محمدرضا شهیدی‌پور:

فقه‌القرائت حاشیه‌سازی در قرائت‌ را کاهش می‌دهد/ ایجاد پیوند میان حوزه و قاریان

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان این‌که فقه‌القرائت باعث ایجاد پیوند میان حوزه و قاریان می‌شود، تاکید کرد: پرداختن به فقه‌القرائت جلوی سَبُک‌خوانی‌‌ در برخی قرائت‌ها را می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به ضرورت بحث فقه‌القرائت و برپایی همایشی در این زمینه و مشارکت علمی وی در این همایش گفت: بحث فقه‌القرائت اگر چه در مباحث فقها از گذشته وجود داشته است، اما موضوعی نو در عرصه و فضای قرائت کشور محسوب می‌‌شود.

وی افزود: اکنون قاریان ما چندان توجهی به فقه‌القرائت ندارند و از طرفی فقها نیز به دنبال فقه قرائت نه از جهت خوش‌خوانی و لحن نیستند، بلکه از زوایه حجیت قرائت و اثبات آن مورد توجه قرار می‌دهند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه قاریان از مبحث فقه قرائت استقبالی نمی‌کنند و فقها هم تنها به حجیت و اعتبار  قرائت سر و کار دارند، اظهار کرد: یکی از اهداف همایش فقه القرائت ایجاد پیوند میان این دو گروه است؛ یعنی از یک طرف تلاش دارد تا قراء را با دیدگاه‌های فقها و حوزه نسبت به فقه قرائت آشنا کند و از طرفی توجه حوزه نیز به سمت قرائت چه در قالب حجیت و غیر آن بیشتر شود.

ایجاد پیوند میان حوزه و قراء

داور بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: یکی از ثمرات این همایش می‌تواند این باشد که قاریان تلاوت‌هایشان را مبتنی بر دیدگاه‌های فقهی انجام دهند و همچنین ائمه جماعات به این مسئله بیش از گذشته توجه داده شوند که باید قرائت آنان صحیح و مبتنی بر فقه باشد.

لزوم جایگاه‌بخشی به فقه در مسابقات قرآن

شهیدی‌پور با بیان اینکه هم اکنون در مسابقات کشور و حتی مسابقات بین‌المللی قرآن توجه به این مسئله وجود ندارد و فقه قرائت جایگاهی ندارد، عنوان کرد: باید جایگاه فقه قرائت در مسابقات مشخص شود و به آن اهمیت بدهیم تا هم در حوزه علمیه نسبت به قرائت توجه بیشتری معطوف شود. هم قاریان به فقه القرائت بهای بیشتری بدهند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ادامه داد: باید از حوزه علمیه که وارد چنین بحثی شده است تشکر و قدردانی کنیم و از طرف دیگر نیز از شورای عالی قرآن تقدیر کنیم که دنبال چنین کار مفهومی خوبی رفته‌اند و باید از چنین فعالیت‌هایی حمایت شود.

کاهش حاشیه‌ها در برخی قرائت‌ها

شهیدی‌پور تاکید کرد: یکی از فواید توجه بیشتر به فقه قرائت آن است که حاشیه‌های برخی از تلاوت‌های کنونی و سَبُک‌خوانی‌هایی که در برخی موارد از سوی برخی قراء دیده می‌شود، کاهش می‌یابد و با اخلاق و فقه از بین می‌رود و برطرف می‌شود.

وی افزود: در فقه القرائت مباحثی مانند علم قرائت، حجیت قرائات، حکم لحن جلی در قرائت نماز و احکام تجوید از نظر فقیهان، مباحث فقهی «التغنی بالقرآن» همچنین احکام ترتیل و محدوده آن از نظر مفسران و ... مورد بحث قرار می‌گیرد.

شهیدی‌پور اظهار کرد: از مجموع 35 مقاله‌ای که تاکنون برای همایش ارسال شده 20 مورد به داوری رسیده و قرار است 12 مقاله انتخاب شود که مراحل داوری آن انجام خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان