به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین هدایتنیا، امشب 14مهر در نشست علمی بررسی کارکردهای اصل عفاف در حقوق خانواده در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: برخی بیان میکنند که حقوق اسلامی به زن بها نداده است و به طور کلی مردانه است.
وی افزود: شبههای مطرح می کنند که چرا یک مرد میتواند زن دیگری بگیرد ولی زن نمیتواند؛ این درحالی است که قانون اسلام در این جا فلسفه عمیقی دارد که عمدتا مسایل مشترک است و یا بیشتر به نفع زنان است.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در بررسیهایی که انجام شده است بیان میشود که اصل عفاف می تواند در جعل حکم شرعی و یا حکم ثانوی منشا اثر باشد و برخی اوقات تاثیر سلبی دارد یعنی به حاکم شرع اجازه میدهد که برای برون رفت از این بحران یعنی آلودگی زن، مرد را به طلاق وا دارد.
وی گفت: در خصوص مسایل غیر نفقه و نیازهای غیر مالی زن، باید پژوهشهای بیشتری برای ارایه پاسخ دقیق به شبهات انجام شود؛ این سوالات بسیار مهمی است که میتواند احکام ما را ملموستر کند.
وی بیان کرد: اصل عفاف یا زیست عفیفانه میتواند نکاح را واجب کند زیرا نکاح واجب نیست بلکه مستحب موکد است ولی برای صاحب عفت این ازدواج واجب است.
این استاد حوزه بیان کرد: مسئله دیگری که صاحب عروه مطرح کرده است و با تعبیر احوط از آن عبور میکند این است که مشهور فقهای امامیه، حق زن را در خصوص حق جنسی مرد به چهار ماه یک بار گفته اند و بیان میکند که اگر زن به دلیل جوانی و کثرت میل به بیش از این تعداد رابطه نیاز دارد به گونهای که اگر به نیاز او پاسخ داده نشود به گناه میافتد، احتیاط آن است که به آن پاسخ دهد.
این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: اگر اینگونه کشف شود که مرد از نظر جسمی نمیتواند نیازهای زن را برطرف کند، شاید راهی برای طلاق نباشد؛ حال این سوال پیش میآید که آیا حاکم میتواند برای زن حکم طلاق صادر کند؟
وی گفت: در خصوص زوج غایب، از جمله شرایط جنگی و... استفتایی از امام صورت میگیرد که ایشان فتوایی میدهند و بعد از آن به دادگاهها نیز ابلاغ شد که به این شکل عمل کنند؛ پس از این حکم بود که امام فرمودند که اگر تقاضای زن طلب موردی غیر نفقه باشد و امکان فساد دارد، حاکم پس از یاس و قبل از چهار سال میتواند آن را طلاق دهد.
این استاد حوزه بیان کرد: در خصوص زوج حاضر و ناتوان استفتائات بیشتر منتج به این نتیجه بودند که در اینجا نمیتوان حکم طلاق از سوی حاکم صادر کرد؛ در اینجا باید زوج را راضی به طلاق کند ولی اگر زوج به این امر راضی نشد، مسئله ما است.
وی گفت: در قرآن آیاتی داریم که بیان می کند که هرکجا که رابطه زوجیت امساک به معروف نیست و این امساک به امساک به ضرر میشود حاکم میتواند این طلاق را صادر کند.
هدایت نیا بیان کرد: با قواعد نفی ضرر نیز میتوان ثابت کرد که در مواردی که زوج نمیتواند به نیاز جنسی همسر پاسخ دهد و زوجه نیز نمیتواند خویشتن داری کند حاکم میتواند طلاق را صادر کند.
وی گفت: هرچند حق طلاق با مرد است ولی درست هم نیست که اگر نخواهد او را طلاق دهد دیگر نمی تواند کاری انجام داد ولی اگر طلاق ندهد و به وظیفه خود عمل نکند یا نتواند حاکم میتواند ورود کند.
لزوم بررسی فقه خانواده
همچنین حجتالاسلام والمسلمین نقی پور فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در این نشست گفت: اولین حوزهای که باید در فقه تخصصی شود، همین بحث خانواده است؛ بخاطر اینکه اجتهاد در خانواده بسیاری از مشکلات ما را حل میکند.
وی افزود: تحول مسایل مرتبط با خانواده میتواند بسیاری از مشکلات خانوادهها را حل کند؛ الزماتی که در خانوادهها وجود دارد، مباحث توسعه حقوقی و فقهی خانواده را مهمتر می کند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در حاکمیت اسلامی جامعه و حاکم در خصوص مردم و خانواده و نهادهای خصوصی و عمومی مسئولیت دارد؛ در این باب روایاتی که در خصوص وجوب تمکین مرد بر نیاز زن مورد بحث قرار گرفته است، باید گفت که ادله بسیاری می توانیم بیاوریم که مهمترین آن حکم عقل است.
نقدی بر نظر ارایه دهنده
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین مقیمی گفت:عنوان این مقاله باید خاصتر باشد زیرا نتایج آن خاص است و عنوان آن، عام است؛ نکته بعدی آن است که عفاف نیز باید در این مقاله، مرز بندی مفهومی شود.
وی گفت: در بحث وجوب نکاح، استحباب، از متن قرآن و روایات برگرفته شده است؛ در حوزه احکام ثانوی نیز در این زمینه بحثهایی باید صورت گیرد که چگونه میتوان به اصل مورد، حکم داد.