ماهان شبکه ایرانیان

علیرضا حاجیان زاده تشریح کرد:

جزئیات طرح «کتاب-فیلم»/ اردوهای یک‌روزه سینمایی احیا شود

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اکران فیلم‌های مناسب کودک و نوجوان در سینماهای کانون با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان و دست‌اندرکاران این حوزه خبر داد.

جزئیات طرح «کتاب-فیلم»/ اردوهای یک‌روزه سینمایی احیا شود

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با برپایی سی‌امین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان با بیان اینکه بخشی از جریان‌های جدی سینمای ایران مدیون و مرهون سینمای کودک و نوجوان است، بیان کرد: کم‌توجهی به این حوزه علاوه بر مخاطبان 15 ‌میلیونی مستقیم آن بر کلیت سینمای ایران تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به برپایی سی‌امین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، قدمت و تداوم این رویداد هنری بزرگ را به دلیل اهمیت بی‌مثال آن دانست و گفت: سینمای ایران در دنیا با سینمای کودک مطرح شد و بسیاری از اثرگذارترین سینماگران ایران همچون زنده‌یاد عباس کیارستمی کارشان را از سینمای کودک و نوجوان آغاز کرده‌اند.

حاجیان زاده در تشریح اهمیت جشنواره‌ اصفهان به اهمیت ذاتی سینمای کودک و نوجوان به عنوان یکی از مهمترین زیربناهای پرورش فکر و خلاقیت در نسل‌های بعدی اشاره کرد و افزود: جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در واقع ویترین و حامی جریانی است که جهان امروز حتی با هجوم فن‌آوری‌های مدرن ارتباطی و گوشی‌های هوشمند، هنوز روی آن سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کند.

وی با نیم‌نگاهی به پرفروش‌ترین آثار کل سینمای جهان، گفت: بخشی از این فروش بالا، ویژه سینمای کودکان بوده و هنوز جادوی تصویر و قصه، در مقابل تبلت‌ها و اینترنت و بازی‌های الکترونیک، رنگ نباخته و تنها کافی است که محصول مناسبی برای این بازار تولید و عرضه شود.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیح داد: هرچند در یک‌سال گذشته، سینمای کودک و نوجوان آن تولیدات دوران طلایی خود را نداشته است، اما به تجربه‌ اکران دوره‌ای 2 فیلم بلند سینمایی در بیش از 70 سالن سینمای کودک کانون در سراسر کشور می توان اشاره کرد و گفت تجهیز یا راه‌اندازی سالن‌های سینمای کودک و استقبال چشمگیر از اکران این 2 فیلم، تجربه‌ای بود که نشان داد اگر تولید خوبی در این حوزه باشد و اگر از تولیدات خوب حمایت بودجه‌ای و تبلیغی مناسبی صورت گیرد و محل عرضه و سالن فراهم باشد، عطش نشستن مقابل پرده‌های سینما در فرزندان این کشور وصف‌نشدنی است.

حاجیان‌زاده به طرح جدیدی اشاره کرد و گفت: نزدیک به 70 سینمای کودک و نوجوان در مراکز بزرگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طراحی، تجهیز و راه‌اندازی شده و از آبان‌ماه سال گذشته، اکران فیلم‌های بلند، نیمه‌بلند سینمایی و انیمیشن را در نوبت صبح و عصر در دستور کار خود قرار داده است.

مدیر عامل کانون در این زمینه ضمن اعلام آمادگی برای اکران مناسب سینمای این حوزه تاکید کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌های مرتبط، آموزش و پرورش نیز می‌تواند در این همکاری سهیم شده و خاطره‌ اردوهای یک‌روزه‌ درون‌شهری دانش‌آموزان را در سالن‌های سینمایی کودک و نوجوان زنده کند.

وی از ممارست و پیگیری برگزارکنندگان جشنواره‌ فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان قدردانی کرد، چرا که به زعم او، در دوره‌ای که سینما، بیشتر مبتنی بر گیشه و فروش بوده، توجه جدی به فیلم‌هایی که ارزش‌های فرهنگی و تربیتی در آن اولویت‌اند، نگاه فرهیخته و مناسبی است که باید قدردان آن بود.

حاجیان‌زاده از کانون پرورش فکری به عنوان یکی از مهمترین مراجع و مصادر سینمای ایران و سینمای کودکان یاد کرد و گفت: شاید در دوره‌هایی فعالیت کانون در این حوزه افت و خیزهایی داشته است، اما در همین سه‌ سال گذشته، یک فیلم سینمایی بلند با عنوان «پایان رویاها» ساخته محمدعلی طالبی و ده‌ها انیمیشن نیمه‌بلند و فیلم زنده تولید کرده‌ایم، هرچند که فیلم‌های سینمایی بلند دیگری نیز در راه است و خبر آن به‌زودی منتشر می‌شود.

وی به طرح‌هایی چون «کتاب-فیلم» اشاره و بیان کرد: گاه می‌گویند که مشکل فیلمنامه داریم، درحالی‌که ادبیات داستانی کودک و نوجوان منابع مهمی است که اقتباس از آن مغفول مانده است. ما در این طرح، رمان‌ها و داستان‌ها را برای اقتباس سینماگران شناسایی کرده و به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانند علاوه بر پیوند داستان و سینما، ضعف‌های فیلمنامه را در این حوزه پوشش دهند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان تصریح کرد: کانون پرورش فکری، هم به عنوان تهیه‌کننده‌ چند اثر حاضر در جشنواره، هم در مقام متولی حوزه‌ فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان، تولیدات شرکت‌کننده در این رویداد را به دقت دنبال می‌کند، چراکه حمایت از برترین‌های این سینما باید حمایت همه‌جانبه از سوی همه‌ دستگاه‌های مرتبط با کودک و نوجوان باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان