جوانان را دریابیم

جوانان شریان تپنده و حیاتی جوامع، وجدان پاک و بیدار ملت ها و بازوان پرتوان دولت هایند. وظیفه دینی و انقلابی ایجاب می کند که با بهره گیری از توانمندی های ملی و فضاهای سالم فرهنگی اقدام به پرورش ضمیرهای روشن و شفاف جوانان نماییم، تا کمالات و فضائل معنوی آنان بشکفد و ببالد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

جوانان شریان تپنده و حیاتی جوامع، وجدان پاک و بیدار ملت ها و بازوان پرتوان دولت هایند. وظیفه دینی و انقلابی ایجاب می کند که با بهره گیری از توانمندی های ملی و فضاهای سالم فرهنگی اقدام به پرورش ضمیرهای روشن و شفاف جوانان نماییم، تا کمالات و فضائل معنوی آنان بشکفد و ببالد.

در ایران اسلامی، جوانان ما بیش از گذشته، به ایمان و باور مذهبی نیازمندند و تنها در پرتو جاذبه های معنوی و دینی است که نسل جوان می تواند طهارت فطری خود را حفظ کرده، بر شرافت و قداست خویش بیفزاید و به کمال مطلوب نایل آید.

بدین منظور، برنامه ریزی صحیح و درست برای ارتقای کمالات معنوی جوانان و دانش آموزان میهن اسلامی و پرکردن اوقات فراغت آنان از تکالیف بسیار مهم دینی امروز ماست. فراغت، تجربه ای است که فرد هنگام رهایی از الزامات کار روزانه بر اساس تمایلات شخصی آن را انتخاب می کند و در این فرایند، اقدام به پرورش روح و جسم و شخصیت خویش می کند. متاسفانه، در فرهنگ ما، این مفهوم ارزش و اعتبار فرهنگی خود را از دست داده و ابرازی برای لذت جویی، غفلت، رفع خستگی و کسالت جوانان و زمینه ای برای رشد ناهنجاری و بزهکاری شده است.

در اندیشه دینی، آموزش همواره با تزکیه، پرورش و رشد شخصیت افراد مقارن است و هرگز تعلیم و آموزش دانش جویان و دانش پویان و دانش آموزان صرفا به معنای آموزش مفاهیم، الفاظ و اصطلاحات خشک و بی روح ریاضی، فیزیک، شیمی، اقتصاد، فلسفه و... نیست. اینها همه بهانه ای است برای هنجارپذیرکردن، آموزش، آشنایی و تربیت جوانان با مفاهیم دینی و اسلامی. با آموزش و دورن ریز کردن این مفاهیم، مقدمه نوشیدن جرعه ای از چشمه سار معرفت و معنویت دینی و چیدن خوشه ای از خرمن علم و ادب و هنر اسلامی فراهم می شود تا با ره توشه ای از مائده های آسمانی، کسالت و تنبلی را با ابتکار و تلاش و کار دور ریزند، و با پرورش روح و با نیایش خویش، دروازه ملکوت را بگشایند.

نکند هنوز باور نکرده ایم که 50% جمعیت شصت میلیونی میهن اسلامی ما را جوانان تشکیل می دهند! مگر نه این است که حرکت چرخ های سنگین جامعه اسلامی ما در دست همین جوانان است؟ و مگر نه این است که کانون هجمه دشمن در تهاجم فرهنگی، جوانان است؟ پس باید فرصت های مناسب را از تاراج بیهودگی ها رهانید و شیوه های راهیابی به کمالات معنوی را به جوانان آموخت، تا از آسیب های دشمن غدار و دوستان ناآگاه در امان بمانند و خوب می دانیم که شیوه های معمول غربی در برنامه ریزهای فرهنگی سرابی بیش نیست; چرا که انسان غربی پیش از آنکه در اندیشه نجات باشد، گرفتار عادت لذت جویی، دنیازدگی و عافیت طلبی است و در مسائل فرهنگی، این گونه اندیشیدن ما را به گرداب هلاکت می افکند.

امروز وظیفه دست اندرکاران مسائل فرهنگی دوچندان است، برنامه ریزی جهت دار و صحیح به منظور هدایت جوانان بر اساس ارزش ها و هنجارهای دینی و اسلامی و فراهم کردن زمینه رشد و خلاقیت و ابتکار از جمله این مهم است. نهاد خانواده نیز که در همه عرصه ها و در اینجا نیز جزو اولین کانون هایی پرورش و شکل گیری شخصیت جوانان به شمار می رود، عهده دار وظیفه برنامه ریزی به منظور ساختن جوانانی مسلمان، متعهد، متدین و متخصص است. مدارس و دانشگاه ها نیز به عنوان نهاد مهم دیگری، عهده دار آماده کردن بستری مناسب برای رشد، شکوفایی خلاقیت و استعدادهای جوانان به سمت و سوی باورها، ارزش ها و هنجارهای دینی و اسلامی به منظور ساختن تمدنی نو و فرهنگی بر مبنای ارزش های دینی است.

امروز دشمن در کمین است. اگر لحظه ای درنگ کنیم و دیر به خود آییم، انقلاب ما از درون تهی خواهد شد و آرمان های بلند امام راحل و شهدای عزیز یکباره از بین خواهد رفت. روز دانش آموز و دانش جو هشداری است به دست اندرکاران مسائل فرهنگی به منظور برنامه ریزی برای نسل جوان.

والسلام

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان