اشاره
حضرت آیت اللَّه باقر شریف قرشی، سال 1926 م. در کشور اسلامی عراق به دنیا آمد. از سنین کودکی با علوم اسلامی آشنا شد، بعدها وارد حوزه علمیه شد. روحیه پژوهش و تألیف، زندگی او را آمیخته با نگارش و قلم کرده است. این نگرش به او توانی بی پایان داده است تا کتاب های بسیار را به نگارش در آورد، به گفته ایشان، در این راه، آسایش و آرامش را بر خود حرام کرده است.
از ایشان تاکنون کتابها و مقالات بسیاری به چاپ رسیده است که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. موسوعة اهل بیت (42 جلد)
2. الامام امیرالمؤمنین، علی بن ابی طالب(ع) (11 جلد)
3. نظام سیاسی در اسلام (ترجمه شده به فارسی)
4. حیاة الامام الحسین بن علی(ع)
5. حیاة الامام الصادق(ع) فی رحاب القرآن
6. حیاة الامام علی الهادی(ع)
7. حیاة الامام زین العابدین(ع) (2 جلد)
8. نظام اجتماعی در اسلام (ترجمه شده به فارسی)
9. العباس بن علی رائد الکرامة و الفداء فی الاسلام.
10. حیاة خاتم الاوصیاء امام مهدی(ع).
ایشان مدتی قبل، چند روزی میهمان مرکز جهانی علوم اسلامی بود، فرصت را غنیمت شمرده و در باره زندگی علمی و نگارشی وی به گفتگو نشستیم. با تشکر از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای عزالدین رضا نژاد، که ما را در انجام این مصاحبه یاری کردند، با هم این گفتگو را می خوانیم.
با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفاً در باره آثار علمی خود توضیحاتی بیان نمائید.
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و سپاس از شما که بنده را لایق دانستید باید عرض کنم ، همه آثار بنده، مجال نشر نیافته اند. مثلاً مباحث ارزشمندی را که با استفاده از محضر حضرت آیت الله العظمی خوئی (ره) نگاشته ام، همچنان به صورت خطی باقی مانده و منتشر نشده است. خوشبختانه مجموعه ای بسیار مهم و مفید، با عنوان موسوعه اهل بیت (ع) در 42 جلد، و برخی مباحث دیگر در زمینه علوم اسلامی ، در جهان اسلام انتشار یافته است.
کتاب یازده جلدی الامام امیر المؤمنین، علی بن ابی طالب (ع) که به لحاظ محتوا و موضوع بسیار زیبا و خواندنی است، معرفی بفرمائید.
این مجموعه به برخی از شاهکارهای ابرمرد اسلام و پیشتاز تمدن فکری و علمی آن ، امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است. اذعان می کنم که با نوشتن این مجموعه ، هرگز همه ابعاد شخصیتی ایشان راجلوه گر نساخته ام .
بلکه تنها قطره ای از اقیانوس عظمت آن حضرت را به کام تشنگان معارف اهل بیت (ع) ریخته ام. وانگهی آنچه تاکنون درباره امام علی(ع) نوشته شده یا نگاشته خواهد شد ، هرگز یارای شناختن و شناساندن واقعی این شخصیت را نداشته و نخواهد داشت.
روابط اجتماعی در غرب و اسلام چگونه است؟
اسلام با شکوه و عظمت، نهادهای سیاسی خلافت را که در بردارنده کرامت انسانی انسانها و توسعه زندگی آنان باشد، تشریع کرده است اما بشریت تاکنون علیرغم تجارب و ابداعات خود، در فنون سیاست، به دستیابی هدف و ایده ای موفق نشده است که ملتها در سایه آن، در امنیت و رفاه و آسایش زندگی کنند.
امروزه ملتهای غربی از تلخیها و ناگواریها در زندگی فردی و اجتماعی رنج می برند، چنان که همه روابط انسانی در آغاز فروپاشیده است و هیچ گونه رابطه انسانی و عاطفی میان اعضای خانواده وجود ندارد. اما اسلام، روابط اجتماعی را بر اساس اخلاق اسلامی بنا نهاده است. در این شیوه، میان مردم روابط مهر آمیز حاکم است و جامعه دارای یکپارچگی و اتحاد است. در نتیجه، قلبها به یکدیگر گره می خورند.
نظام اجتماعی در جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟
بسیاری از نظام هایی که بشر پاسخ نیازهای خود را در آن نیافت، فرو پاشید. کمونیست در زادگاه خود، اتحاد جماهیر شوروی، در هم ریخت؛ چرا که با فطرت انسانی انسانها هماهنگ نبود. همچنین به زودی نظام سرمایه داری غربی نابود خواهد شد؛ زیرا بر پایه غارت ملتهای مستضعف و ثروتهای اقتصادی آنان بنا نهاده شده است و هیچ اعتقادی به حقوق بشر ندارد. بنابراین ناگزیر باید جهان به سوی اسلام بازگردد، و به مبانی تربیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن ایمان آورد.
درمباحث تحقیقاتی علوم اسلامی-انسانی ، چالشهایی وجود دارد ؛ چرا امروزه نظریه ای نو و بدیع در زمینه های گوناگون ارائه نمی شود؟
هنگامی که جهان اسلام در معرض نفوذ و حضور استعمار غرب قرار گرفت، غربیها کوشیدند همه عناصر سازنده و مؤلفه های اساسی اسلام را ناکارآمد سازند و داشته های فکری و سیاسی آن را نابود نمایند. سرانجام همه ثروتهای جهان اسلام و شئون زندگی آنان را در دست گرفت. از این رو، نظریه های نو و بدیع نیز شکوفا نمی شوند.
از آنجا که در مرکز جهانی علوم اسلامی هزاران طلبه از اقصی نقاط جهان حضور دارند، رسالت این مرکز در آموزش مسائل دینی را چه میدانید؟
مرکز باید دیدگاه های اقتصادی، تربیتی و اجتماعی اسلام و اخلاق و آداب سلوک را آموزش بدهد، تا ایشان نیز اهداف و ارزش های فرهنگی اسلام را به گوش ملتهایشان برسانند.
از اینکه وقت گرانبهایتان را در اختیار پژوهه گذاشتید، سپاسگزاریم.