عبدالکریم حسینزاده در گفتوگو با ایسنا گفت: تکرار حوادث مشابه پلاسکو در گذشته ضرورت تحول در نظام آموزش کشور را گوشزد میکند. اصلاح نظام آموزشی کشور از طریق ایجاد واحدهای درسی دانشگاهی در قالب موضوعات درسی در سه سر فصل قبل، حین و بعد از رخداد باید انجام شود. در این سرفصلها تجربیات تلخ حوادث اتفاق افتاده در دنیا، ایران و تهران و همچنین آسیبشناسیهای انجام شده در این رخدادها در کنار عملکرد دستگاههای مسئول باید در صفحات کتب درسی گنجانده شود.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس تاکید کرد: این اقدام تاثیر بسزایی در آموزش جوانان و نوجوانان در آینده شغلی و در پیشگیری از حوادث مشابه حادثه پلاسکو دارد، این مسئله موضوع بسیار مهمی است.
وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته برای آموزش به دانشآموزان و دانشجویان واحدهای درسی تدریس میشود. در کتب درسی آنان حتی آموزش داده میشود که هنگامی که در صحنه یک رخداد حاضر میشوند چه کارهایی را به صورت الزامآور باید انجام دهند اما متاسفانه جوامع شهری در ایران در حین رخدادها نوعا تماشاچی رخداد میشوند؛ در حالی که اگر آموزشهای لازم را دیده باشند بسیاری از حوادث حین رخداد به درستی مدیریت خواهد شد.
نایب رییس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه در حادثه پلاسکو و حوادث سالهای گذشته به این یقین رسیدهام که در آموزشهای حرفهای دستگاههای مدیریت بحران و سازمانهای امداد و نجات باید تجدید نظر اساسی شود، افزود: حادثه پلاسکو نشان داد در حوزه آموزش شهروندان برای مواجهه با مخاطرات مشابه دچار ضعف شدید هستیم همچنین در حوزه آموزش سیستمها و اکیپهای اجرایی و تخصصی گرفتار مشکلات عمیق و گستردهای هستیم. همه اینها باید پوشش داده شود تا مردم و مسئولان بدانند در یک رخداد چه وظایفی بر عهده دارند و چه کارهایی باید انجام بدهند.
حسینزاده یادگیری براساس ژنتیک و استعداد را یک راهبرد کلیدی در اصلاح نظام آموزش کشور دانست و افزود: نظام آموزشی کشور باید از نظام معیوب فعلی فاصله بگیرد و با تحول در خود آموزش دانشآموزان را براساس ژنتیک و استعداد بازطراحی کند. برای تحقق این ایده باید در نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی تغییر دیدگاه و رویه اتفاق بیفتد. دانشآموزان در نظام آموزش و پرورش پس از اتمام دوره اول مقطع ابتدایی از جنبه سطح هوش و استعداد و ژنتیک و دیگر شاخصهای موثر در یادگیری به صورت عمومی آزموده و سطحبندی نمیشوند تا آموزش در دوره دوم را متناسب با این شاخصهای مهم طی کنند به همین دلیل کمتر دانشآموزی را میتوان یافت که در رشتههای انسانی، تجربی و ریاضی از انتخاب خود رضایت کامل داشته باشند.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس تاکید کرد: اگر ظرفیتهای دانشی، فهمی و علمی دانشآموزان در دوره اول دبستان شناسایی شود و مطابق هوش و استعدادشان دوره دوم را طی کنند و باز بر همین مبنا رشتههای دانشگاهی مورد علاقه و در توان هوشی و استعدادی خود را انتخاب کنند، ظرفیتهایشان شکوفا و احیاء شده و سطح آموزش کشور نیز ارتقاء مییابد و پس از ورود فارغالتحصیلان این نظام آموزشی به بازار کار، شاهد انتخابهای تخصصی و پیشرفتها و توسعه متوازن در همه ارکان نظام و پیشگیری از تکرار حوادثی مشابه حادثه پلاسکو خواهیم بود.