به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، طرح گواهی امضاء الکترونیک در دفترخانههای آذربایجان غربی با حضور توکل حیدری رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی، امیر جوانکیا مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان غربی و با شرکت رئیس کانون سردفتران و دفتریاران این استان در دفترخانه شماره 17 ارومیه رسماً آغاز شد.
جوانکیا مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی در این مراسم اظهار کرد: در سطح استان آذربایجان غربی حدود 450 دفترخانه رسمی وجود دارد و به انضمام آن 900 دفتریار در استان فعالیت میکنند که از امروز امضای همگی آنها نیز الکترونیکی شد.
ویگفت: کار الکترونیک سازی دفاتر ثبت اسناد و املاک عملاً از مهر سال 92 آغاز شده و تا پیش از آن از اسناد و ارواق بهادار برای ثبت اسناد استفاده میشد که مسائل و مشکلات فراوانی داشت.
این مقام قضایی تصریح کرد: ثبت اسناد در اوراق بهادار ویا چاپ آن در روزنامه و دیگر امور مرتبط هم هزینه زیادی برای شهروندان در پی داشت و هم بسیار وقتگیر بود که با الکترونیک سازی این پروسه همه آن مشکلات کاملاً حذف شد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی ادامه داد: هم اکنون دیگر چرخه ناقصی در دفترخانهها وجود ندارد. چون دفتر نویسی قدیمی به کل حذف شد که در حقیقت مهمترین مزیت این سیستم جلوگیری از جعل اسناد است که پروندههای قضایی را به حداقل و حتی صفر رسانده است.
جوانکیا درباره نحوه اجرای این طرح نیز گفت: از امروز تمامی گواهی امضاها باید الکترونیکی باشد و از مزایای این نحوه ثبت اسناد میتوان به کاهش هزینهها، جلوگیری از اتلاف وقت و تکریم مردم اشاره کرد و علاوه بر آن کار احراز هویت افراد با دقت و سرعت بیشتری در تنظیم اسناد به انجام میرسد.