با پیشرفتهای حاصله در تکنولوژی، برخی از کلمات رایج در جهان بویژه صنعت خودرو شرطی سازی شدهاند. به عنوان مثال تا حرفی از موتورهای توربوشارژر میشود، اغلب مخاطبان توربوشارژر را یک سیستم نوین در صنعت خودروسازی میپندارند و یا حتی وقتی صحبت از کامپیوتر و تجهیزات کامپیوتری میشود، همه در جهان امروزی و سیستمهای قدرتمند و پیشرفته سیر میکنند، اما غافل از اینکه سرآغاز خیلی از سیستمهای مدرن امروزی به چندین و چند سال پیش برمیگردد، درست وقتی که در رابطه با خودروهای الکتریکی صحبت میشود، همه به فکر ماشین های الکتریکی امروزی خواهیم افتاد که در این چند سال اخیر مورد توجه مشتریان قرار گرفتهاند و بسیاری از شرکتهای بزرگ خودروسازی به فکر تولید ماشینهای الکتریکی و گسترش این بخش افتادهاند، در حالی که سیستم محرک الکتریکی نیز دارای سابقه بسیار زیاد در صنعت بزرگ خودروسازی هستند که نمونه آن میتواند پدر بزرگ کنونی نیسان لیف، یعنی خودروی نیسان "تاما" متعلق به سال 1947 میلادی باشد که در ادامه مروری کوتاه بر روی آن خواهیم داشت.

نیسان تاما
امروزه بخش ماشینهای الکتریکی نیسان در بازارهای جهانی با خودروی کوچک "لیف" شناخته میشود که نسل جدید آن دارای قدرت و محدوده عملکرد بیشتر نسبت به گذشته است، اما امروز کاری به کار نیسان لیف نداریم، بلکه با پدر بزرگ آن یعنی خودروی "تاما" کار داریم که با چهره نوستالژیک خود، از یک باطن مدرن و زنده سود میبرد که امروزه شرکتهای بزرگ خودروسازی در حال طراحی و توسعه سیستم محرک الکتریکی برای محصولات خود هستند.
در اواخر دهه 40 میلادی و تهیه دشوار بنزین در کشور ژاپن، حدود 200 نفر از کارمندان سابق شرکت هواپیماسازی " Tachikawa Aircraft" به شرکت "الکترو خودرو توکیو" پیوستند تا به طراحی و تولید یک خودروی الکتریکی مشغول شوند که نتیجه سعی و تلاش آنان در نهایت ساخت اتومبیل "تاما" با یک سیستم محرک الکتریکی 4.5 اسب بخاری بود که نیروی خود را از دو باتری اسیدی دریافت میکرد، اما با کشش 40 ولت و 162 آمپر ساعت، میتوانست با حداکثر سرعت 35 کیلومتر بر ساعت تا محدوده 65 کیلومتر کارکرد داشته باشد.

نیسان تاما
در پایان گفتنی است که در سال 1948 میلادی مدل "Junior" و همچنین در سال 1949 میلادی نسخه "Senior" از این خودرو یک فروش بسیار خوب برای شرکت "الکترو خودرو توکیو" به همراه داشتند، به همین دلیل این شرکت نام خود را به "موتور تاما" و بعد از آن به نام "پرنس موتور" تغییر داد، اما در سال 1966 میلادی به زیرمجموعه کمپانی خودروسازی نیسان اضافه شد تا فعالیت مفید خود را در یک کمپانی بزرگتر هضم کند.