حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم:

اختلاط محرم و نامحرم با زندگی امام علی(ع) سازگاری ندارد/ مفهوم زکات در سور مکی

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه ضمن تبیین مفهوم زکات در سوره‌های مکی به لزوم رعایت پاکدامنی اشاره کرد و گفت: اختلاط محرم و نامحرم با زندگی امام علی(ع) سازگاری ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، داور بین‌المللی قرآن و استاد حوزه امروز 15 تیر در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) در سخنانی با اشاره به آیات سوره مومنون که در شان امام علی(ع) عنوان شده است گفت: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه عبادت مردم را به چند دسته تقسیم کرده است گروهی که خدا را برای کسب بهشت عبادت می‌کنند که عبادت تاجران است، گروهی که برای ترس از عذاب و عده‌ای هم هستند که احرار نام دارند و خدا را برای شکر نعمت‌های او عبادت می‌کنند.

وی افزود: پرهیز از لغو یکی از ویژگی‌های بزرگ مومنان است زیرا مومن هدفی دارد و از کارهایی که خلاف این هدف است و حتی در طی کردن هدف به او کمک نمی‌کنند می‌پرهیزد.

حاج ابوالقاسم تصریح کرد: مومنان اهل رسیدگی به محرومان هستند و زکات را برای پاک کردن مال و جانشان می‌دهند. البته زکات در سور مکی به مطلق عبادات مالی اطلاق می‌شود و معنای اصطلاحی ندارد بلکه صدقه و خمس و ... را هم در بر می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: امام علی(ع) جلوه شاخص کمک به محرومان بود و یتیمان کوفه به او احساس پدری داشتند.

وی ادامه داد: پاکدامنی از دیگر ویژگی‌های جامعه مومنانه است از این رو اختلاط زن و مرد و محرم و نامحرم با زندگی امام علی(ع) سازگاری ندارد زیرا آن حضرت از شنیدن صدای زنان جوان هم پرهیز داشت.

حاج ابوالقاسم بیان کرد: مومنان اهل رعایت امانت هستند و بزرگترین امانت قلب سلیم است همچنین فرزندان و همسر از دیگر امانت‌ها هستند که امام علی با اینکه فرزندانش معصوم بودند به آنان توصیه می‌کرد و برایشان برنامه تربیتی داشت.

وی ادامه داد: پایبندی به عهد و پیمان از دیگر ویژگی‌های مومنان است در روایت داریم که مصداق«فمنهم من قضی نحبه» حضرت حمزه و «منهم من ینتظر» امام علی(ع) هستند.

وی گفت: در اوج بودن کیفیت نماز و رعایت آداب ظاهری آن از دیگر ویژگی‌های انسان‌های مومن است به همین دلیل حضرت به نماز واجب و نوافل اهمیت زیادی می‌دادند و در روایت هم داریم که « از من نیست کسی که نمازش را سبک بشمارد».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان