علائم و نشانه ها:
		-سعی در ویران کردن، شکستن و از کار انداختن،
		-موجب ناراحتی دیگران شدن رفتار آنها،
		-علنی کردن خشم و نارضایتی خود،
		-عصبی بودن و توسل به خرابکاری برای نشان دادن عصبانیت،
		-از بین بردن موانع بر سر راه خرابکاری،
		-زیاد بودن حس حسادت در کودک خرابکار،
		-تخلیه هیجانات،
		-میل به مالک وسیله مورد علاقه خود بودن،
		-سعی در انتقام گیری،
		-سعی در ارضاء خود با ویرانگری،
		-بی قراری خاص و اضطراب دائمی،
		-سعی بر اثبات تسط خود بر دیگران،
		-دارای عواطفی شکننده،
		-دچار نقصان رشد اخلاقی،
		-فعال و کنجکاو،
		-خصوصیات ارثی بخصوص،
		-سعی در جلب توجه،
		-شاید دچار نقص بدنی و یا روانی،
		-لذت بردن از کارهای خلاف.
		
			عوامل پدید آورنده:
		-کنجکاوی و سردرآوردن از کارها،
		-کمبود محبت و نیاز به جلب توجه،
		-نارسایی های عضوی و روانی،
		-تخلیه هیجانی،
		-احساس بی پناهی و شکست،
		-محروم کردن کودک از بعضی مزایا،
		-از خود بیگانگی، خیالبافی و انحصار طلبی،
		-ابراز حسادت نسبت به اطرافیان و همسالان،
		-درگیری و وجود نداشتن یک رابطه درست و اصولی در خانواده،
		-بیان خشم،
		- بیکاری،
		-تنبیه های افراطی،
		-شکست در انجام کارها و عدم کمک به کودک،
		-حس انتقام جویی،
		-مورد رضایت نبودن مکان و موقعیت کودک،
		-شرارت، خصومت، دشمنی و تثبیت موقعیت،
		-گاهی خرابکاری برای گم کردن رد آثار جرم خود،
		-احساس نیاز برای مصرف انرژی درونی،
		-تربیت غلط و محیط آلوده.
		
			چگونگی عملکرد:
		-کشف علت وانگیزه اصلی رفتار کودک،
		-پذیرش کودک و ابزار اعتماد و اطمینان به او،
		-جلوگیری از ایجاد محدودیت برای کودک تا جای امکان،
		-ابراز محبت لازم و کافی به کودک،
		-فراهم کردن محیطی آرام و سالم و به دور از تنش و اضطراب برای کودک،
		-تشویق کودک به ورزش و کارهای گروهی،
		-پدید آوردن کار یا اشتغال در حد توان و ظرفیت کودک،
		-جلوگیری از خرابکاری کودک با پند و اندرز،
		-استفاده به موقع از روش های تربیتی صحیح،
		-استفاده از تنبیه و تحکم،
		-بذل توجه لازم و کافی به وضعیت مزاجی و بدنی کودک،
		-فراهم آوردن زمینه تخلیه روانی به صورت مناسب،
		-ارضاء کردن حس کنجکاوی کودک،
		-مهیا کردن سرگرمی مناسب برای کودک،
		-قرار ندادن اشیاء گرانبها در دسترس کودک،
		-کنترل غیرمستقیم محیط زندگی کودک،
		-خونسردی و متانت در همه شرایط،
		-نادیده گرفتن لغزشهای کودک(تاجای ممکن )،
		-از بین بردن زمینه های خرابکاری در کودک،
		-اجازه دادن به کودک برای انجام کارهای مورد علاقه و شخصی خود،
		-هشدار و گاه تنبیه کودک،
		-گاه مراجعه به متخصصین مؤثرترین راه چاره.
		
منبع:نجاتی، حسین، (1388)، روانشناسی کودک، تهران، نشر بیکران، چاپ دهم.