مد سرعتی!

 

 

از کره دهه شصت تا برزیل و لس انجلس:

چه چیزی باعث شد، تا لباس‌های مد امروز به کمک‌های ما راه پیدا کنند؟ در سال های اخیر مد شدن یک لباس و پروسه طراحی تا راهیابی آن به بازار بسیار تغییر کرده است. 

 این پروسه که شاید سه ماه طول می کشید، حالا سرعت بسیار بیشتری پیدا کرده و در مدت زمان دو هفته می توان یک پوشش تازه را در ویترین مغازه ها مشاهده کرد. طرحی که شاید تنها علاقمندان به مد و افراد خاص تنها به دنبالش بودند، الان با هزینه ای مناسب در اختیار همه قرار میگیرد. لباسی که به تازگی در هفته مد پاریس نشان داده شده نیز امکان دارد در کمتر از یک ماه در کشوری دیگر و با قیمتی مناسب قابل خریداری باشد. 

برخی از رسانه ها و افراد صاحب نظر از این پدیده با عنوان مد سرعتی یا Fast Fashion  یاد میکنند. این رسانه ها و کارشناسان دلیل تغییر ماهیت مد در دنیای امروز را در زمینه های مختلف جستجو کرده اند و شاید بتوان یک دلیل آن را دنیای سریع و دیجیتال امروز دانست که تغییرات سریع را در اطراف ما به وجود آورده است. پدیده مد سرعتی در ایالات متحده بسیار شیوع دارد و برند های مختلف روز به روز مدل ها تازه و جدید را به بازار عرضه می کنند. چند سوال اساسی در اینجا به وجود می آید. چه کسی کار طراحی پارچه ها و لباس ها با این سرعت را بر عهده دارد؟ چگونه تولید کنندگان مختلف این حجم بالای لباس ها با طرح های مختلف را تولید کرده و با ارزیابی بازار و در نظر دیگر مسائل گوناگون طرح های خاص خود را به بازار عرضه می کنند؟

 

کره ای ها در پشت پرده

بخشی از امپراطوری مد سرعتی در لس انجلس در اختیار کره ای ها و به خصوص گروه Changs است. بسیاری از خانواده های کره ای که در شرق لس انجلس سکونت دارند، به طراحی و ارائه لباس ها و پارچه های مختلف پرداخته و پس از تولید آنها در چین و ویتنام، نیاز برندهای معروف همچون Forever 21 (از بزرگترین سردمداران مد سرعتی در امریکا)، Urban Outfitters و Nordstrom را تامین میکنند. این تجارت به قدری پر سود است که گروه Changs خود توانسته در سال 2012 سودی بالغ بر 3.7 میلیارد دلار کسب کند. نکته جالب تر اینجاست که برخی از فرزندان کره ای های مهاجر در ایالت متحده نیز به گذراندن دوره های طراحی لباس و مد مشغول می شوند تا با شناخت بهتر از بازار، به بهبود و پیشرفت تجارت خانوادگی خود بیش از پیش کمک کنند. آنها نقشی مهم در افریده شدن مد سرعتی داشته و در بخش صنعتی لس انجلس تمامی کارهای مربوط به طراحی و عرضه انبوه به بازار را انجام میدهند. مغاز ها هر روز بار جدید خود را دریافت کرده و هر مغازه توسط یک خانواده کره ای، در حالی که آخرین مد لباس ها را خود بر تن دارند اداره می شود. طرح ها و لباس هایی که خیلی سریع ممکن است سر از فروشگاه های زنجیره ای معتبر سر در بیاورد!

حجم بازار تولید انبوه که در دست کره ای ها قرار دارد بسیار گسترده است. طبق آمار، بیش از سه هزار تولید کننده مرتبط با لباس و پوشاک کره ای در لس انجلس تجارت خود را به ثبت رسانده اند، اما خود کره ای های حاضر در این بخش از شهر معتقد اند حدود شش هزار لیبل و نشان کره ای در این بخش مشغول کار هستند. برخی از این تجارت ها بسیار کوچک بوده و برخی میلیاردی سود میکنند. بازار شایعه هم در این حوزه داغ است. اینکه چه کسی دارای انبار مخفی پر از کالا است، کدام شرکت برخلاف ظاهرش درآمد بالایی دارد و هزار و یک حرف و حدیث دیگر!

 

 

قصه از کجا شروع شد؟

این تغییر و تحولات یک شبه پدید نیامده و شاید بتوان یک روند 50 ساله را برای شکل گیری آنچه امروز میبینیم در نظر گرفت. در طی دهه شصت و هفتاد میلادی و در اثر مشکلات فراوانی که کشور کره با ان روبرو شده بود، افراد زیادی از این کشور به سمت امریکا، برزیل و آرژانتین مهاجرت کردند و به شکلی ویژه در زمینه نساجی و تولید لباس مشغول به کار شدند. صنعت نساجی در آن دوران کاری بود که به سرعت قابل یادگیری بوده و کره ای هایی که آن زمان با مشکلات مختلف (از جمله زبان) دست و پنجه نرم میکردند می توانستند به سرعت راه و چاه آن را فرا گرفته و در این زمینه مشغول کار شوند. 

اواخر دهه هشتاد و دهه 90 میلادی، تعداد زیادی از کره های ساکن برزیل و آرژانتین به سمت لس انجلس روانه شدند تا هم آینده بهتری برای فرزندان خود تامین کرده و هم تجارت خود را بیش از پیش رونق دهند. مهاجرتی که در نهایت منجر به انقلاب مد سرعتی شده است. آنها کوله باری از تجربه در زمینه کنترل کیفیت، طراحی بافت پارچه و تولید صنعتی در اختیار داشته و با داشتن ارتباط قوی با افراد مختلف در کشور های متعدد برای تولید با قیمت مناسب، می توانستند به سرعت کار خود را جلو ببرند. اما انها یک قطعه مهم از پازل را در اختیار نداشتند و آن، عدم اطلاع از ذائقه امریکایی ها در زمینه پوشاک و ظرفیت ارتباط با فروشگاه های لباس فروشی بود که در نهایت باعث شد بسیاری از شرکت های نوپای کره ای فعال در زمینه لباس، با شکست مواجه شوند. 

 

صعود به قله

از سال 2000، فرزندان کره ای های مهاجر که در کارگاه ها و مغازه های والدین شان بزرگ شده بودند به دانشگاه های طراحی پارچه و مد در سراسر جهان رفتند تا مهارت های لازم برای این شغل را یاد بگیرند. پس از اتمام درس آنها توانستند تجارت خانواده را متحول کرده و جان تازه ای ببخشند. آن ها به برند سازی و طراحی لوگو پرداختند، نوع طراحی فروشگاه را تغییر دادند، برای کار و بار خود سایت طراحی کردند و سبک کار و طراحی ها را بیش از پیش به سلیقه امریکایی نزدیک کردند. یادگیری زبان و آشنایی با فرهنگ مردم در امریکا نیز دلیل دیگر بر موفقیت و برقراری ارتباط با فروشگاه های بزرگ و ثبت سفارش از سوی انها بود. خلاقیت میان جوانان کره ای موج میزد و افزایش اطمینان به تولیدات خانواده های کره ای باعث شد تا تجارت آنها به شدت رونق بگیرد. برند Forever 21 که در سال 1984 تنها یک فروشگاه در شرق لس انجلس داشت، به لطف اوج گرفتن کار کره ای ها توانست تعداد فروشگاه های خود را در سال 2001 به 50 عدد برساند و هر روز یک مدل جدید لباس را معرفی کند.

در کنار تمامی این موارد، ویدئو ها و تبلیغات نیز نقشی موثر در صعود تجارت لباس کره ای ها و جا افتادن مفهوم مد سرعتی داشته است. یکی از معروف ترین ویدئو هایی که در این زمینه در سایت یوتیوب پخش میشد، دختری بود که با کیسه خرید لبریز از لباس جلوی دوربین می آید و میگوید این لباس را از حراج شش دلاری Forever 21 خریده است!

در حالی که بسیاری از برند ها و تولید کنندگان روی چرخه سه ماهه ارزیابی مد و لباس در بازار مصرف نگاه می کردند، تحول ایجاد شده در زمینه طراحی و تولید و عرضه به بازار از سوی کره ای ها باعث شد تا عمر و مفهوم کاربردی یک لباس به عنوان مد بازار کاملا تغییر کند. جنبه مصرفی مد و لباس با طرح های مختلف کاملا تغییر کرده و حالا خریداران و علاقمندان به لباس (یعنی همه ما!) می توانند با هزینه ای کمتر به تعداد بیشتری لباس و با طرح جدید دست یابند. 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان