آیت‌الله العظمی سبحانی:

مقایسه ولایت با دیکتاتوری، بدفهمی دین است

گروه حوزه‌های علمیه: یک قلم به دست بدفهمی که فهم خاصی از دین ندارد ولایت را با دیکتاتوری یکسان کرده است در حالی که پیامبر و اهل بیت(ع) هوا و هوسی در فعل و گفتارشان نیست ولی دیکتاتورها حاضرند برای خود دنیا را به آتش بکشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز، دوم تیر در درس تفسیر خود در مجتمع آموزش عالی فقه درباره آیه ششم سوره احزاب درخصوص اولی بالمومنین بودن پیامبر(ص) گفت: این بحث شمول فراوانی را در بر می‌گیرد یعنی پیامبر در محبت، قضاوت، در حکم و امر بر همه مومنین اولی است.
و ادامه داد: در آیه دیگر آمده که هیچ کس نباید محبت خود و برادر و پدر و مادر و عشیره و زن و فرزند و مال و مسکن را بر محبت پیامبر ارجحیت بدهد. به همین خاطر است که شخصیت پیامبر از منظر الهی برای مسلمانان تبیین شده است.
وی اظهار کرد: محبت به پیامبر باید از صمیم قلب و همراه با عمل باشد و به پیروی از ایشان ختم شود و محبت زبانی فایده ندارد از جمله اینکه بحث شده که این محبت باید نسبت به عترت ایشان نیز ساری و جاری باشد.

دوستی اهل بیت(ع) منجر به سعادت است

این مفسر قرآن تصریح کرد: حال ممکن است این سؤال پیش آید که چرا پیامبر مردم را به دوستی و محبت فرزندان خود امر می‌کند که در اینجا باید گفت آن کس که از این دوستی سود می‌برد خود مومنان هستند و مومنان با دوستی و حب پیامبر و عترت وی دنباله رو این مکتب و ارزش‌های آن هستند و در حقیقت این دوستی منجر به سعادت بشر است.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر کسی امام علی(ع) را دوست داشته باشد همیشه سعی می‌کند دنباله رو ایشان باشد. این بحث همان بحث ولایت مطلقه است که باعث می‌شود پیامبر در همه امور بر ما ولایت داشته باشد که بر ائمه هم تسری می‌یابد ولی یک قلم به دست بدفهمی که فهم خاصی از دین ندارد این ولایت را با دیکتاتوری یکسان کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که پیامبر و اهل بیت(ع) هوا و هوسی در فعل و گفتارشان نیست ولی دیکتاتورها حاضرند برای خود دنیا را به آتش بکشند.
ولایت فقیه؛ تداوم ولایت پیامبر(ص) و ائمه(ع)

این مرجع تقلید تصریح کرد: در دامنه این ولایت، ولایت فقیه پدید آمده که در قانون اساسی آمده و علمای بزرگ هم آن را تایید کرده‌اند.
سبحانی اظهار کرد: در ادامه این آیه همسران پیامبر نیز امهات مومنین بیان شد‌ه‌اند که در اینجا نیز این سؤال پیش می‌آید که چرا خداوند فرمود هیچگاه همسرانتان مادران شما نمی‌شوند .

این مفسر قرآن با بیان اینکه از دو منظر می‌توان به این مسئله نگاه کرد گفت: تفاوت معنوی و جسمانی؛ که در بحث اول این نسبت یعنی نفی ظهار از روی تنفر داده شد و در بحث دوم از موضع تکریم است.
وی افزود: مطلب دیگر آن است که پیامبر پدر روحانی مردم است و همسرانش هم همسران روحانی مردم هستند نه مادران واقعی، مانند امام علی(ع) که پدر روحانی مرم است نه جسمانی در اینجا نیز مباحث زیادی وجود دارد از جمله اینکه حرمت ازدواج با زنان پیامبر نازل شد و عدم جواز بنابر مصالح خاص امت اسلامی بود و نه چیز دیگر.

مصلحت تحریم ازدواج زنان پیامبر(ص)

این مفسر قرآن تصریح کرد: کسی نمی‌توانست با ایشان ازدواج کند زیرا بسیاری به دنبال سوء استفاده بودند تا خود را خلیفه معرفی کنند. عبدالله بن زبیر با همین حیله عایشه را فریفت و علیه امام علی(ع) بی‌حرمتی کردند و وقتی مردم این صحنه را دیدند بنابر همین تعبیر «امهات مومنین» و با تبلیغات عبدالله بن زبیر با این کاروان همراه شدند و گفتند ام المومنین امرش بر همه اولی و واجب الاطاعت است و این نشان می‌دهد این موضوع چقدر خطرناک است و خدا بنابر چه مصلحتی ازدواج زنان پیامبر را ممنوع کرده است.
این مفسر قرآن تاکید کرد: مورد دیگر اینکه معاویه را «خال المومنین» می‌دانند زیرا خواهر او یکی از همسران پیامبر بود اما محمدبن ابی بکر را که برادر عایشه بود مورد اعتنا قرار نمی‌دهند زیرا محبت امام علی و آل او را داشت. نمی‌شود معاویه با همین نسبت خال المومنین باشد و دیگری نه و این بیانگر اهمیت مصالح الهی در خصوص زنان پیامبر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر