ماهان شبکه ایرانیان

ایام تبلیغ

از دیرباز تاکنون یکی از روشهای ترویج معارف دینی امر تبلیغ توسط روحانیون و خطبای توانا در جایجای جهان بوده است این مهم در ایام خاصی از سال به صورت پررنگتر و گسترده تر به انجام می رسد ایام تبلیغ به دو دسته تقسیم می شوند:

از دیرباز تاکنون یکی از روشهای ترویج معارف دینی امر تبلیغ توسط روحانیون و خطبای توانا در جایجای جهان بوده است این مهم در ایام خاصی از سال به صورت پررنگتر و گسترده تر به انجام می رسد ایام تبلیغ به دو دسته تقسیم می شوند:

1- ایام رسمی

2- ایام غیر رسمی

1- ایام رسمی: عبارتند از: ماه مبارک رمضان، دهه اول محرم الحرام، دهه آخر صفر، دو ماه از تابستان (طرح هجرت).

2- ایام غیر رسمی: دهه دوم و سوم ماه محرم و ماه صفر، دو دهه فاطمیه، ایام سالگرد امام راحل، اعیاد و ایام شهادت و وفیات، شبهای جمعه، (برای مناطق نزدیک به شهر اعزام کننده)

در ایام رسمی تبلیغ دروس حوزه های علمیه تعطیل می شود البته ناگفته نماند که دروس دوره مقدمات و سطح 1 در مدارس علمیه برقرار می باشد.

در ایام غیر رسمی تقریبا تمام دروس حوزه برقرار می باشد. عده قلیلی از طلاب به بعضی از مناطق اعزام می شوند.

مراکز اعزام مبلغ مانند دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و امور خیریه، و ... از افرادی که دارای پرونده اعزام باشند در حدود یک یا دو هفته قبل از ایام تبلیغ دعوت به عمل می آورد و برای تبلیغ مقطعی در این ایام ثبت نام می کند.

نحوه اعزام به این شکل می باشد که مسئولین هر استان تعداد روحانی مورد نیاز خود را به مرکز اعزام مبلغ اعلام می کنند و هر کدام از روحانیون محترم طبق مرجحات شخصی خود یکی از استانها را انتخاب می کند و برای اعزام به آن استان ثبت نام می کند.

مرکز اعزام نیز طبق درخواست هر استان روحانیون را اعزام می کند و مسئول استان نیز بر حسب نیاز مناطق مختلف مبلغین را به شهرستانها اعزام می کنند مسئولین شهرستانها با در نظر گرفتن بعضی از مرجحات علمی و فنی مبلغین ایشان را به روستاها و شهرهای مختلف اعزام می کنند. البته بعضی از مسئولین اعزام، مبلغین را در انتخاب محل کاملا آزاد می گذارند.

مکان استقرار:

معمولا مبلغین در منازل شوراهای اسلامی شهر و روستا و یا معتمدین محل مستقر می شوند و مردم محل در روزهای بعد روحانی را به عنوان میهمان به منازل خود دعوت می کنند.

نحوه استقرار به چهار گونه است:

1- در بعضی مناطق منزلی را (حتی المقدور نزدیک مسجد) به عنوان «خانه عالم » ساخته اند و یا در حال احداث آن می باشند که محل دائمی استقرار روحانی در ایام تبلیغ می باشد.

2- گاهی اوقات در منزل یکی از افراد محل به صورت منزل اصلی مستقر می شوند.

3- و گاهی به صورت کاملا سیار در منازل افراد مختلف مستقر می شوند.

4- در دانشگاهها و مدارس شبانه روزی ارتش و ارگانهای دیگر معمولا در همان ارگان اتاقی را به روحانی اختصاص می دهند.

والسلام

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان