ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی در درس تفسیر تاکید کرد:

آحاد جامعه در ایجاد شغل و رفع بیکاری مسئول‌اند

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم گفت: همه آحاد جامعه به اندازه خود در تولید شغل و رفع بیکاری و فقر مسئولیت دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 25 اسفند ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم در سخنانی به پاسخ به سؤالات طلاب پرداخت و گفت: پرسیده شده که ما در عصر غیبت هستیم و از درس و بحث چه طرفی می‌بندیم؟ پاسخ این است که اگر مشکلی هست در غیبت ما است و ما اگر از غیبت به حضور و از جهل به نور بیاییم هم مبدأ را می‌شناسیم و هم ولایت خلیفه مبدا را می‌شناسیم وگرنه حضور فیزیکی برای بسیاری از افراد صدر اسلام وجود داشت و نماز پنجگانه را در پشت سر بهترین امام جماعت دنیا می‌خوانند و با این وجود طرفی نبستند.

کسب علوم دینی زمینه برای عمل کردن است

وی با بیان اینکه علوم دینی زمینه برای عمل کردن و از غیبت درآمدن است و مشمول لطف حضرت شدن است تصریح کرد: قرآن ایمان به مبدا و خدمت به خلق را جزء دو چیز مهم برشمرد که چیزی بهتر از آن نیست و دو چیز است که از آنها بدتر نیست یکی کفر به خدا و دیگری ضرر به بندگان خدا.

این مفسر قرآن با اشاره به اهمیت کمک به فقرا و رفع فقر بیان کرد: جو و شأن نزول سور مکی سخن از رفع فقر و بیکاری و کمک به فقرا و ... است و در سوره‌های جزء 30 بیشتر از بخش‌های دیگر قرآن آمده است. در سوره بلد به بیان عقبه و تعریف آن یعنی فک رقبه، اطعام دادن و حمایت از یتیمان و... پرداخته است.

صراط مستقیم به معنای راه هموار نیست
وی با بیان اینکه طی کردن عقبه صراط مستقیم است ادامه داد: صراط مستقیم به معنای راه هموار نیست، بلکه به معنای این است که این راه بیراهه و گمراهی ندارد یعنی اگر کسی در صراط مستقیم قرار گرفت به بهشت می‌رسد ولی این صراط مستقیم راه همواری نیست. اینکه لباس نو را بپوشد و وقتی مندرس شد به فقیر بدهد عقبه نیست. در سوره فجر فرمود مشکل شما این است که تکریم یتیم نمی‌کنید و مال را خیلی دوست دارید و دوستی شما به مال زیاد است.

این مفسر قرآن اظهار کرد: بنابر این رسیدن به فقرا و تولید کار و زکات از پیام‌های اولی قرآن بود و از هرکسی به اندازه‌ای که مقدور است باید انجام شود. مشرکان به پیامبر می‌گفتند تو ما را درک نمی‌کنی ما هم تو را درک نمی‌کنیم ولی آنها در اشتباه بودند زیرا پیامبر روحیات آنها را می‌فهمید ولی آنها کور و کر بودند و سدی در برابر نفوذ پیام‌های پیامبر اکرم(ص) به وجودشان ایجاد کرده بودند.

وی با بیان اینکه دعوت پیامبر جهانی بود زیرا در پرتو آن بلال حبشی و سلمان و ... مسلمان شدند و پیام منحصر به حجاز نبود گفت: پذیرش آنان نشان از استقلال آنهاست. انسان از دید اسلام موظف است مستقل باشد اگر نباشد در خیر و شر و حسن و قبیح استقلال ندارد ولی وقتی مستقل بود هم خودش مستقیم می‌رود و هم اجازه نمی‌دهد کسی کج‌راهه برود.
در بهشت ملال و خستگی وجود ندارد

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره وضعیت مومنان در بهشت و یکنواختی آن بیان کرد: اینکه گفته می‌شود در بهشت علم فرد، زیاد می‌شود ولی حسرت نمی‌برد زیرا در آنجا این چیزها برداشته شده است. الان فرشته‌ها هر کدام رتبه‌هایی دارند ولی حسرت و غبن یکدیگر را نمی‌خورند و به دیگری حسادت نمی‌کنند و در وجود ما نیز قوای درونی و بیرونی تحت رهبری نفس، کار می‌کنند و هیچگاه افسوسی نسبت به هم ندارند همان طور که دست و پا نسبت به هم حسادتی ندارند.
آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: در بهشت این نقائص وجود ندارد و خستگی هم در آن نیست و انسان بیکار نیست بلکه اسمای الهی یکی بعد از دیگری ظهور و بروز می‌کند لذا یکسانی نیست و احساس ملال نمی‌شود و هر لحظه صفتی از صفات و اسماء الهی بروز می‌یابد و در آنجا ملال و لغوی نیست.
نظم محیرالعقول عالم

این مرجع تقلید با بیان اینکه عالم دارای نظم محیرالعقول است گفت: برخی خواب هستند و نمی‌دانند این عالم برای چه و چگونه خلق شده. دانشمندان هم که گوشه‌ای از اسرار این عالم را درک می‌کنند به آنان عالِم می‌گوئیم آیا آن کس که این نظم دقیق ریاضی را آفرید و همه اسرار عالم را می‌داند و آفریده عالم نیست؟
وی ادامه داد: قرآن در تبیین خلقت فرمود ذات خدا ازلی است و این سئوال راه ندارد که خدا کی و کجا خلق کرد زیرا این دو سؤال از مکان و زمان است ولی اصلا فرض ندارد که خدا از کی بوده و از چه زمانی خلقت را آفریده است زیرا در عدم محض، زمان و مکان معنا ندارد البته افراد در تصور کردن آزاد هستند. در عدم محض جلو و عقب فرض ندارد.
این مفسر قرآن با بیان اینکه ارواح انبیاء و اولیاء نه متزمن و نه متمکن است تصریح کرد: موجود همین که خلق شد، سیال و متحرک است و با یافت شدنش زمان و مکان پیدا می‌شود و گرنه بین عالم و الله عدم محض است و در عدم محض، فصل و وصل و معیت و ... فرض ندارد.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: گاهی انسان الهی حرف می‌زند و انسانی فکر می‌کند. می‌گوید فعلا مصلحت نیست این کار را انجام دهم و خوب است دو سال بعد انجام دهم و تابع مصالح و مفاسد و تابع زمان و مکان است ولی برای خدا زمان و مکان فرضی ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در عالمی که سنگ و چوب پرستیده می‌شود معلوم است که هم فراعنه را جای الله بنشانند گفت: در چنین عالمی، سقیفه را جای غدیر غالب می‌کنند منتهی این کارها را انسان می‌کند و کار این عالم بدلی درست کردن از سوی یک عده است بنابراین فرعون گفت من خدا هستم. متربیان هم انبیاء بدلی هستند و بدل آنان جعل شده و خلفای بدلی به جای غدیر می‌نشینند و کم نیست علمای درباری به جای علمای راستین و منافقان به جای مومنین قرار می‌گیرند و انسان باید مواظب باشد گرفتار این بدلی‌ها نشود و آنها را تایید نکند.
ائمه(ع) خاندان کرم هستند

مفسر قرآن کریم با اشاره به کرم انبیاء و کرامت آنان اظهار کرد: یکی از معصومان(ع) در روایتی فرمودند من حاضرم، دستم را تا مرفق لخت کنم ولی از انسانی درخواست و سؤال(مالی) نداشته باشم زیرا آن فرد اموالش را از چه کسی گرفته آیا غیر از خدا؟ بنابر این اگر کسی بداند در سؤال چه ذلتی است هرگز این کار را نمی‌کند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه مگر سؤال عالم از الله قطع شدنی است؟ عنوان کرد: خدا در هر لحظه ظهور دارد و کل یوم هو فی شان است چون همه موجودات در هر لحظه در حال سؤال هستند فرمود هرکس سؤال کرد ما به او می دهیم. البته سؤال لفظی حداقل است و آنکه تولید می‌کند سؤال عملی دارد یعنی شما هم باید قدمی بردارید وگرنه لقمه را بی زحمت در دهان شما نمی‌گذارند این برای بهشت است.

همه برای رفع فقر مسئول هستند

وی تاکید کرد: همه برای تولید کردن و رفع فقر و بیکاری مسئولیت دارند و هرکسی به اندازه خودش باید در این راه گام بردارد.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به بحث محکم و متشابه در قرآن اظهار کرد: محکمات ام الکتاب و متشابهات در سایه محکمات هستند که در سوره زمر عرض شد سرتاپای قرآن یکدست است و متشابهات به محکمات بر می‌گردند زیرا وقتی متشابهات به محکمات برگشت سرتاسر قرآن یکدست می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان