به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، مقامات وزارت راهآهن پاکستان با برگزاری اجلاس ویژه در خصوص خط آهن ترکیه،پاکستان و ایران درباره تأمین بخشی از بودجه این پروژه توسط بانک توسعه اسلامی همچنین اجرای بهتر آن تبادل نظر کردند.
بانک اسلامی برای تأمین بخشی از هزینه قطار ترکیه،پاکستان و ایران معروف به قطار اکو اعلام آمادگی کرده اما هنوز در این زمینه توافق قطعی صورت نگرفته است.
خواجه سعد رفیق وزیر راهآهن پاکستان در این زمینه گفت: مسیر کویته به تفتان مهمترین بخش خط آهن ترکیه،پاکستان و ایران میباشد.
وی افزود: نوسازی خط آهن کویته به تفتان که حدود 600 کیلومتر میباشد نیازمند اقدامات بیشتر به ویژه تأمین مالی است.
وزیر راهآهن پاکستان تصریح کرد: لازم است تا با مشارکت سازمانهای مالی بینالمللی از جمله بانک توسعه اسلامی تحت حمایت سازمان اکو بتوان تامین و سرمایه مورد نیاز برای تکمیل این مسیر ریلی را چارهجویی کرد.
وزیر راه آهن پاکستان با اشاره به راه اندازی قطار باری در مسیر کویته – تفتان، گفت که این اقدام موجب افزایش مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان می شود.
وی افزود: این قطار فعلا 24 واگن کانتینر دارد که میتوان آن را تا 40 واگن افزایش داده و واگنهای حمل سوخت را هم اضافه کرد.
این قطار طبق توافق های انجام شده در سال 1391 شمسی، قراربود سه بار در ماه در مسیر کویته-زاهدان تردد کند اما بنا به دلایل مختلف از جمله فرسوده بودن ریل وناامنی در خاک پاکستان، این امر محقق نشد.
قطار اکو، توافقنامه ای مشترک میان پاکستان، ایران و ترکیه برای راه اندازی قطار مسافربری در مسیر اسلام آباد-تهران-استانبول است.
/