
حجتالاسلام والمسلمین احمد فرخفال در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: یکی از وظایف اصلی حوزههای علمیه، انس طلاب با قرآن و حدیث است. مسئلهای که شاید در سالهای گذشته جزء شرح وظایف علمی و درسی حوزه نبوده ولی همیشه یکی از ملزومات اصلی در کار طلبگی بوده است.
وی افزود: برخی عنوان میکردند که قرآن در حوزه مهجور است که به همین واسطه فعالیتهای گستردهای در زمینه روخوانی، روانخوانی و تفسیر قرآن در حوزه انجام شده است و این گستردگی هر روز در حال افزایش است.
فرخ فال بیان کرد: ولی اگر هم تا کنون در حوزه آموزشی فعالیتها در سال های گذشته، کم کاری صورت گرفته، این کمبود در ساعات رسمی آموزشی و درسی قرآن بوده نه در انس با قرآن. به طور کلی انس با قرآن هویت اصلی طلاب است و شخصیت یک طلبه بی انس با قرآن شکل نمیگیرد.
وی گفت: طلاب ما در حجرات و کلاسهای درسی و برنامههای روزانه همیشه امر به قرائت قرآن میشدند و اکثر آنها انس و الفتی خاص با قرآن دارند و اساتید اخلاق و اساتید درسی نیز همیشه به طلاب توصیه میکنند که یک طلبه باید حتما روزی چند صفحه قرآن با تدبر قرائت کند.
فرخ فال با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) عالم دین را کسی میداند که نه آنچنان سخن گوید که مردم خود را در مقابل عذاب گناهان، از پیش ایمن بدانند و نه اینکه از رحمت خدا مایوس شوند. همین روایت نشان میدهد که بخش مهمی از پیام قرآن نیز که بیان همین مسئله است باید از سوی طلاب پیگیری شود.
مدیر حوزه علمیه استان قم رسالت ذاتی حوزه را توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه دانست و گفت: در حقیقت قرآن برای مردم این پیام را آورد که مردم باید همیشه بین خوف و رجا باشند تا از دایره بندگی خدا خارج نشوند و اگر کسی همیشه در خوف باشد، رحمت الهی را باور ندارد پس کفران کرده است؛ این پیام یکی از مهمترین پیامهای قرآن است که حوزه نیز دقیقا در همین راستا گام بر میدارد که همین پیام را به مردم برساند.
وی تصریح کرد: طلاب ما همیشه در تبلیغات خود در مناسبتها و مجالس خاص، مهمترین بخش سخنرانی خود را به سخنرانیهای قرآنی اختصاص میدهند و روایات را منطبق بر آیات بیان میکنند؛ به همین دلیل باید فهم خوبی از آیات الهی داشته باشند و همین مطلب است که در کنار قرائت روزانه قرآن، همیشه باید با تدبر کلام وحی نیز همراه باشد.
توسعه گفتمانی قرآن
فرخ فال، بیان کرد: کار حوزه، توسعه گفتمان قرآنی است و مهمترین رکن کار طلاب هم همین مطلب است پس دلیلی ندارد که کسی بگوید که حوزه از قرآن جدا بوده است. حوزه هیچگاه از قرآن جدا نبوده است چون رسالتی جز ترویج قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) ندارد.
وی گفت: از باب توسعه تفسیر قرآن نیز در حوزه کارهای جدی صورت گرفته است که فعالیت مجمع عالی تفسیر قرآن کریم و مرکز تخصصی تفسیر، ایجاد موسسات تفسیری و پژوهشهای گسترده قرآنی که در حوزه انجام می شود دال بر این مطلب است و حوزه از نظر علمی و آموزشی نیز در این زمینه فعال بوده است.
فرخ فال اظهار کرد: در همین راستا، پس از اجرای طرح ساماندهی سطوح عالی در حوزه که کار بسیار پربرکت و ضروری نیز بود و برکات آن در سال های آینده مشخص خواهد شد، دروس تفسیر نیز در حوزه ساماندهی شد.
تدریس تفسیر در سطوح عالی
وی گفت: بر اساس خواست مدیران عالی حوزه و مراجع، تفسیر به عنوان یک درس اصلی در سطوح عالی تدریس میشود و طلاب باید یک دوره تفسیری را طی کنند تا به ملزومات کار تبلیغی و پژوهشی در آینده مجهز شود زیرا قطعا طلبهای که یک دور تفسیر دیده باشد، میتواند در امر تبلیغ و سخنوری و خطابه و پژوهش و مدیریت از آن استفاده کند.
مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: فعالیت بیش از 200 کرسی آموزش قرآن توسط اساتید تفسیر در قم اولین گام در این عرصه است و انتظار داریم با توسعه این مباحث، کرسی درس قرآن یکی از مهمترین کرسی های درس و بحث در حوزه باشد.
وی گفت: برای عملی شدن این طرح نیز مقرر شده است که تمام درسهای تفسیر پایه 7 تا 10 را مانند درس اصول قرار دهیم یعنی حضور غیاب صدرصد در کلاسها انجام میشود و نمره حداقل قبولی برای افرادی که در کلاس ها حضور ندارند، 16 است و افرادی که در کلاسها حاضر میشوند، حداقل باید نمره 12 را کسب کنند.
وی بیان کرد: در مرحله اول این دروس به دلیل مشکلات مرتبط با فضای آموزشی در سال تحصیلی گذشته در پایههای 7 و 8 اجرا شد و در سال جدید آموزشی، درسهای تفسیر پایه 9 و 10 نیز بر اساس همین جریان آموزشی پایه گذراری میشود.