انتشار این شماره از فصلنامه ی پیام حوزه، با سالگرد حادثه عاشوراو قیام خونین و تحول آفرین امام حسین(ع) و قیام خونین و مردمی پانزده خرداد و سالگرد ارتحال فرزند صالح سیدالشهداء، بزرگ شاگرد مکتب عاشورا، امام خمینی(ره) همراه شد. آثار بزرگ و شگرف قیام هدف دار سیدالشهداء و حادثه ی عاشورا، چنان دگرگونی بزرگی در تاریخ اسلام و بشریت به وجود آورده است که کم ترواقعه ای به آن اهمیت در سرنوشت عقیدتی بشریت می توان یافت.
جوهر و اساس نهضت عاشورا، در وهله ی نخست، درک دقیق و صحیح و هوشیارانه اززمان و مکان و وضعیت اسلام و مسلمانان و شناخت اموری است که اساس اسلام را تهدیدمی کرد و در وهله ی دوم تشخیص وظیفه و تکلیف در آن موقعیت است.
امام(ع) به خوبی از انحرافاتی که اساس دین را مورد حمله قرار داده بود، آگاه بود و می دانست ادامه ی این وضعیت به تهی شدن و انهدام دین منتهی می شود.
از سویی دیگر، شیوه ی مبارزه با این انحرافات، برای اصلاح مسیر اسلام را هم می دانست و با شناختی که از جامعه و زمان خود داشت، زمان مناسب قیام را هم به درستی تشخیص داد، لذا اقدام او و یاران اش به بزرگ ترین حادثه در اسلام پس ازبعثت پیامبر(ص) تبدیل شد و اساس دین را از انحراف نجات داد و سرنوشت اسلام وبشریت را متحول کرد.
درسی که این حادثه ی بزرگ برای تمامی پیروان این مکتب دارد تنها جانبازی وشهادت در راه عقیده نیست، بلکه بالاتر از آن، آگاهی از زمان و مکان و درک صحیح و شرایط و حوادث از یک سو و تشخیص صحیح شایسته ی وظیفه و زمان اجرای آن از سوی دیگر است.
قیام ملت ایران به رهبری امام راحل و تشکیل حکومت دینی و استقرار اسلام درایران عزیز، نمونه ای واضح و آشکار در پیروی از درس های عاشورا است.
امروز نیز بر حوزه های علمیه فرض است که در کنار کسب علم و معرفت و گذراندن مراحل ترقی و تکامل، به نیازها و ضرورت های زمان و جامعه توجه کامل داشته باشندو وظیفه و تکلیف خود را به خوبی دریابند و با موقعیت شناسی برای انجام وظیفه،به شایستگی تلاش کنند تا همانند امام عظیم الشان، در حد وسع خویش، منشا برکات و خدمات بزرگی به اسلام و مسلمانان شوند و گوهرگران مایه ی هستی خویش را صرف پیشبرد اهداف اسلام و رفع نیازهای مسلمانان کنند تا زمینه ساز قیام و حرکت جهانی منجی صالح عالم بشریت شوند. ان شاءالله.