به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، مجله «درسهایی از مکتب اسلام» شماره 662 خود مربوط به دوره تیرماه سال جاری منتشر کرد. گفتنی است این مجله سال 56ام خود را طی میکند.
صاحب امتیاز این نشریه موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق(ع) است و مدیر مسئول این نشریه فرجالله فرجاللهی میباشد.
در این شماره پس از سخن ماه که با عنوان «حکمتهای روزه» و توسط مهدی پیشوائی نوشته شده است می خوانیم: «کلام نفسی، تفسیری از متکلم بودن خدا» نگاشته آیتالله جعفر سبحانی، «استوانه صبر و ثبات» کاری از احمد بهشتی، «گوش دادن به هر سخنی و پیروی کردن از نیکوترین آنها» نگاشته یعقوب جعفری، «پیامبر رحمت(3)» نوشته فرجالله فرجاللهی، «شیعیان نیجریه(3)» کاری از غلامرضا گلیزواره، «پیام محبت» به قلم محمود حکیمی، «قرآن، منبع تاریخی یا خیر؟» از سلسله پرسشها و پاسخهای تاریخی استاد مهدی پیشوایی، «راهبردهای تربیت دینی فرزندان(4)» نوشته اسماعیل نجادی، «طول عمر امام مهدی(عج)» کاری از شکرالله جهانمهین، «پاسخ آیتالله بهجت(ره) به چند پرسش»، «پرفشاری خون و راههای درمان داروئی آن» نوشته مرتضی اشرفی و «از گوشه کنار مطبوعات».
در سخن ماه این مجله که به حکمتهای روزه اختصاص یافته است میخوانیم: بعضی از عبادتها یک بعدی هستند یعنی فقط جنبه عبادی دارند مانند نماز،اما بعضی دیگر چند جنبه دارند مانند نماز جمعه و خج که هم جنبه عبادی دارند و هم جنبه اجتماعی و سیاسی اما برخی دیگر جنبههای متعدد دارند، و در ورزه از جمله آنهاست. ماهیت اصلی روزه عبادی است اما بر حسب روایات و یافتههای علمی و تجربی جدید جنبههای دیگری نیز دارد که از آنها به عنوان فواید و حکمتهای روزه یاد میشود مثلا از نظر علمی ثابت شده است که روزه به سلامت روزهدار کمک میکند و باعث میشود چربیها و مواد زاید و مضر که طی سال در بدن انباشته شده از بین برود و نوعی تصفیه و پاکسازی در بدن صورت بگیرد.
آیتالله سبحانی در آغاز مقاله «کلام نفسی، تفسیری از متکلم بودن خدا» مینویسد، کلام نفسی یکی دیگر از عقاید اشاعره در مورد سخنان خداست که آن ار از صفات ذات خدا میدانند،در این نوشتار به نقد آن میپردازیم. وی نتیجهگیری کرده است که بنابراین در مراجعه به وجدان، واقعیتی جز واقعیت علم و یا مبادی انشا(امر و نهر) نیست در حالیکه اشاعره میگویند: این واقعیت غیر از واقعیت علمی و اراده و کراهت است و از این طریق میخواهند برای انسان و در نتیجه برای خدا، وصفی ذاتی غیر از علم و غیر از اراده و کراهت به نام «تکلم» ثابت کنند. پس کلام نفس یا از شاخههای علم و یا از مقوله اراده و کراهت است و در لوح نفس چیزی که نام آن را کلام نفسی بگذاریم، وجود ندارد.
میثم قهوهچیان