حجت‌الاسلام رفیعی در جلسه تفسیر:

روضه و منبر هم ‌می‌تواند ضرار شود/ دور ریختن گوشت ۱۰۰ شتر قربانی به دستور امام علی(ع)

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به سابقه مسجد ضرار تاکید کرد: روضه و منبر و هیئتی هم که کارش برای خدا نباشد می‌تواند همانند مسجد ضرار شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 23 تیرماه در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات سوره نور به مَثَل کافر در قرآن اشاره کرد و گفت: اعمال کافر مانند سراب «بقیعة» است یعنی سرابی در بیابان و کویر است که کافر نسبت به آن تشنه است و وقتی به آن نزدیک شد می‌بیند هیچ چیزی نیست.

وی افزود: اعمال مومن نیز مانند نور، آب چشمه و دریاست است که به دیگران هم نور و برکت می دهد.

رفیعی تصریح کرد: قرآن کریم کافران را همچنین به مثل کسی تعبیر کرده است که در عمق دریا قرار دارد و ظلمت عمیق ته دریا و ظلمت موج‌های اب و ظلمت ابری که بالای سر اوست او را محاصره کرده و تاریک تاریک است و هیچ نوری از خود ندارد.

رفیعی بیان کرد: در اسلام برای انجام کار هم حسن فاعلی و هم حسن فعلی لازم است و کارها هم باید با نیت خالص برای خدا انجام شود و هم طبق موازین شرعی باشد تا مقبول واقع شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اظهار کرد: اگر اعمال عبادی مانند نماز، روزه، انفاق و ... برای خدا و خالصانه انجام نشود پذیرفته نیست و مانند سراب خواهد بود زیرا نیت در پذیرش آن شرط است.

کفر، کسالت و کراهت مانع قبولی اعمال است

وی با بیان اینکه سه عامل کفر، کسالت و کراهت مانع قبولی اعمال است تصریح کرد: در زمان امام علی(ع) تعدادی از ثروتمندان برای چشم هم چشمی شترهای زیادی را قربانی کردند تا مجموع آن به صد شتر رسید و وقتی خبر به امام رسید جلوی رواج آن را گرفت و فرمود همه گوشت‌ها را که برای غیرخدا ذبح شده دور بریزند آن هم امامی که آنقدر ساده زیست و مراعات در مصرف داشت.

رفیعی تاکید کرد: در روایت داریم که خدعه نکنید زیرا خدعه با خدا آن را به خودتان بر می‌گرداند.

وی با انتقاد از رواج چشم و هم چشمی در روضه و عزاداری و مسجدسازی و منبر و ... تاکید کرد: وقتی در آیات قرآن، یک مسجد، ضرار می شود منبر و روضه و حسینیه و ... هم می تواند ضرار باشد زیرا آن مسجد ساخته شد تا مسجد قبا را زمین بزند.

وی تصریح کرد: مخترعین و کسانی که با نیت الهی هم اختراعی کرده و به دیگران خدمت کرده اند در دنیا ماجور هستند و خداوند به آنان جزا می‌دهد ولی در آخرت پاداش ویژه‌ای نخواهند داشت.

رفیعی در ادامه به اخلاص امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی در دنیا بدون نام امام خمینی(ره) شناخته شده نیست و رمز این موفقیت، اخلاص است.

استاد حوزه ادامه داد: شهید مطهری اثارش را زمانی نوشت که مجلات و روزنامه‌ها آن را چاپ نمی کردند اما بر اساس تکلیف نوشت و امروز بیشترین مراجعه را دارد.

عضو هیئت علمیه جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: راز ماندگاری عمل در اخلاص است و در دار بقا نیز مخلصین پاداش زیادی خواهند داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان