
حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه قرآن، بالذات برای عموم مردم است و هدف از نزول آن نیز هدایت ناس اعم از عوام و خواص است گفت: قرآن کریم به تصریح خود این کتاب الهی برای هدایت عموم نازل شده است و تنها فهم لایههای آن به افرادی خاص محدود شده است.
مدیر گروه علوم تربیتی جامعه المصطفی، با اشاره به وظایف حوزه علمیه در ترویج مفاهیم قرآنی در سطوح مختلف ادامه داد: حوزه علمیه باید کانون آموزش و نشر قرآن کریم در جامعه باشد.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در پاسخ به این سؤال که آیا حوزه علمیه و انجمن قرآنپژوهی که رسالت اصلی آنان پژوهش است در ترویج عمومی قرآن هم نقشی دارند؟ افزود: حوزه علمیه در درجه اول باید مباحث تخصصی را در عالیترین سطح ممکن تحقیق و پژوهش کند و پاسخگوی شبهات باشد.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از وظایف حوزه علمیه در این عرصه، نوآوری و نظریهپردازی در زمینههای قرآنی و علوم اسلامی است ولی نباید وظایف حوزه در زمینه قرآن به این محدوده بسنده شود.
وی تاکید کرد: به زبان دیگر وظیفه اصلی و رسالت حوزه این است که مباحث قرآنی ولو مباحث تخصصی را به زبان مخاطبان عام به مردم ارایه دهد همان طور که قرآن کریم درباره ارایه مطالب از سوی پیامبر به مردم با تعبیر«بلسان قومه» یاد کرده است.
لزوم نوشتن تفاسیر مختلف
جزایری بیان کرد: امروز نیازمند نوشتن تفاسیر مختلف و متنوع برای کودکان، جوانان، نوجوانان، زنان خانه دار و شاغل و بزرگسالان و میانسالان و ... و همچنین به زبانهای مختلف هستیم و قرآن کریم ظرفیت این مسئله را دارد.
قرآن به زبانهای مختلف ترجمه شود
وی ادامه داد: برخی کتب دینی مانند انجیل و تورات به بیش از 800 زبان ترجمه شدهاند، اما قرآن شاید به 50 زبان ترجمه شده باشد و کاستیها وجود دارد و باید رفع شود.
این محقق قرآنی در ادامه درباره لزوم تدبیراندیشی برای وضعیت تعطیلات در حوزه عنوان کرد: مسئولان حوزه باید هم برای کم کردن تعطیلات در طول سال تحصیلی حوزه و هم تعطیلات تابستانی آن تدبیری بیاندیشند و برنامهریزی مناسبی داشته باشند.
وی افزود: چندسالی است که برای فرصت تعطیلات اردوهای آموزشی و پژوهشی در حوزهها البته برای جمعی محدود برگزار میشود ولی باید این روند توسعه یابد.
تابستان را به فرصت انس با قرآن تبدیل کنیم
جزایری ادامه داد: یکی از کارهای لازمی که میتوان بر ای رفع کمبودهای در طول سال تحصیلی در فرصت تابستان به آن پرداخت، فعالیتهای تبلیغی و تقویت آموزههای علمی طلاب به خصوص در سطوح پایین تر است که در طول سال فرصت کمتری برای آشنایی با آن پیدا میکنند و از جمله مهمترین آنها، فرصت انس بیشتر با قرآن و تفسیر و مفاهیم آن است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: برنامهریزی برای استفاده بهتر از تعطیلات حوزه، نیازمند استفاده از ظرفیتهای درون و بیرون حوزه است که شروع شده ولی برنامهریزی جامعتری نیاز است.