ماهان شبکه ایرانیان

پایان نامه های طلاب

دانش پژوه: ولی الله باقری / استاد راهنما: آیت الله محمد هادی معرفت / استاد داوران: حجة الاسلام و المسلمین عبداللهی و حجة الاسلام و المسلمین آشتیانی / سطح: سوم / رشته: علوم و معارف اسلامی / ۳۲۷ص/ ۱۳۸۰.

مرکز مدیریت حوزه علمیه قم

عنوان: مستضعفان از دیدگاه قرآن

دانش پژوه: ولی الله باقری / استاد راهنما: آیت الله محمد هادی معرفت / استاد داوران: حجة الاسلام و المسلمین عبداللهی و حجة الاسلام و المسلمین آشتیانی / سطح: سوم / رشته: علوم و معارف اسلامی / 327ص/ 1380.

پدید آورنده در این پژوهش پس از ارائه تعریف مستضعف، به بیان اقسام آن از دیدگاه قرآن پرداخته است.مستضعفان معنوی، دینی، عملی، نژادی، سیاسی اجتماعی، مالی اقتصادی و مستضعفان ستم گر عناوین این اقسام هفت گانه است. بخش عمده این رساله به مباحث مستضعفان سیاسی اجتماعی و اقتصادی اختصاص دارد.

عنوان: الاحکام المختصة بالنساء

دانش پژوه: علی سعیدی / استاد راهنما: حجة الاسلام و المسلمین حسینی بیات / استاد داوران: آیت الله محمد هادی معرفت و حجة الاسلام و المسلمین رحمتی / سطح: سوم / رشته: فقه / 214ص /1380.

پژوهنده در این تحقیق که به زبان عربی تدوین یافته است، طی چهار فصل مسائل ویژه زنان را در بخش های : شهادت ها، حدود، قصاص و دیه به گونه ای مفصل بررسی کرده است.

عنوان: موارد حرمت نکاح

دانش پژوه: حمزه اسفندیاری بیات / استاد راهنما: حجة الاسلام و المسلمین دکتر احمد بهشتی / استاد داوران: حجة الاسلام و المسلمین فاضل گلپایگانی و حجة الاسلام و المسلمین علی محامی / سطح: سوم / رشته: فقه / 217ص /1380.

ساختار این رساله از یک مقدمه، دو بخش اصلی، شش فصل فرعی و یک خاتمه تشکیل یافته است. مؤلف پس از بیان کلیات بحث در مقدمه، موضوع قرابت نسبی، رضاعی و سببی را در بخش اول و طی سه فصل بیان کرده است. وی در بخش دوم که عدم قرابت نام گرفته است، مباحث مربوط به ازدواج های حرام، ازدواج های حرام ابدی و ازدواج با غیر مسلمان را در سه فصل بررسیده است.

پایان نامه های طلاب پژوهشکده حوزه و دانشگاه

عنوان: مقایسه نظریه خانواده درمانی مینو چین با دیدگاه اسلام در باب خانواده

دانش پژوه: محمد رضا سالاری فر / استاد راهنما: دکتر محمد کاظم عاطف وحید / استاد مشاور: حجة الاسلام و المسلمین سید محمد غروی / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: روان شناسی بالینی / 126ص/1380.

این تحقیق دارای شش فصل است که مهم ترین مباحث آن در زمینه نظریه خانواده درمانی مینو چین، خانواده از دیدگاه اسلام و مقایسه این دو دیدگاه در فصل های سوم، چهارم و پنجم مطرح شده است.

عنوان: جایگاه عقل در دین شناسی از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) و اقتضائات آن در تربیت عقلانی

دانش پژوه: محمود نوذری / استاد راهنما: دکتر خسرو باقری / استاد مشاور: حجة الاسلام و المسلمین اعرافی / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت /130ص /1380.

رساله حاضر دارای پنج فصل است که فصل اول و دوم آن به کلیات و پیشینه پژوهش اختصاص دارد. در فصل سوم که جایگاه عقل در دین شناسی از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) نام گرفته است، معانی عقل، نقد ادله مخالفان اعتبار عقل در شناخت دین، نقش عقل در فهم متون دینی، حل تعارض عقل و دین و...بررسی شده است. مؤلف در فصل چهارم اقتضائات دیدگاه علامه طباطبایی (ره) را در مبانی، اهداف و روش های تربیت عقلانی توضیح داده است.

عنوان: خودکنترلی در مدیریت با نگرش به منابع اسلامی

دانش پژوه: علی آقا پیروز / استاد راهنما: دکتر سید مهدی الوانی / استاد مشاور: حجة الاسلام و المسلمین علی اکبر بابایی / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: مدیریت / 110ص /1380.

پژوهش حاضر از پنج فصل فراهم آمده که مهم ترین مباحث آن از این قرار است: باورها و ارزش های اسلامی عاملی قوی برای خودکنترلی افراد در سازمان ها، مکانیزم های خودکنترلی، فرایند خود کنترلی و آثار و پی آمدهای خود کنترلی.

عنوان: مقایسه سلامت عمومی دانش آموزان شاهد و عادی (پایه های سوم راهنمائی و اول دبیرستان مدارس شا
هد قم)

دانش پژوه: محمد عباسپور / استاد راهنما: دکتر پریرخ دادستان / استاد مشاور: آقای محمد تقی دلخموش / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: روان شناسی بالینی / 126ص /1380.

این پژوهش که به روش میدانی انجام یافته، در پنج فصل تدوین شده است. پژوهنده پس از انجام تحقیق چنین نتیجه گرفته است: دانش آموزان شاهد در تمامی عوامل سلامت روانی نسبت به دانش آموزان عادی در سطح پایین تری قرار دارند.دانش آموزانی که از فقدان پدر رنج می برند، احساسات و عواطف ناخوشایند خود را به وسیله واکنش های نابهنجاری مانند نشانه های بدنی (علائم روان تنی)، اضطراب، بی خوابی، و افسردگی نشان می دهند.

عنوان: روش های آسیب زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی

دانش پژوه: محمد رضا قائمی مقدم / استاد راهنما: دکتر خسرو باقری / استاد مشاور: حجة الاسلام و المسلمین اعرافی / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش / 130ص /1380.

پژوهش حاضر از شش فصل تشکیل شده که روش های آسیب زا، رابطه روش های آسیب زا و خودپنداره و بررسی عوامل و علل به کارگیری روش های آسیب زا عناوین برخی از فصل های مهم آن است. مؤلف در معرفی روش های آسیب زا از به کارگیری القاب ناشایست، تبعیض و بی عدالتی، اجبار و تحکم و تحقیر و اهانت نام می برد.

پایان نامه های طلاب مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

عنوان: بررسی ملاک در برهان صدیقین

دانش پژوه: حسن عبدی/ استاد راهنما: جناب آقای استاد عبودیت/ استاد مشاور: حجة الاسلام والمسلمین حسین زاده/ سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /320ص / 1380.

این تحقیق در پنج فصل با عناوین ذیل تدوین یافته است:

فصل اول: کلیات تحقیق; فصل دوم: پیشینه برهان صدیقین از آغاز تاکنون; فصل سوم: راه های رسیدن بشر به خدا; فصل چهارم: ویژگی های برهان صدیقین; فصل پنجم: عناصر ملاک برهان صدیقین.

عنوان: اصلاحات از دیدگاه حضرت امیر (ع)

دانش پژوه: محمد حسن عبداللهی / استاد راهنما: حجة الاسلام والمسلمین پیشوایی / استاد مشاور: حجة الاسلام والمسلمین دکتر جباری / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /175ص / 1380.

پژوهنده در این تحقیق کوشیده است ابعاد گوناگون اصلاحات را در محورهای اصلاحات سیاسی، اقتصادی، فقهی، حقوقی و اخلاقی از دیدگاه حضرت علی (ع) بررسی کند.

عنوان: سؤالات خداوند در قرآن و نقش آن ها در فرایند هدایت

دانش پژوه: عمران عباسپور / استاد راهنما: حجة الاسلام دکتر بیوک علیزاده / استاد مشاور: حجة الاسلام والمسلمین اسلامی / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /190ص / 1380.

رساله حاضر تحقیقی درباره آن بخش از گزاره های قرآن کریم است که از طرف خداوند متعال به صورت سؤال مطرح گردیده است. بخش اول این رساله به بررسی شان قرآن کریم اختصاص یافته و در بخش دوم آن پرسش های خداوند در قرآن و نقش آن ها در فرایند هدایت بیان شده است.

عنوان: مفهوم عقل در کتاب «العقل و الجهل » اصول کافی

دانش پژوه: اباذر جعفری / استاد راهنما: حجة الاسلام والمسلمین برنجکار / استاد مشاور: حجة الاسلام والمسلمین دیوانی / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /184ص / 1380.

این پژوهش که به منظور دست یابی به مفهوم عقل در روایات تدوین شده است، از فصل های متنوع زیر فراهم آمده است:

معانی لغوی عقل، اصطلاحات گوناگون عقل، پیشینه تاریخی بحث عقل، احادیث مربوط به عقل، مفهوم عقل در احادیث کتاب «العقل والجهل » اصول کافی، عقل انسانی و روحانی، دیدگاه ملاصدرا شارح این احادیث و....

عنوان: مباحث اخلاقی تفسیر المیزان

دانش پژوه: حمید رضا حیدری نسب / استاد راهنما: حجة الاسلام والمسلمین دکتر نکونام / استاد مشاور: حجة الاسلام والمسلمین اسلامی / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /116ص / 1380.

در این تحقیق تلاش شده است سه مسلک عمده اخلاقی که از سوی علامه طباطبایی بیان گردیده است، بررسی شود.علامه طباطبایی آیات متعددی را برای اثبات مسلکی که اختصاص به قرآن دارد، معرفی می کند و آن گاه معرفت نفس را بهترین راه رسیدن به این مقام می داند.

عنوان: ویژگی ها و خاستگاه اساسی فرهنگ اسلامی

دانش پژوه: محمد امین بالا دستیان / استاد راهنما: حجة الاسلام دکتر رهنمایی / استاد مشاور: حجة الاسلام دکتر زارعان / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /225ص / 1380.

مؤلف در بخش های گوناگون این تحقیق مباحث ذیل را ارائه داده است:

فرهنگ و ارتباط آن با دین، بررسی ابعادی از فرهنگ اسلامی [ اهمیت، هدف، عناصر و منابع]، ویژگی های فرهنگ اسلامی [ربانیت، انسانیت، جامعیت ، ثبات و واقع گرایی] خاستگاه فرهنگ اسلامی.

عنوان: مشی امام علی (ع) در برخورد با مخالفان

دانش پژوه: عباس توان / استاد راهنما: حجة الاسلام دکتر فیرحی / استاد مشاور: حجة الاسلام دکتر جباری / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /174ص / 1380.

نگارنده در این تحقیق پس از بررسی موضوع آزادی سیاسی مخالفان، رعایت حقوق آنان در حکومت علوی، تلاش امام درجلوگیری از تبدیل مخالف به معاند، سعی امام در وفادار کردن مخالفان از راه محبت و گفت وگو، پرهیز از رفتارهای خشونت آمیز و دخالت ندادن مخالفان در حکومت به این نتیجه دست یافته است که مشی امام در برخورد با مخالفان نه معاندان تساهل و تسامح بوده است.

عنوان: آزادی از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع)

دانش پژوه: جعفر فاضلی نیا / استاد راهنما: حجة الاسلام دکتر مؤدب / استاد مشاور: حجة الاسلام دکتر دیاری / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /200ص / 1380.

مؤلف در این پژوهش دیدگاه حضرت علی (ع) را درباره مبانی آزادی، جایگاه آزادی، اصول چهارگانه آزادی عقیده، آزادی بیان، آزادی های فردی، آزادی اقلیت ها، آزادی رفت وآمد، آزادی انتخاب مسکن، مصونیت خانه و مسکن و مصونیت اسرار خصوصی بررسیده و سرانجام در بیان مرزهای آزادی از حدود الهی، مصالح اجتماعی و حقوق اشخاص نام برده است.

عنوان: تاثیر فرهنگ شهادت طلبی درحفظ دین و ارزش های آن

دانش پژوه: علیرضا ذبیح / استاد راهنما: حجة الاسلام والمسلمین میرسپاه / استاد مشاور: حجة الاسلام والمسلمین معلمی / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /116ص / 1380.

فرهنگ شهادت طلبی با تزکیه مؤمنان و تقویت روح ایمان، تعبد و غیرت دینی در آن ها و نیز تقویت روح ایثار، تعاون، صبر، ولایت پذیری و احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، جامعه دینی را اقتدار، عزت و استحکام می بخشد.این فرهنگ نیکو نه تنها موجب ترویج خشونت در جامعه نیست بلکه از مهم ترین عوامل ریشه کن کردن خشونت است.

پایان نامه های طلاب دانشگاه علوم اسلامی رضوی

عنوان: بررسی قصص قرآن «قصه حضرت ابراهیم ع »

دانش پژوه: مهدی ابوذری / استاد راهنما: آیت الله محمد مهدی آصفی / استاد مشاور: دکتر مرتضی ایروانی / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: علوم قرآن و حدیث /226ص 1380/.

رساله حاضر که به بررسی زندگانی حضرت ابراهیم (ع) پرداخته مشتمل بر سه فصل است: 1. بررسی زندگانی قوم ابراهیم; 2. شخصیت حضرت ابراهیم; 3. بررسی مراحل حیات حضرت ابراهیم.

عنوان: طبری و تفسیر او در بوته نقد

دانش پژوه: سید محمد تقی شوشتری / استاد راهنما: آیت الله محمد هادی معرفت / استاد مشاور: حجة الاسلام والمسلمین محمد علی مهدوی راد / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: علوم قرآن و حدیث /169ص 1380/.

این جستار بر آن است که از رهگذر پرداختن به آفاق شخصیتی طبری و کنکاش در زندگانی او، اسلوب تفسیری و گوشه ای از ابعاد گسترده «جامع البیان » را به نقد و بررسی بنشیند. و جایگاه رفیع آن را به عنوان منبعی قدیم و مرجعی عظیم بازشناساند.

عنوان: وحی در قرآن و سنت

دانش پژوه: رضا حق پناه / استاد راهنما: دکتر مرتضی ایروانی / استاد مشاور: حجة الاسلام والمسلمین محمد باقر فرزانه / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: علوم قرآن و تفسیر /297ص 1380/.

تحقیق حاضر از یک مقدمه و شش فصل فراهم آمده است. در مقدمه آن اهمیت و تاریخچه پژوهش درباره وحی بیان گردیده و در فصل های شش گانه آن به ترتیب مباحث زیر بررسی شده است: مفهوم وحی و کاربردهای آن در قرآن; چیستی وحی; نگرش های گوناگون در تفسیر وحی; وحی از دیدگاه خود وحی و ویژگی های وحی محمدی; نقد دیدگاه فلاسفه غرب و مسیحیان درباره وحی و نقد قرائت های متجددانه از وحی.

پایان نامه های طلاب مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم

عنوان: رجعت

دانش پژوه: حسین شهمیری / استاد راهنما: حجة الاسلام والمسلمین نظری / استاد مشاور: آقای حشمت پور / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /200ص / 1380.

این تحقیق از مقدمه و پنج باب فراهم آمده که در باب اول طی دو فصل ابعاد و اهمیت عقیده به رجعت بررسی شده است. موضوع باب دوم امکان رجعت از نظر عقل است و در باب سوم دلایل اثبات رجعت از قرآن و احادیث معرفی گردیده است. رجعت از منظر کتاب مقدس تورات و انجیل در باب چهارم بیان شده و در باب پایانی این رساله، شبهه های رجعت بررسی گردیده است.

عنوان: جوهر وعرض نزد ابن سینا و ملاصدرا

دانش پژوه: محمد مهدی مشکاتی / استاد راهنما: حجة الاسلام دکتر رضا اکبریان / استاد مشاور: حجة الاسلام دکتر امیر دیوانی / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /207ص / 1380.

پژوهش حاضر از پیشگفتار و سه فصل اصلی تشکیل یافته که در پیشگفتار سیر تاریخی موضوع بیان شده است. پدیدآورنده در فصل اول و دوم به ترتیب، دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا را درباره جایگاه و اهمیت بحث جوهر و عرض، حقیقت جوهر و عرض و رابطه جوهر و عرض بررسی کرده و در فصل سوم که مقایسه آراء نام گرفته، وجوه اشتراک و افتراق این دو دیدگاه را پژوهیده است.

عنوان: شیوه های مبارزه مخالفان با فضایل اهل بیت (ع)

دانش پژوه: علی خوشنویس / استاد راهنما: آیت الله محمد هادی معرفت / استاد مشاور: دکتر صادق آئینه وند / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی /336ص / 1380.

این رساله دارای پنج فصل است که فصل نخست آن ویژه کلیات موضوع است. فصل های دوم تا پنجم به بیان چهار روش مبارزاتی دشمنان اهل بیت (ع) اختصاص دارد که طی مباحث گسترده ای، به ترتیب: خشونت، آزار زبانی، اخفاء و انکار و استفاده از حدیث نبوی بررسی گردیده است.

پایان نامه های طلاب مؤسسه آموزش عالی باقرالعلوم

عنوان: آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)

دانش پژوه: احمد امیری / استاد راهنما: جناب آقای دکتر موثق / سطح: کارشناسی / رشته: علوم سیاسی/140ص /1380.

رساله حاضر از سه بخش تشکیل یافته است.در بخش اول طی دو فصل مفهوم و اقسام آزادی، آزادی از دیدگاه اسلام و غرب، مبانی و قلمرو آزادی در این دو مکتب و مقایسه این دو دیدگاه بررسی می گردد.

بخش دوم که شامل سه فصل است، به ویژگی ها، مبانی و اصول اساسی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) می پردازد. بخش سوم طی چهار فصل آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) را بررسیده است.

عنوان: بررسی اوضاع اقتصادی حجاز در عصر پیامبر اسلام (ص)

دانش پژوه: حمیدرضا مسلمی پطرودی / استاد راهنما: دکتر سید هاشم آقاجری / استاد مشاور: حجة الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان / سطح: کارشناسی / رشته: تاریخ / 1380.

پژوهش حاضر دارای پنج بخش است که بخش اول آن به اقتصاد بلاد عرب و ملل مجاور آن در آستانه ظهور اسلام اختصاص دارد. سیاست های مالی اسلام، برخورد پیامبر (ص) با اقتصاد جزیزة العرب و منابع تشریع مالیات های اسلامی از مباحث بخش دوم است و در بخش های سوم تا پنجم به ترتیب مبانی مکتبی نظام اقتصادی صدر اسلام، ساختار آن و جایگاه نهادهای ارزشی در این نظام بررسی شده است.

عنوان: علامه حلی و گسترش تشیع

دانش پژوه: آقا رضا حقیان کرم الله / استاد راهنما: جناب آقای حسن حضرتی / استاد مشاور: جناب آقای حسین فلاح زاده / سطح: کارشناسی / رشته: تاریخ / 108ص /1380.

در این تحقیق که دارای سه بخش است، نقش علامه حلی در گسترش تشیع در عصر ایلخانان مغول بررسی شده است. بخش اول به شرح حال علامه حلی اختصاص دارد و بخش دوم وضعیت تشیع را از آغاز تا زمان ایلخانان بیان کرده است. مؤلف در بخش سوم راه کارهای کاربردی علامه را در گسترش تشیع برشمرده است.

عنوان: علل قیام علویان در دوره اول حکومت عباسیان

دانش پژوه: موسی رحمان پور / استاد راهنما: جناب آقای حسین فلاح زاده / استاد مشاور: جناب آقای حسن حضرتی / سطح: کارشناسی / رشته: تاریخ / 140ص /1380.

این کاوش از سه بخش فراهم آمده است: بخش اول به شناخت عباسیان اختصاص دارد و بخش دوم ویژه شناخت علویان است که در آن از رمز محبوبیت علویان، مظلومیت آنان، شاخه های علویان، فرق شیعه و شیعیان علوی و عباسی یاد شده است. پژوهنده در بخش سوم که به بررسی نزاع علویان و عباسیان پرداخته است، برخی قیام های علویان را نیز نام می برد.

عنوان: خط مشی های عمومی دولت پهلوی اول (رضاشاه)

دانش پژوه: رحمت عباس تبار / استاد راهنما: دکتر رحیم ابوالحسنی / استاد مشاور: حجة الاسلام و المسلمین نجف لک زائی / سطح: کارشناسی / رشته: علوم سیاسی / 273ص /1380.

پژوهنده در فصل اول این تحقیق عوامل ساختاری، کارکردی و شخصیتی را که در تعیین خط مشی های رضا شاهی مؤثر بوده، بررسی کرده و آن گاه در فصل دوم به بیان ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اواخر عصر قاجار و اوائل عصر پهلوی پرداخته است. وی در فصل سوم مهم ترین خط مشی های رضاخان را در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر شمرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان