به پزشک خود دروغ نگویید (۲)

در مقاله پیش، سه نوع از دروغهای گمراه کننده را که گاهی بیماران به پزشک می گویند، برشمردیم و اینک ادامه مطالب را دنبال می کنیم .

عضو کالج بین المللی جراحان

در مقاله پیش، سه نوع از دروغهای گمراه کننده را که گاهی بیماران به پزشک می گویند، برشمردیم و اینک ادامه مطالب را دنبال می کنیم .

این مطالب عمدتا مربوط به بانوان است اما آگاهی از آنها برای آقایان نیز بی فایده نیست .

دروغ چهارم

وقتی که پزشک از نزدیکی با شوهر می پرسد، می گویید مشکلی وجود ندارد درصورتی که ممکن است با درد همراه باشد . پیشاپیش پیشنهاد می کنم که بانوان در چنین مواردی، به بانوان پزشک که خوشبختانه باسواد هم هستند و حاذق، مراجعه نمایند تا درد خود را به راحتی با وی در میان بگذارند تا شرم باعث تحریف مطلب نشود .

برخی از بانوان که دچار چنین ناراحتی هستند، فکر می کنند که اصلا در چنین موردی باید درد بکشند . درحالی که باید بدانند این درد غیرعادی است .

صداقت کلید درمان است

باید دانست که احتمالا مشکل جسمی وجود دارد که باعث ناراحتی و درد می شود . این درد، خود، آژیر خطری است برای درمان ناراحتی های قابل درمان موجود . از «عفونت مجرای تناسلی » ، «فیبروئید رحم » ، «التهاب » و عفونت خود رحم » و «تب خال تناسلی » گرفته تا مشکلات جدی تری مانند: «اضطراب » ، «عصبانیت » ، «زیاده روی در نزدیکی » و «خشکی مهبل » که در بانوان در زمان پیش از یائسگی و دوران یائسگی اتفاق می افتد و با داروهای ساده به راحتی درمان پذیر است .

باید دانست که در همه موارد یادشده، تشخیص زودهنگام و به موقع به ویژه درباره بیماریهای آمیزشی و «آندومتریوز» برای درمان موفقیت آمیز، اساسی است .

دروغ پنجم

گاهی بانوان ممکن است مشروب الکلی بخورند (1) . و این امر را از پزشک پنهان نمایند چه; فکر می کنند که پزشک مانند والدین شان با آنان برخورد خواهد کرد و یا مانند پلیس با آنان رفتار خواهد نمود . در صورتی که پزشک محرم راز است و در مقام داوری در مورد اعمال شما نیست، بلکه صرفا برای درمان شما اقدام خواهد کرد و با منع کردن از این عمل، به تندرستی شما یاری خواهد رسانید .

زیانهای خوردن مشروب های الکلی، سابقا به طور مشروح بیان شده است . در اینجا تنها به این نکته بسنده می کنم که داقت شما در بیان مطلب به پزشک، می تواند شما را از عوارض داروهای تجویزی مصون دارد . چه; خوردن الکل ولو به مقدار کم نیز با بسیاری از داروها ناسازگار است و اثرهای گوناگون بر دارو دارد . برخی از این اثرها شامل تغییر دادن اثر داروهای ضد دیابت و تشدید اثر داروهای خواب آور و ضد افسردگی است که ممکن است به عوارض خطرناک منجر شود; بطوری که دیده شده است مشروب های الکلی توام با برخی داروهای مسکن و آرام بخش، اثر ناگوار بر تنفس دارد که ممکن است به اغما و حتی مرگ منجر شود . مسکن های ساده مانند «استامینوفن » توام با مشروب های الکلی ممکن است به آزردگی شدید کبد (جگر) و خونریزی معده منجر شود . بنابراین داشتن صداقت و در میان گذاشتن مطلب، پزشک را آگاه می کند تا به دقت داروی مورد نیاز را برگزیند .

به یاد داشته باشید که پزشک شما نه غیب دان است و نه فال بین و نه جادوگر، فقط گفته های شما و یافته های خود وی به هنگام معاینه است که او را به تشخیص درست رهنمون می شود .

دروغ ششم

می گویید ورزش می کنید درحالی که روزی صد گام بیشتر راه نمی روید . شاید دروغ هم نمی گویید چه سالها پیش ورزش می کردید و مانند بسیار کسانی دیگر علاقه مند بودید ورزش نمایید ولی پس از مدتی آن را ترک کردید .

صداقت بسیار مهم است

پزشک، متناسب با وضع مزاجی و بیماری شما، برخی از حرکات ورزشی را تجویز می نماید . اگر شما دچار بیماری قلبی، دیابت و یا پوکی استخوان بوده اید یا در خانواده شما کسانی به این بیماری ها گرفتار بوده اند، بی گمان پزشک برای شما ورزش و حرکت مناسب تجویز خواهد کرد و سفارش خواهد نمود که هرچه بیشتر حرکت کنید .

دلایل و شواهد فراوانی نشان می دهند که ورزش در پیش گیری از این بیماری ها مؤثر است . افزون بر آن، فشار خون و کلسترول را پایین می آورد و متعادل می کند . ورزش متعارف و معمولی، به گونه ای که کمی عرق کنید، ولو هفته ای یکبار، خطر دیابت را 30درصد کم می کند . روزانه یک ساعت راه پیمایی تند، خطر سرطان پستان را 20درصد کاهش می دهد . سه ساعت تند راه رفتن در هفته، خطر بیماری قلبی را تا 40درصد کاهش می دهد .

دروغ هفتم

فراموش نکنید که به پزشک بگویید بی اختیار، ادرار، تن شما را تر می کند . واقعیت این است که مثلا این امر نمی گذارد شما خوب بخندید چه; در این صورت، ادرار، بی اختیار خارج می شود .

بانوانی که دچار این عارضه هستند، به طور متوسط، هفت سال آن را از پزشک خود پنهان می کنند چون احساس شرم می نمایند که آن را با پزشک در میان بگذارند درحالی که خروج ادرار، نه اختیاری است و نه جای شرمساری . نباید تصور کرد که این ناراحتی لزوما به سالمندی مربوط است و نیز نباید فکر کرد که باید با آن ساخت و زندگی را با این ناراحتی ادامه داد .

صداقت پایه کار است

به پزشک نرفتن و این ناراحتی را به وی نگفتن، تشخیص را عقب می اندازد و نیز درمان درست را . این بانوان غالبا از ترس آلوده شدن با ترشح ادرار از هم نشینی با بانوان دیگر، حرکت و ورزش و خنده و تفریح پرهیز می کنند . خود این امر مزید بر علت می شود .

صرف نظر از اینکه شما به چه نوع ناتوانی در نگاه داری ادرار دچار هستید، خواه به سبب استرس، اجبار در خالی کردن فوری ادرار، پرشدن و سرریز شدن ادرار و یا ترکیبی از این عوارض، بدانید که شما تنها نیستید و بسیاری دیگر از افراد نیز دچار همین عارضه هستند .

نیمی از بانوان، در مرحله ای از زندگی خود دچار ناراحتی نگاهداری ادرار می شوند و این چیزی نیست که فقط به سراغ بانوان 65 سال به بالا برود . از هر چهار زن 30 تا 59 ساله یک نفر در مراحلی از زندگی نمی تواند ادرار خود را نگاه دارد .

با وجود مثانه نسبتا سالم، عواملی در این کار دخالت دارند مانند بارداری و زایمان، عفونت راههای ادراری، مثانه ضعیف یا ناتوانی ماهیچه های کف لگن خاصره، برخی داروها، مجروح شدن لگن خاصره یا جراحی روی آن و نیز کمبود هورمون «استروژن » به هنگام یائسگی .

آنچه را که می خورید و یا می آشامید، ممکن است در عمل کنترل مثانه، اثر بگذارد . مشروب های الکلی، آشامیدنی های کافئین دار، گوجه فرنگی، غذای پر ادویه و نوشابه های گازدار ممکن است باعث تحریک مثانه شوند .

بسیار مهم است که برای رفع این ناراحتی به پزشک، ترجیحا به متخصص بیماریهای زنان و یا مجاری ادرار مراجعه نمایید تا وی دریابد که به چه نوع عدم نگاهداری ادرار مبتلا هستید . چون درمان، درست بستگی به تشخیص درست پزشک دارد .

آنچه که باعث خوشحالی است، این است که راههایی برای اصلاح عدم نگاهداری ادرار و نیز درمان علایم آن وجود دارد . از آن جمله است ورزش ویژه برای تقویت ماهیچه های کف لگن خاصره مانند «مانور کجل » . برای انجام این مانور در حال نشسته و یا خوابیده ماهیچه های اطراف نشیمن گاه (مقعد) را مرتبا شل و سفت کنید مثل اینکه می خواهید از دفع باد معده جلوگیری کنید و نیز داروهایی وجود دارند برای شل کردن مثانه، تقویت اسفنگتر (دریچه مثانه که باعث نگاهداری ادرار در مثانه می شود) کرم ویژه استروژن که از راه مبهل مصرف می شود و گاهی جراحی نیز ضروری است .

پی نوشت:

1) این مقاله ها را غیرمسلمانان نیز مطالعه می کنند و تذکر برای آنان است و گرنه خوب می دانیم که بانوان مسلمان لب به مشروب نمی زنند هرچند به غلط و بدون مبنای علمی، برخی به عنوان درمان از آن استفاده می کنند .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان