ماهان شبکه ایرانیان

راه‌های درمان صداهای مزاحم گوش

عوامل مختلفی را برای ایجاد سوت کشیدن در گوش با صداهای مزاحم باید در نظر گرفت.

راه‌های درمان صداهای مزاحم گوش

عوامل مختلفی را برای ایجاد سوت کشیدن در گوش با صداهای مزاحم باید در نظر گرفت.

راه‌های درمان صداهای مزاحم گوش

تماس با صداهای مختلف بلند، اختلال مفصل گیجگاهی، آرتروز گردن ، تماس با عوامل محیطی، درمان و بعضی داروها مثل آسپیرین و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند عوامل مستعد کننده صداهای مزاحم و سوت کشیدن گوش باشد.

دکتر جلال‌الدین شریعت متخصص گوش و حلق و بینی معتقد است که حساسیت‌ها و آلرژی‌ها و غذایی هم می‌توانند در ایجاد سوت کشیدن گوش مؤثر باشد. در این زمینه شناخت آلیاژهای تغذیه‌ای اولین گام در مان است. کاهش مقدار مصرف نمک، گوشت قرمز، لبنیات و چای ممکن است به بهبود این بر مشکلات کمک کند،

همچنین مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات، آجیل، روغن زیتون و آب سبب کمتر شدن صداهای مزاحم گوش می‌شود.

چرا گوشمان سوت می‌کشد؟

قدیم‌ها وقتی گوش کسی سوت می‌کشید، می‌گفتند کسی پشت سرت غیبت می‌کند؛  البته این را درباره صداهای مزاحم می‌گفتند که از طریق گوش چپ می شنیدند. در حالی که معتقد بودند صداهای مزاحمی که از گوشه سمت راست می شنوند به واسطه جو حالت خوب است که دیگران درباره آنها می‌زنند.

به همین سادگی موضوع سوت کشیدن گوش کنار گذاشته می‌شد، اما هرچه زمان گذشت بیشتر به این نتیجه رسیدیم که سوت کشیدن گوش هیچ ارتباطی با این مسائل ندارد و نیازمند بررسی علمی و پزشکی است نه پیدا کردن کسی که درباره ما غیبت می‌کند. سوت کشیدن گوش ممکن است علل مختلفی داشته باشد که با یافتن علت آن می‌تواند درمان را هم آغاز کرد.

این مطلب را بخوانید تا دلایل اصلی سوت کشیدن گوش را بدانید و آن را درمان کنید.

1٫ وزوز گوش نشانه چیست ؟

گوش از سه بخش گوش بیرونی، میانی و داخلی تشکیل شده و هر آسیبی یا اختلالی ممکن است خود را به شکل صداهای غیر طبیعی نشان دهد.

شنیدن صدا در گوش، با منشأ داخلی و زمانی که عامل بیرونی وجود داشته باشد، می‌تواند به عنوان یک علامت و نشانه، نه حتماً عنوان یک بیماری، در نظر گرفته شود. در حقیقت سوت کشیدن گوش به معنی نشانی از وجود یک مشکل است که حتماً باید بررسی شود. البته شنیدن صدا در داخل گوش می‌تواند خود را به شکل سوت کشیدن ، وزوز، هیاهو و … نشان دهد

 2٫ چه زمانی باید آن را جدی گرفت.

سوت کشیدن ممکن است در افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی بروز کند. ممکن است در برخی افراد دائمی باشد یا در برخی دیگر از افراد فقط ساعاتی در روز اتفاق بیفتد. مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر سوت کشیدن گوش چند بار در هفته و هر بار بیش از چند دقیقه طول بکشد به عنوان علامت نیاز به بررسی و نظر کارشناسان دارد .

3٫ چرا سراغتان می‌آید ؟

برخی متخصصان معتقدند که علت دقیق و قطعی سوت کشیدن گوش هنوز معلوم نیست ، اما عواملی وجود دارند که می‌توانند سبب ساز این مشکل باشند یا آن را تشدیدکنند. اگر منشأ این مشکلات از عوامل بیرونی و محیطی باشد، می‌توان از شنیدن صدا های بلند مثل صدای انفجار ،ترقه، شلیک یا بوق بلند نزدیک گوش و … بعنوان مسبب سوت کشیدن گوش نام برد.

این را هم بگوییم که بلندکردن صدای موسیقی خصوصاً زمانی که با استفاده از هندزفری این کار را انجام می‌دهید، بالا بردن صدای بلندگوی تلفن همراهتان زمان صحبت کردن و … هم می‌تواند باعث ایجاد سوت ممتد در گوش شود .

4٫ چه عوارضی دارد ؟

مسلماً سوت کشیدن گوش می‌تواند اختلالاتی را در کارکردها ی مهم زندگی روزمره ایجاد کند یا حتی گاهی اوقات باعث افسردگی و استرس می‌شود. وقات آسیب‌های خارجی به گوش جزیی هستند و در صورت پرهیز از صداهای بلند بهبود می‌یابد، اما در برخی موارد دیگر آسیب آن قدر جدی است که ممکن است حتی عواقب جدی تر مثل کم‌شنوایی و حتی ناشنوایی را هم به وجود می‌آورد.

 5٫ یک بیماری نادر و مهم

کاهش یک‌باره شنوایی و هم‌زمان، شنیدن صدای سوت و وزوز در گوش، بیماری نادری به نام «سکته گوش» یا «کری ناگهانی» است که با موارد دیگر وزوز گوش تفاوت بسیار دارد. به مواردی که به یک‌باره و با این شدت اتفاق می‌افتد، باید به شکل اورژانسی و در بازه زمانی کمتر از 24 ساعت درمان شود؛ در غیر این صورت ممکن است به کاهش دائمی شنوایی یک یا هر دو گوش منجر شود.

این نکات را هم در نظر بگیرید .

6٫ تجمع جرم گوش و ایجاد مشکل

جرم گوش یک ماده طبیعی برای حفاظت از گوش است  اما زمانی که مایع گوش بیش‌ازحد تجمع یابد، در رسیدن صوت از  کانال گوش به پرده صماخ و گوش میانی مشکل ایجاد می‌شود .

در نتیجه صدایی مانند وزش باد، هیاهو یا سوت کشیدن در داخل گوش شنیده می‌شود. بعد از خاموش کردن این جرم اضافی لازم است که وضع پرده گوش و شنوایی فرد کنترل شود تا از فقدان آسیب یا مشکلات دیگر اطمینان حاصل کنید.

7٫ پای عوارض دارویی در میان است 

موارد بسیاری را می‌بینیم که افرادی خودسرانه داروها را بیش ازدوز تجویزی مصرف می‌کنند. همین قضیه می‌تواند عوارض زیادی از جمله شنیدن صدایی در گوش و سوت کشیدن و وزوز ایجادکنند. داروهایی مثل آسپیرین، آنتی‌بیوتیک‌ها، جنتامایسین و … می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند.

 8٫ چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

سوت کشیدن گوش ممکن است به علت بیماری مختلف و مشکلات یا برخی داروها باشد و برای هر کسی پیش بیاید. به علاوه کودکان هم ممکن است این مشکل را تجربه کنند اما یا نمی‌توانند آن را بیان کنند یا به شکل نادرست بیان می‌کنند. در این میان افرادی که در شغل‌های بسیار پر سر و صدا مثل گروه ارکستر یا محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ای و با کار با ماشین آلات پرسروصدایی در تماس هستند،

بیش از دیگران در معرض سوت کشیدن گوش قراردارد. این افراد به دلیل شغل خاص خود روزانه چند ساعت در معرض صداهای بلند هستند و به مشکلاتی از نوع حسی-عصبی دچار می‌شوند که متأسفانه ممکن است قابل درمان و برگشت‌پذیر نباشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان