ماهان شبکه ایرانیان

مدیر حوزه علمیه قم عنوان کرد:

درس تفسیر در حوزه علمیه ساماندهی جدی شده است/ رسالت حوزه؛ توسعه گفتمان قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه علمیه قم از ساماندهی درس تفسیر در حوزه علمیه به شکل جدی خبر داد و تاکید کرد: رسالت حوزه توسعه گفتمان قرآن است.

حجت‎الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) گفت: یکی از وظایف اصلی حوزه‎های علمیه، انس طلاب با قرآن و حدیث است. مسئله‎ای که شاید در سال‌های گذشته جزء شرح وظایف علمی و درسی حوزه نبوده ولی همیشه یکی از ملزومات اصلی در کار طلبگی بوده است.
وی افزود: برخی عنوان می‎کردند که قرآن در حوزه مهجور است که به همین واسطه فعالیت‎های گسترده‎ای در زمینه روخوانی، روانخوانی و تفسیر قرآن در حوزه انجام شده است و این گستردگی هر روز در حال افزایش است.
فرخ فال بیان کرد: ولی اگر هم تا کنون در حوزه آموزشی فعالیت‎‌ها در سال های گذشته، کم کاری صورت گرفته، این کمبود  در ساعات رسمی آموزشی و درسی قرآن بوده نه در انس با قرآن. به طور کلی انس با قرآن هویت اصلی طلاب است و شخصیت یک طلبه بی انس با قرآن شکل نمی‎گیرد.
وی گفت: طلاب ما در حجرات و کلاس‎های درسی و برنامه‎های روزانه همیشه امر به قرائت قرآن می‎شدند و اکثر آنها انس و الفتی خاص با قرآن دارند و اساتید اخلاق و اساتید درسی نیز همیشه به طلاب توصیه می‎کنند که یک طلبه باید حتما روزی چند صفحه قرآن با تدبر قرائت کند.
فرخ فال با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) عالم دین را کسی می‎داند که نه آنچنان سخن گوید که مردم خود را در مقابل عذاب گناهان، از پیش ایمن بدانند و نه اینکه از رحمت خدا مایوس شوند. همین روایت نشان می‎دهد که بخش مهمی از پیام قرآن نیز که بیان همین مسئله است باید از سوی طلاب پیگیری شود.
مدیر حوزه علمیه استان قم رسالت ذاتی حوزه را توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه دانست و گفت: در حقیقت قرآن برای مردم این پیام را آورد که مردم باید همیشه بین خوف و رجا باشند تا از دایره بندگی خدا خارج نشوند و اگر کسی همیشه در خوف باشد، رحمت الهی را باور ندارد پس کفران کرده است؛ این پیام یکی از مهمترین پیام‎های قرآن است که حوزه نیز دقیقا در همین راستا گام بر می‎دارد که همین پیام را به مردم برساند.
وی تصریح کرد: طلاب ما همیشه در تبلیغات خود در مناسبت‎ها و مجالس خاص، مهمترین بخش سخنرانی خود را به سخنرانی‎های قرآنی اختصاص می‎دهند و روایات را منطبق بر آیات بیان می‏‎کنند؛ به همین دلیل باید فهم خوبی از آیات الهی داشته باشند و همین مطلب است که در کنار قرائت روزانه قرآن، همیشه باید با تدبر کلام وحی نیز همراه باشد.

توسعه گفتمانی قرآن

فرخ فال، بیان کرد: کار حوزه، توسعه گفتمان قرآنی است و مهمترین رکن کار طلاب هم همین مطلب است پس دلیلی ندارد که کسی بگوید که حوزه از قرآن جدا بوده است. حوزه هیچگاه از قرآن جدا نبوده است چون رسالتی جز ترویج قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) ندارد.
وی گفت: از باب توسعه تفسیر قرآن نیز در حوزه کارهای جدی صورت گرفته است که فعالیت مجمع عالی تفسیر قرآن کریم و مرکز تخصصی تفسیر، ایجاد موسسات تفسیری و پژوهش‎های گسترده قرآنی که در حوزه انجام می‏ شود دال بر این مطلب است و حوزه از نظر علمی و آموزشی نیز در این زمینه فعال بوده است.
فرخ فال  اظهار کرد: در همین راستا، پس از اجرای طرح ساماندهی سطوح عالی در حوزه که کار بسیار پربرکت و ضروری نیز بود و برکات آن در سال های آینده مشخص خواهد شد، دروس تفسیر نیز در حوزه ساماندهی شد.

تدریس تفسیر در سطوح عالی

وی گفت: بر اساس خواست مدیران عالی حوزه و مراجع، تفسیر به عنوان یک درس اصلی در سطوح عالی تدریس می‎شود و طلاب باید یک دوره تفسیری را طی کنند تا به ملزومات کار تبلیغی و پژوهشی در آینده مجهز شود زیرا قطعا طلبه‎ای که یک دور تفسیر دیده باشد، می‎تواند در امر تبلیغ و سخنوری و خطابه و پژوهش و مدیریت از آن استفاده کند.
مدیر حوزه‎‌های علمیه بیان کرد: فعالیت بیش از 200 کرسی آموزش قرآن توسط اساتید تفسیر در قم اولین گام در این عرصه است و انتظار داریم با توسعه این مباحث، کرسی درس قرآن یکی از مهمترین کرسی‏ های درس و بحث در حوزه باشد.
وی گفت: برای عملی شدن این طرح نیز مقرر شده است که تمام درس‌های تفسیر پایه 7 تا 10 را مانند درس اصول قرار دهیم یعنی حضور غیاب صدرصد در کلاس‎ها انجام می‎شود و نمره حداقل قبولی برای افرادی که در کلاس ‏ها حضور ندارند، 16 است و افرادی که در کلاس‎ها حاضر می‎شوند، حداقل باید نمره 12 را کسب کنند.
وی بیان کرد: در مرحله اول این دروس به دلیل مشکلات مرتبط با فضای آموزشی در سال تحصیلی گذشته در پایه‎های 7 و 8 اجرا شد و در سال جدید آموزشی، درس‌های تفسیر پایه 9 و 10 نیز بر اساس همین جریان آموزشی پایه گذراری می‏‎شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان