تهاجم فرهنگی

مسأله تهاجم فرهنگی که ما بارها روی آن تأکید کرده ایم، یک واقعیت روشنی است. ما با انکار آن نمی توانیم اصل تهاجم را از بین ببریم

مسأله تهاجم فرهنگی که ما بارها روی آن تأکید کرده ایم، یک واقعیت روشنی است. ما با انکار آن نمی توانیم اصل تهاجم را از بین ببریم. نباید تهاجم فرهنگی را انکار کرد، تهاجم فرهنگی وجود دارد. اگر ما آن را انکار کردیم، مصداق این فرموده امیرالمؤمنین علیه السلام می شویم که «و من نام، لم ینم عنه» شما اگر در سنگر خوابت برد، به این معنا نیست که دشمن هم در سنگر مقابل خوابش برده است. تو خوابت برده و سعی کن خودت را بیدار کنی. ما باید توجه داشته باشیم که انقلاب فرهنگی در تهدید است؛ کما اینکه اصل فرهنگ ملی و اسلامی ما در تهدید دشمنان است. (1)

تهاجم فرهنگی شیوه ای آزموده و موفق

نظام سلطه جهانی، همواره ابزارهای فرهنگی را کارسازترین سلاح برای ایجاد زمینه های لازم برای نفوذ در مناطق مختلف جهان از جمله جهان اسلام تشخیص داده و با زیرکی تمام از آن سود جسته است:

حداقل در طول صد سال اخیر، یعنی از وقتی استعمارگران غربی به فکر افتادند، این منطقه را زیر سلطه سیاسی و اقتصادی در بیاورند، به این تشخیص رسیدند که باید امکان استفاده لازم و زمینه را برای نفوذ خودشان در ذهنیت مردم یک چیزهایی را وارد کنند و هم از آن یک چیزهایی را بگیرند، و لذا با تلاشی که انجام گرفت، شما می بینید، «فرنگی» مغضوب دوران «کمپانی رژی» تبدیل می شود به «فرنگی» که ایران موظف است جسم و روح و ظاهر و باطن خودش را شبیه او بکند و در دوران سلطه استبداد «رضاخانی» در یک فاصله 180 درجه است. یعنی درست در نقطه مقابل هم قرار می گیرند. و این همان «تأثیر فرهنگی» است که وقتی روی فرهنگ یک ملت کار می کنند، ذهنیت او، و درک او از مسائل، و عقاید او و فهم و استنباط او را تغییر می دهد. این کاری است که در آن مدت آنها روی فرهنگ توانستند بکنند. (2)

فرهنگ، صحنه نبرد همه جانبه

به اعتقاد غالب ناظران و تحلیل گران مسائل بین المللی، اصلی ترین صحنه برای کسب قدرت و به دست گرفتن ابتکار عمل برای قرار گرفتن در موضع برتر در قطب بندی های جدید، صحنه فکری و فرهنگی است و جهان آینده، جهان فرهنگهای برتر و فراگیرتر خواهد بود و هم از این روست که اینک بیشترین تلاش دشمن در یورشهای همه جانبه فرهنگی متمرکز شده است:

امروز دشمن بیشترین همت خود را بر روی تهاجم فرهنگی گذاشته است. یک کارزار فکری، یک کارزار فرهنگی و سیاسی، الان در جهان است. هر کس بتواند بر این صحنه کارزار و نبرد، تسلط پیدا کند، خبرها را بفهمد، احاطه ذهنی داشته باشد و یک نگاه به این صحنه بیندازد، برایش مسلم خواهد شد که دشمن از طریق فرهنگی بیشترین فشار خود را الان وارد می آورد . (3)

اهداف اصلی در تهاجم فرهنگی

دشمن مکار و حیله گر، در تهاجم فرهنگی خود اهداف گوناگونی را دنبال می کند که مهمترین آنها عبارت است از:

1 اسلام زدایی:

استعمار فرهنگی در طول سالیان دراز در کشور ما یک اسلام زدایی و اصالت زدایی به وجود آورده است که همه اصالتهای اسلامی بتدریج مورد تهدید و باصطلاح مورد تهمت و برچسب بی اعتباری قرار گرفته و سعی شده است تا بنیانهای پوسیده فرهنگ غربی جای آنها را پر کند. (4)

2 بی اعتقاد کردن نسل جوان به انقلاب اسلامی:

هدف قدرتهای استکباری از تهاجم فرهنگی علیه انقلاب اسلامی بی اعتقاد کردن نسل نو، به دین، اصول انقلابی و تفکر فعالی است که دشمنان اسلام را به هراس انداخته و قلمرو قدرت آنها را در معرض خطر قرار داده است. (5)

3 ضربه بر اصل نظام:

هدف این است که از طریق مطبوعات، رادیو و تلویزیون، سالنهای فرهنگی و جشنواره ها، که مهره هایی از عناصر ضد انقلاب ممکن است در آنجاها حاضر باشند؛ به اصل انقلاب ضربه بزنند . (6)

4 موجه جلوه دادن فساد و اشاعه آن:

قدرتهای سلطه گر، بزرگترین عامل توجیه و نشر فسادند؛ فساد اخلاقی، فساد جنسی و فساد اعتقادی... ما باید در کشورهای خود با فساد مبارزه جدی آغاز کنیم. (7)

راههای مقابله با تهاجم فرهنگی

رهبر بزرگوار انقلاب، در بیانات مختلف خود بگونه ای دقیق و روشن بینانه، راههای مقابله با این شبیخون فرهنگی را ترسیم فرموده اند که به مواردی از آنها اشاره می کنیم:

1 تهاجم متقابل فرهنگی:

ما در زمینه فرهنگی، برای اینکه بتوانیم در برابر تهاجم سیل آسای فرهنگ غربی... مقاومت کنیم و آن را پس بزنیم، آن مظاهر غلطی که از آن فرهنگ بر ما تحمیل کردند، بتازیم... احتیاج به یک «تهاجم فرهنگی» علیه دشمن داریم و فکر می کنم این کار به یک سیاستگذاری همه جانبه پخته سنجیده احتیاج دارد. (8)

2 شناخت وضعیت دشمن:

هجوم فرهنگی را با تفنگ نمی شود جواب داد. تفنگ او قلم است. این را هم می گوییم تا مسؤولان فرهنگی کشور... احساس کنید که امروز سربازان این قضیه شمایید و بدانید که چگونه دفاع خواهیم کرد. چشمها را باید باز کرد، صحنه را شناخت، مثل جنگ نظامی که بدون شناسایی و بدون دیده بان و بدون دانستن وضعیت دشمن، چشمش را ببندد، سرش را بیندازد پایین برود . جلو، شکست خواهد خورد، در جنگ فرهنگی هم همین طور است. (9)

3 دفاع از ارزشهای اسلامی:

ملت ما باید همانند گذشته با عزم پولادین و گامهای استوار در راه مجد امت اسلامی، اعتلای کلمه اسلام... و احیای ارزشهای اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله به پیش برود. (10)

در احیای فرهنگ اسلامی... یکی از مهمترین عوامل این است که هم به منابع این فرهنگ، زیاد رجوع شود و هم به آشنایی با آنها بها داده شود، مثل قرآن و سنت. همچنین... ما در زمینه های علمی و فرهنگی از قرنهای گذشته مسلمین، یادگارهای بسیار ارزنده ای داریم، که باید اینها را احیا کنیم: زیرا زنده کردن کتابها و مؤلفات گذشته در زمینه های مختلف، نقش زیاد دارد . (11)

4 استفاده از هنر و هنرمندان متعهد:

در این صحنه، سنگرداران اصلی، نویسندگان، هنرمندان هستند که دلشان برای اسلام می تپد و از حقد و کینه دستگاههای استکباری با اسلام و مسلمانان با خبرند. تهیه مقالات و کتب و آثار هنری در تبیین اسلام و افشای توطئه های دشمنان و دفاع از حقوق مسلمانان جهان وظیفه عمومی و بزرگ آنهاست. (12)

هنرمندان، زبان رسای هنر را در خدمت انقلاب و اسلام که عزیزترین سرمایه مردم است به کار گیرند و این عطیه الهی را صرف تعالی افکار مردم کنند و هنر را از آمیزش با مظاهر زیانبار فرهنگ بیگانه رها سازند. هنر را با حفظ تعالی آن، به میان مردم برند و در ذهن و دل آنان وارد کنند و از شکل کالاهای تجملی و مخصوص گروهی خاص، خارج سازند. (13)

5 امر به معروف و نهی از منکر:

مسأله «امر به معروف» ، تکلیف همیشگی مسلمانهاست. جامعه اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر زنده می ماند. قوام حکومت اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر است. (14)

امر به معروف و نهی از منکر همانند نماز یک واجب دینی است و در مقیاس وسیع و عمومی آن، از جهاد بالاتر است. (15)

وظیفه دولت اسلامی

امر به معروف و نهی از منکر، در مرحله اول، یک وظیفه شرعی است که بر دوش آحاد مردم مسلمان نهاده شده است، اما دولت نیز وظیفه دارد که عملا از «آمر به معروف» و «ناهی از منکر» حمایت و دفاع کند.

همه باید امر به معروف و نهی از منکر بکنند. امروز امر به معروف و نهی از منکر، هم مسؤولیت شرعی و هم مسئولیت انقلابی و سیاسی شماست... دستگاه حکومت ما، باید از «امر به معروف» و «ناهی از منکر» دفاع کند. (16)

پی نوشتها:

.1 روزنامه اطلاعات، 23/9/ .1370

.2 مجموعه مصاحبه های رهبر انقلاب اسلامی در دوران ریاست جمهوری، سال 1364، ص .336

.3 روزنامه رسالت، 13/2/ .1369

.4 مجموعه مصاحبه ها، ص .188

.5 روزنامه سلام، 26/10/ .1370

.6 روزنامه جمهوری اسلامی، 27/5/ .1370

.7 پیام انقلاب (سخنرانی مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری در مقر سازمان ملل) .

.8 مجموعه مصاحبه ها، ص .377

.9 روزنامه رسالت، 13/3/ .1369

.10 روزنامه رسالت، 12/3/ .1368

.11 مجموعه مصاحبه ها، ص .337

.12 روزنامه رسالت، 14/5/ .68

.13 روزنامه کیهان، 24/4/ .1368

.14 روزنامه جمهوری اسلامی، 8/5/ .1371

.15 روزنامه جمهوری اسلامی، 23/4/ .71

.16 همان، ص .197

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر