گوشی هوشمند پیکسل گوگل را باید پاسخی برای آیفون اپل و گلکسی سامسونگ خواند که اتفاقا شروع بسیار خوبی نیز تجربه کرده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که در صورت داشتن بینش صحیح و نزدیک به واقعیت برای تقاضای احتمالی پیکسل، گوگل میتوانست شروع رؤیاییتری نیز تجربه کند.
گوگل آماری از فروش گوشیهای هوشمند پیکسل خود ارائه نکرده است، اما تحلیلگران حوزهی فناوری به این نکته اشاره کردهاند که پیکسلهای گوگل هنگام عرضه طی ماه اکتبر با استقبال بسیار بالایی روبرو شدهاند؛ بهطوریکه منتقدان نیز این گوشی هوشمند را یک گزینهی خرید بسیار مناسب برای کاربران تعریف کردهاند. عرضهی پیکسلهای گوگل را باید استراتژی بازاریابی بسیار موفقی برای غول جستجو در طول دوران 18 سالهی فعالیتش خواند.
با وجود تمام نکات مثبت، مواردی نیز وجود دارند که چشمپوشی از آنها باعث شده است گوگل شانس استفادهی بیشتر از موقعیت ایجادشده را از دست بدهد. گوگل توانایی تأمین تقاضای موجود برای گوشیهای هوشمندش را ندارد و در صورت پیشخرید این گوشی هوشمند کاربران با انتظار چندهفتهای برای تأمین روبرو میشوند. شاید تمام کاربران صبوری لازم برای انتظار نداشته باشند و احتمالا شماری از علاقهمندان به خرید گوشی هوشمند که پیکسل را انتخاب کرده بودند، به سمت خرید رقبای این گوشی یعنی آیفون اپل و گلکسی سامسونگ رفتهاند، از اینرو این خریداران تا یک یا دو سال آینده دیگر به سراغ خرید گوشی هوشمند جدیدی نخواهند رفت.
گوگل همچنین برای فروش گوشی هوشمند خود تنها یک اپراتور مخابراتی ورایزن را انتخاب کرده است تا پیکسلهایش را تنها از طریق ورایزن بهصورت قراردادی در اختیار علاقهمندان قرار دهد. البته فروشگاه آنلاین گوگل، پیکسلهای خود را با قابلیت پشتیبانی از شبکهی سایر اپراتورهای مخابراتی نیز به فروش میرساند که البته این روش در آمریکای شمالی برای خرید گوشی هوشمند چندان محبوب نیست. در صورتی که گوگل قرارداد همکاری با سایر اپراتورهای مخابراتی به امضا میرساند، احتمالا مجبور بود تولید خود را برای تأمین تقاضا افزایش دهد.
البته تمام موارد فوق با نگاهی به سابقهی غول جستجو قابل درک است، چراکه این اولین بار است که گوگل بهصورت مستقل اقدام به تولید و عرضهی گوشی هوشمندش گرفته است. پیش از این گوگل در فرایند تولید گوشیهای هوشمند و تبلتهای سری نکسوس با کمپانیهای متعددی همکاری کرده، اما به نظر میرسد تجربیات تولید نکسوسها نتوانسته است آنچنان که باید به کار گوگل آید.
نِیل دوشی، تحلیلگر موسسهی تحلیلی Mizhuo در این خصوص میگوید:
عرضهی پیکسل گوگل بهطور حتم درس خوبی برای گوگل است.
پیکسل گوگل را باید محصولی بسیار مهم و حیاتی برای غول جستجو خواند؛ چراکه این کمپانی اطمینان حاصل کرده است که یک گوشی هوشمند کارآمد اندروید برای رقابت با آیفون دارد و میتواند کاربران بیشتری را به سمت سرویسهای گوگل نظیر جستجو، نقشه و یوتیوب سرازیر کند. هرچند گوشیهای هوشمند اندروید دیگری نظیر گلکسیهای سامسونگ نیز در بازار وجود دارند، اما در این گوشیها نقش سرویسهای گوگل بنا بر تغییرات ایجادشده در رابط کاربری اندروید کمرنگتر جلوه داده میشود.
با توجه به سابقه و درآمد عظیم گوگل از مسیر تبلیغات و سرویس جستجو، ارتکاب چند اشتباه کوچک در مسیر فروش سختافزار میتواند بخشودنی باشد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی به گزارش مالی آلفابت برای سهماههی چهارم سال 2016 داشته باشیم. بر اساس اطلاعات ارائهشده، آلفابت در پاییز 2016 موفق شده است از درآمد 26 میلیارد دلاری خود سودی 5.3 میلیارد دلاری کسب کند. در صورت کسر کمیسیون پرداختشده برای شرکای تبلیغاتی گوگل، این کمپانی درآمدی 21 میلیارد دلاری کسب کرده است که با این وجود نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از افزایشی 23 درصدی دارد. سود گوگل نیز بیش از 8 درصد افزایش پیدا کرده است.
هرچند گوگل آمار دقیقی از میزان فروش گوشیهای هوشمند خود ارائه نکرده است؛ اما درآمد بخش سایر در گزارش مالی گوگل که شامل گوشیهای هوشمند پیکسل نیز میشود، قریب به 3.4 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از 62 درصد افزایش پیدا کرده است.
تحلیلگران معتقدند بخش بزرگی از افزایش درآمد گوگل از فروش محصولات و قسمت سایر، مربوط به گوشیهای هوشمند پیکسل است؛ هرچند این کمپانی سختافزار دیگری نظیر بلندگوی هوشمند هوم نیز دارد.
نیل دوشی تخمین زده که گوگل در جریان سهماههی چهارم سال 2016 میلادی بیش از یک تا یک و نیم میلیون دستگاه گوشی هوشمند راهی بازار کرده است. البته آمار فروش یک تا یک و نیم میلیون دستگاهی پیکسل گوگل بسیار پایینتر از میزان فروش اپل برای آیفون است که حتی میتوان آن را قطرهای از دریا خواند. آمار فروش پیکسل حتی در مقایسه با گلکسی اس 7 سامسونگ نیز پایین است، چراکه کرهایها در پاییز 2016 تنها 15 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رساندهاند.
بیشک فروش یک تا یک و نیم میلیون دستگاهی برای گوشی هوشمندی که یک برند جدید به شمار میرود، موفقیت بزرگی است.