشته ورزش رفت و پیشکسوت شد و 80سال عمر کرد 80 سال در دنیا زندگی کرده زیرا همه چیز اعتباری است از زمین فوتبال و طول دروازه و ... بیان نورانی امام حسین(ع) این است که من در دنیا زندگی نمی‌کنم کسی که عقل و خرد دارد در دنیا زندگی نمی کند، همیشه در آخرت زندگی می‌کند.

عالم خلقت چند منظوره نیست

صاحب تفسیر تسنیم گفت: اگر کسی خیال کرد کار خدا مثل صنعت بشری چند منظوره است جهان را نشناخته زیرا خدا بازیگر نیست. ساختار خلقت نیز از نظر طبیعت گاز و از نظر فراطبیعت بر حق آفریده است.
وی بیان کرد: انسان و جهان یک جور و بر حق خلق شده است و وقتی این چند منظوره نبودن روشن شود انسان بیشتر خودش را کنترل می‌کند وگرنه روزی آبروی او می‌رود.

هر زمان و هر مکان، کمینگاه الهی است

استاد برجسته حوزه عنوان کرد: قرآن فرمود ما این پندها را به قوم عاد و ثمود دادیم و به شما هم می‌دهیم اگر از پندهای ما رویگردان شدند راه جلو و عقب بسته است و هر مسیری بروند سر و کارشان با خداست و تاکید کرد که قدرت شما از قدرت ثمود و عاد که بیشتر نیست پس چرا دشمنی می کنید.
این مفسر قرآن با بیان اینکه همه زمان‌ها و همه مکان‌های عالم کمینگاه خدا برای کافران است بیان کرد: درست است انسان باید تا آخرین لحظه توبه کند ولی معلوم نیست به آنجا(آخرین لحظه) برسد اگر خدا در کمین است و کمینگاه هم زمان و مکان تعیین شده‌ای ندارد پس جایی برای فرار نیست. تنها یک راه است و آن «فَفِرّوا اِلَی الله».

آیت الله جوادی آملی افزود: پس اگر یک راه بود و در انتها به خدا ختم می‌شد انسان می‌توانست بگوید من در جوانی گناه کنم در بزرگسالی توبه می‌کنم ولی معلوم نیست که کمینگاه کی و کجاست پس هیچ کس فکر نکند که عالم خلقت چند منظوره است البته ممکن است در حیطه توهمات و خیالات خود این طور فکر کند اما چنین فردی به تعبیر قرآن «مختال» است.

امام زمان(عج)؛ خطاب «انی جاعل فی الارض خلیفه»

این مفسر قرآن با اشاره به تعبیر قرآن درباره «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً»(آیه 30 بقره) گفت: خدا می‌فرماید من دائما و مستمرا خلیفه در زمین خلق می‌کنم و شما باید تحت تدبیر خلیفه من اسمای الهی را فراگیرید و امروز هم این موضوع خطاب به حضرت ولی عصر(عج)است که معلم فرشته‌ها است و می‌تواند با الله ارتباط داشته باشد و پیام الهی را بگیرد و به ما برساند بنابراین بهانه هیچ گروهی قابل قبول نیست.

تعبیر لااکراه برای تکوین است، نه تشریع

وی با اشاره به تعبیر«لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ»(256 بقره) تاکید کرد: معنای لا اکراه، اباحی‌گری نیست و اینکه هر کسی هر کاری بخواهد بکند زیرا در تکوین، جبری نیست اما در تشریع بگیر و ببند هست و خذوه فغلوه و جهنم هست.

وی ادامه داد: در تکوین، انسان آزاد آفریده شده و تکامل در این است و وحی و عقل را هم فرستاد تا انسان بهتر بتواند انتخاب کند اما در تشریع لا اکراه وجود ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان