اصول سیاست خارجی

نبوت اصلا آمده است و نبی مبعوث است برای اینکه قدرتمندهائی که به مردم ظلم می کنند پایه های ظلم آنها را بشکند و این کنگره های ظلم که با زحمت این بیچاره ها، به خون دل این بیچاره ها، به استثمار گرفتن این مردم ضعیف این پایه های قصر به بالا رفته، کنگره هایش [را بشکند]

نفی ظلم و حمایت از مظلوم

نبوت اصلا آمده است و نبی مبعوث است برای اینکه قدرتمندهائی که به مردم ظلم می کنند پایه های ظلم آنها را بشکند و این کنگره های ظلم که با زحمت این بیچاره ها، به خون دل این بیچاره ها، به استثمار گرفتن این مردم ضعیف این پایه های قصر به بالا رفته، کنگره هایش [را بشکند] .آمدن پیغمبر اکرم (ص) برای شکستن این کنگره ها و فرو ریختن این پایه های ظلم بوده است و از آن طرف چون بسط توحید است، این جاهائی که مبداء ستایش غیر خدا بود و آتش پرستی بوده است، آنها را منهدم کرده است و آتش ها را خاموش کرده است. (1) موسی بن عمران چه کرد، در زندگیش چه کرد، حضرت ابراهیم در زندگیش چه کرد، تمام اینها قیام کردند در مقابل جور، در مقابل ظلم، همه قیامشان این معنا بود.ما سر مشق باید بگیریم از اینها و ما باید قیام کنیم در مقابل ظلم، مسلمان ها باید در مقابل جورها، در مقابل ظلم ها، در مقابل منکرات قیام کنند. (2) ملت اسلام پیرو مکتبی است که برنامه آن مکتب خلاصه می شود در دو کلمه لا تظلمون و لا تظلمون. (3) برای من مکان مطرح نیست، آنچه مطرح است مبارزه بر ضد ظلم است.هر جا بهتر این مبارزه صورت بگیرد، آنجا خواهم بود. (4) حضرت امیر را به خیال خودشان نصیحت می کردند که شما یک مدتی معاویه را بگذارید در حکومت شما باشد و بعد که پایه حکومت شما قوی شد، آنوقت او را رد می کنید، به هیچ یک از آن حرف ها اعتنا نکردند و حجتشان هم این بود که یک نفر آدمی که بر خلاف موازین الهی رفتار می کند و ظلم را در بلاد راه می اندازد، من حتی برای یک آن هم نمی توانم که او را حاکم قرار بدهم، بلکه اگر حاکمش قرار می دادند این حجت می شد بر اینکه می شود یک فاسقی هم از طرف ولی امر حاکم باشد...و این حجتی است بر ماها که اگر بتوانیم، باید این حکومت هایی که حکومت جور است کنار بزنیم و اگر چنانچه خدای نخواسته نتوانیم، رضایت بر حکومت آنها ولو یک روز، ولو یک ساعت این رضایت بر ظلم است، رضایت بر تعدی است، رضایت بر غارتگری مال مردم است و هیچ مسلمی حق ندارد که رضایت بدهد به حکومت ظالمی ولو یک ساعت و همه ما مکلفیم که این حکومت هایی که روی کار آمده اند و بر خلاف موازین الهی و موازین قانونی (حتی قانونی خودشان) هستند، همه ما مکلفیم که با آنها مبارزه بکنیم، هر کس به هر مقدار که می تواند باید با آنها معارضه و مبارزه بکند و هیچ عذری پذیرفته نیست. (5) کسی که تابع مذهب اسلام است باید با ابر قدرت ها مخالفت کند و مظلومان را از زیر چنگال اینها بیرون بیاورد. (6) زیر بار ظلم رفتن مثل ظالم ظلم کردن، هر دویش از ناحیه عدم تزکیه است، «قد افلح من تزکی» : در نماز عید، این سوره (7) را مستحب است بخوانند، امر به تزکیه و ذکر الله، ذکر اسم الله: «قد افلح من تزکی و ذکر اسم ربه فصلی» .تزکیه، ذکر اسم الله و صلوة، اینها مراتبی است، اگر ما به این رسیده بودیم، نه حال انفعالی پیدا می کردیم برای پذیرش ظلم و نه ظالم بودیم.همه از این است که تزکیه نشدیم.دولت ها تزکیه نشدند و نخواهند شد مگر خدا عنایت کند و ظالمند، ملت هایی هم که تزکیه نشده اند، بار ظلم را به دوش می گیرند. (8) ما طرفدار مظلوم هستیم، هر کسی در هر قطبی که مظلوم باشد، ما طرفدار آنها هستیم و فلسطینی ها مظلوم هستند و اسرائیلی ها به آنها ظلم کرده اند، از این جهت ما طرفدار آنها هستیم. (9) باید در مقابل ظلم و ستم بایستید. «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» کلمه بزرگی است که از آن اشتباه می فهمند.آنها خیال می کنند به این معناست که هر روز باید گریه کرد، لکن محتوایش غیر از این است.کربلا چه کرد؟ ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشی را بازی کرد؟ همه زمینها باید این طور باشند.نقش کربلا این بود که سید الشهدا سلام الله علیه با چند نفر معدود به کربلا آمدند و در مقابل ظلم امپراطور زمان، یزید ایستادند، فداکاری کردند و کشته شدند، لکن ظلم را قبول نکردند و یزید را شکست دادند.باید همه جا این طور باشد، ملت ما باید این معنا را که امروز عاشورا است و ما باید مقابل ظلم بایستیم و همین جا کربلاست و ما باید نقش کربلا را پیاده کنیم، هر روز داشته باشد، انحصار به یک زمین ندارد و به یک سری افراد منحصر نمی شود، همه زمینها و همه روزها باید این نقش را ایفا کنند و ملتها از اینکه باید همیشه مقابل ظلم بایستند، غفلت نکنند.در بعضی روایات که حالا صحت و سقمش را نمی دانم هست که یکی از مستحبات این است که مؤمنین در حال انتظار، اسلحه هم داشته باشند، نه اینکه اسلحه را کنار بگذارند و منتظر بنشینند، بلکه برای مقابله با ظلم و جور اسلحه داشته باشند، تکلیف است، نهی از منکر است.بر همه ما تکلیف است که با دستگاههای ظالم، خصوصا دستگاههایی که با اساس مخالفند، مقابله کنیم. (10) ما وارد کشور آنها [: عراق ] نشدیم که ما مجرم باشیم، آنها مجرمند که وارد شدند.یک کسی، دزدی می آید منزل یک کسی، اگر این دزد را دفعش کنند، دزد تقصیر کار است یا آن که دفع کرده؟ صاحبخانه که تقصیر ندارد، دزد آمده این هم باید دفعش کند.حتی اگر به کشتن او هم منجر بشود باید دفعش بکند، مجرم اوست.اینهائی که در سر حدات اینهائی که به سر حدات ما حمله می کنند، ولو فرض کنید که مسلمان هستند، لکن چون حمله کردند، دفاع واجب است و کشتن آنها تا دفعشان واجب است.نه اینکه ما سر جنگی داریم، ما می خواهیم عالم در صلح باشد .ما می خواهیم همه مردم، همه مسلمین و غیر مسلمین همه در صلح و صفا باشند، لکن معنایش این نیست که اگر یک کسی بخواهد بریزد در منزل یک کسی و تعدی کند، ما بگوئیم که سر صلح داشته باشید و تن بدهید به ظلم.نه.

همانطوری که ظلم حرام است، انظلام و تن دادن به ظلم هم حرام است.دفاع از ناموس مسلمین و جان مسلمین و مال مسلمین و کشور مسلمین یکی از واجبات است.ما داریم به این واجب عمل می کنیم، کشور ما دارد به این واجب عمل می کند، آنها در جبهه و دیگران در پشت جبهه دارند به این واجب عمل می کنند.آن که می آید و فرض کنید که یک ماده منفجره ای را می خواهد پرت کند یک جائی، اگر او را گرفتند و حبسش کردند و اگر هم کار را کرده است یک وقت او را کشتند، این دفاع است، این فساد را از بین بردن است، این دفع فساد است، آن که این کار را دارد می کند مفسد است، نه شمائی که دارید دفع می کنید او را.شما که نمی خواهید که در یک خانه ای ماده منفجره بریزید، شما می خواهید که در منزلتان آن ریخته نشود. (11) آنهایی که به ما اشکال می کنند که شما چرا سازش نمی کنید با این قدرت های فاسد، آنها از باب این که همه چیز را با چشم مادی ملاحظه می کنند، با چشم طبیعی حل و فصل اشیاء را می کنند.آنها نمی دانند که انبیای خدا چه رویه ای داشتند.با ظالم چطور برخورد می کردند .یا می دانند و خودشان را به کوری و کری زدند.

سازش با ظالم، ظلم بر مظلومین است، سازش با ابر قدرت ها، ظلم بر بشر است.آنهائی که به ما می گویند سازش کنید، آنها یا جاهل هستند یا مزدور.سازش با ظالم، یعنی، این که دست ظالم را باز کن تا ظلم کند، این خلاف رأی تمام انبیاست.انبیای عظام، تا آن جا که توانستند جدیت کردند که ظلم را از این بشر ظالم بزدایند، به موعظه، به نصحیت، به امر به معروف، و نهی از منکر، به «و انزلنا الحدید فیه بأس شدید» . «آخر الدواء الکی» ، بعد از آنکه موعظه نشد، نصیحت نشد، آخر دوا این است که داغش کنند.شمشیر، آخر دواست. (12) خدای تبارک و تعالی ما را مکلف کرده که با اینطور اشخاص، با اینطور ظلمه، با اینهائی که اساس اسلام را دارند متزلزل می کنند و همه مصالح مسلمین را دارند به باد می دهند، ما مکلفیم که با اینها معارضه و مبارزه بکنیم، اگر یک وقتی هم دستمان برسد، دست به تفنگ می کنیم و معارضه می کنیم.خودمان تفنگ به دوشمان می کنیم و معارضه می کنیم. (13)

احترام و حقوق متقابل

ما با هیچ ملتی بد نیستیم، اسلام آمده بود برای تمام ملل، برای ناس «یا ایها الناس» .اسلام برای همه است.دلسوز برای بشر است.ما هم تابع اسلامیم، ما هم دلسوزیم برای بشر، ما با هر کس که با ما به طور انسانی رفتار کند ما با او دوستیم. (14) احکام اسلام، احکامی است مسالمت آمیز و می خواهیم همه قشرها، مسالمت آمیز باشند.همانطور که قبلا تذکر داده ام ما می خواهیم با کسانی که می خواهند با ما روابط دوستانه داشته باشند روابط دوستانه داشته باشیم امیدواریم که کشور شما و دولت شما احترام متقابل را حفظ کند و طوری عمل کند که در ایران منعکس نشود که شما در امور کشور ما دخالت دارید .من میل ندارم که وانمود شود در اهواز دخالت داشته اید رفتار شما باید طوری باشد که رفع سوء تفاهم شود.نباید کاری انجام شود تا وانمود گردد از شوروی اسلحه وارد می شود و اگر این مسأله درست باشد، من از شما گله دارم.ایران در سابق بیشتر تجارتش با روسیه شوروی فعلی بود.سابق که اصلا آمریکائی در کار نبود و ما هم مایلیم با شما روابط حسنه و روابط اقتصادی و سیاسی داشته باشیم و این موکول است به احترام متقابل رعایت شود. (15) کرارا مقامات و مسؤولان کشور به دولت های اسلام منطقه اعلام نمودند که جمهوری اسلامی ایران که محتوای آن بر اساس عدل اسلامی است و نسبت به آن با تمام جان متعهد است، اجازه ندارد که به حریم دیگران ظلم و ستمگری و تجاوز نماید و این تعهد الهی اساس نظام اسلام و جمهوری اسلامی است. (16) ما به حسب حکم خدای تبارک و تعالی اخوت خودمان را با همه مسلمین جهان، با دولت های کشورهای اسلامی، با ملت های مسلم در هر مذهبی هستند، در هر کشوری هستند، ما برادری خودمان را با آنها اعلام می کنیم و ما اعلام می کنیم که نظر تجاوز به هیچ یک از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی نداریم، ما می خواهیم که همه کشورهای اسلامی در محیط خودشان که هستند با هم برادر باشند همانطور که دولت ایران و ملت ایران یک هستند بر خلاف رژیم سابق که دولت ایران بر ضد ملت و ملت بر ضد دولت بود و لهذا به مجرد اینکه ملت یک انسجامی پیدا کرد نتوانستند، قدرت های بزرگ هم نتوانستند آن که نوکر بی قید و شرط شان بود نگه دارند.این انسجامی که در اینجاست ما می خواهیم که در همه کشورها باشد.همه مسلمین ید واحده باشند بر من سواهم.هر کس در محیط خودش با هر حکومتی که هست و با هر مذهبی که هست در محیط خودش باشد و مستقل باشد، لکن اینکه مسلمان با مسلمین دیگر اخوت داشته باشند، دوستی داشته باشند، پیوند داشته باشند، ارتش های همه کشورهای اسلامی پشتیبان هم باشند. (17) امیدواریم که صلح جهانی بر پایه استقلال ملت ها و عدم مداخله در امور یکدیگر و مراعات اصل حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه بنا گردد و هر گونه تعرضی به کشورهای دنیای سوم و اسلامی و بخصوص در این منطقه بر خلاف موازین است که باید پایه و اساس درستی ما بین ملت ها باشد. (18) ما با همه ملت های عالم می خواهیم دوست باشیم، با همه دولت های عالم به حسب طبع اولی می خواهیم دوست باشیم.می خواهیم که روابط حسنه، با احترام متقابل نسبت به همه داشته باشیم، مگر اینکه دولت هائی باشند که با ما خلاف رفتار کرده باشند و بخواهند به ما ظلم بکنند، تحمیل بکنند، سلطه جوئی کنند بر ما، که ما با آنها مخالف هستیم و هرگز اجازه نخواهیم داد که آنها دخالتی در مملکت ما بکنند و آن سلطه جوئی هائی که آنوقت می کردند، بکنند و با آنها البته نمی توانیم روابط داشته باشیم و با دولت هائی که با ما روابط حسنه داشته باشند، ما هم با آنها روابط حسنه داریم و اگر چنانچه ما احتیاج به یک چیزی داشتیم و آنها هم احتیاج به یک چیزی داشتند، خوب تبادل می شود. (19) ما بشر دوست هستیم و پیغمبر ما، پیغمبر عظیم الشأن ما بشر دوست بود و برای بشر زحمت ها و تحمل مشاق کرد و ما هم پیروی از آن دستور می کنیم و با همه اقشار بشر، با تمام مستضعفین عالم روابط حسنه داریم به شرط اینکه روابط متقابل و احترام متقابل باشد. (20) ما صلح می خواهیم، ما با همه مردم دنیا صلح می خواهیم باشیم.ما می خواهیم مسالمت با همه دنیا داشته باشیم.ما می خواهیم در بین مردم دنیا زندگی بکنیم، لکن آنها نمی گذارند ما را.اگر صدام به ما حمله نکرده بود، ما کاری به عراق نداشتیم.عراق برادر ماست. (21) ما از باب اینکه تابع اسلام هستیم و قراردادهایی که شده است محترم می شماریم هرگز بنای این مطلب را نداریم که حتی یک وجب از مملکت عراق که به حسب حالا مال عراق است تعدی کنیم و حتی یک وجب از زمین خودمان را نخواهیم به دیگران داد.نه ظلم می کنیم به آنها و نه تحت ظلم واقع می شویم. (22)

سؤال: سیاست خارجی جمهوری اسلامی، خصوصا در رابطه با ابر قدرت ها چه خواهد بود؟

جواب: سیاست دولت اسلامی، حفظ استقلال، آزادی ملت و دولت و کشور و احترام متقابل بعد از استقلال تمام می باشد و فرقی بین ابر قدرت ها و غیر آنها نیست. (23)

سؤال: رابطه یک دولت اسلامی و دولت آمریکا در آینده چگونه خواهد بود؟

جواب: باید ببینیم آمریکا خودش در آینده چه نقش دارد.اگر آمریکا بخواهد همانطور که حالا با ملت ایران معامله می کند با ما رفتار کند، نقش ما با او خصمانه است و اگر چنانچه آمریکا به دولت ایران احترام بگذارد، ما هم با همان احترام متقابل عمل می کنیم و با او به طور عادلانه که نه به او ظلم کنیم و نه به ما ظلم کند، رفتار خواهیم کرد و اشکالی پیش نمی آید. (24)

سؤال: پیمان های خارجی که انقلاب کوشش دارد برقرار نماید چیست؟

جواب: ما هرگز داخل درهای بسته زندگی نمی کنیم ولی این درها را نیز برای استعمارگران باز نمی نمائیم که اکنون شاه چنین کرده است.روابط خارجی ما بر اساس حفظ آزادی، استقلال و حفظ مصالح و منافع اسلام و مسلمین است و بر این اساس، هر کشوری که مایل باشد، با احترام متقابل عمل می کنیم. (25)

سؤال: سیاست شما نسبت به روسیه چیست؟ احساسات شما درباره مارکسیسم روسی چیست؟

جواب: سیاست ما نسبت به روسیه مثل سیاست ما نسبت به آمریکا و سایر کشورهاست.ما بر اساس احترام متقابل، به تمام کشورها احترام می گذاریم. (26) اگر عقد رابطه چه سیاسی و چه تجاری بین یکی از دول اسلامی و اجانب، مخالف مصلحت اسلام و مسلمانان باشد، جایز نیست این گونه رابطه، و اگر دولتی اقدام بآن نمود، بر سایر دول اسلامی واجب است آن را الزام کنند.بقطع رابطه، بهر نحو ممکن است. (27)

پی نوشت ها:

1 بیانات امام خمینی در مورد چهارم آبان صحیفه نور جلد 2 ص 240 تاریخ: 4/8/ 57

2 پیام امام خمینی به مناسبت سال نو صحیفه نور جلد 20 ص 190 تاریخ: 30/12/ 66

3 نه ستم کنید نه مورد ستم قرار گیرید. سوره بقره آیه 279

4 بیانات امام خمینی در دیدار با نمایندگان و سفرای کشورهای خارجی صحیفه نور جلد 14 ص 66 تاریخ: 22/11/ 59

5 مصاحبه امام خمینی با روزنامه «جمعه، شنبه، یکشنبه» صحیفه نور جلد 4 ص 110 تاریخ : 7/10/57 (پاریس نوفل لوشاتو)

6 بیانات امام خمینی در مورد کیفیت خلافت اسلامی صحیفه نور جلد 3 ص 198 197 تاریخ : 28/8/ 57

7 بیانات امام خمینی در دیدار با اسقف کاپوچی صحیفه نور جلد 12 ص 269 تاریخ: 12/5/ 59

8 سوره الاعلی

9 بیانات امام خمینی به مناسبت عید سعید فطر صحیفه نور جلد 19 ص 19 تاریخ: 10/4/ 63

10 مصاحبه امام خمینی با خبرنگار آمریکایی صحیفه نور جلد 4 ص 3 تاریخ: 10/9/57 (پاریس نوفل لوشاتو)

11 بیانات امام خمینی در جمع اعضای هیئت فاطمیون صحیفه نور جلد 9 ص 202 تاریخ: 4/7/ 58

12 بیانات امام خمینی در دیدار با اقشار مختلف مردم صحیفه نور جلد 15 ص 102 101 تاریخ: 27/5/ 60

13 بیانات امام خمینی در به مناسبت عید سعید فطر صحیفه نور جلد 19 ص 20 19 تاریخ : 10/4/ 63

14 بیانات امام خمینی در مورد ضرورت قیام صحیفه نور جلد 3 ص 184 تاریخ: 27/8/57 (نوفل لوشاتو پاریس)

15 بیانات امام خمینی در جمع کارمندان شهرداری اهواز صحیفه نور جلد 10 ص 164 تاریخ : 17/8/ 58

16 بیانات امام خمینی در دیدار با سفیر شوروی صحیفه نور جلد 7 ص 89 تاریخ: 22/3/ 58

17 پیام امام خمینی به مناسب چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب صحیفه نور جلد 17 ص 203 تاریخ: 22/11/ 61

18 بیانات امام خمینی در جمع میهمانان هفته وحدت صحیفه نور جلد 15 ص 280 تاریخ: 20/10/ 60

19 پاسخ امام خمینی به تلگرام برژنف صحیفه نور جلد 11 ص 267 تاریخ: 23/11/ 58

20 مصاحبه امام خمینی با پنج نفر از خبرنگاران اروپایی صحیفه نور جلد 10 ص 252 تاریخ : 8/9/ 58

21 بیانات امام خمینی خطاب به سفیر شوروی صحیفه نور جلد 5 ص 115 تاریخ: 7/12/ 57

22 بیانات امام خمینی در دیدار با سفرا و کارداران کشورهای خارجی در ایران صحیفه نور جلد 18 ص 221 تاریخ: 18/11/ 62

23 بیانات امام خمینی در جمع سفرا و دیپلماتهای خارجی مقیم ایران صحیفه نور جلد 14 ص 67 تاریخ: 22/11/ 59

24 مصاحبه امام خمینی با جمعی از خبرنگاران صحیفه نور جلد 3 ص 89 تاریخ: 18/8/57 (پاریس نوفل لوشاتو)

25 مصاحبه امام خمینی با تلویزیون سی بی اس صحیفه نور جلد 3 ص 33 تاریخ: 15/8/57 (پاریس نوفل لوشاتو)

26 مصاحبه امام خمینی با روزنامه السفیر صحیفه نور جلد 3 ص 236 تاریخ: 2/9/57 (پاریس نوفل لوشاتو)

27 مصاحبه امام خمینی با مجله اکونومیست صحیفه نور جلد ص 180 تاریخ: 18/10/57 (پاریس نوفل لوشاتو)

28 توضیح المسائل مسئله 2832

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان