ماهان شبکه ایرانیان

حضرت آیةاللّه جوادی آملی در گردهم آیی بزرگ مبلغان کاری نکنید که از عظمت و شکوه امام حسین (ع) کاسته شود

گردهم آیی بزرگ مبلغان درآستانه محرم الحرام، به همت دفتر تبلیغات اسلامی و با همکاری مرکز مدیریت حوزه و سازمان تبلیغات اسلامی طی روزهای چهارشنبه وپنج شنبه، چهارم و پنجم دی ماه، با سخنرانی حضرت آیةاللّه جوادی آملی، روِسای قوای مجریه و مقننه، مدیر حوزه علمیه و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در سالن اجتماعات فیضیه برگزار شد

گردهم آیی بزرگ مبلغان درآستانه محرم الحرام، به همت دفتر تبلیغات اسلامی و با همکاری مرکز مدیریت حوزه و سازمان تبلیغات اسلامی طی روزهای چهارشنبه وپنج شنبه، چهارم و پنجم دی ماه، با سخنرانی حضرت آیةاللّه جوادی آملی، روِسای قوای مجریه و مقننه، مدیر حوزه علمیه و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در سالن اجتماعات فیضیه برگزار شد. حضرت آیةاللّه جوادی آملی در این گردهم آیی تصریح کردند: شناخت نهضت سالار شهیدان علیه السلام همراه با شناخت بعثت جد بزرگوارش پیامبر گرامی اسلام صلی اللّه علیه وآله است، چراکه پیامبر گرامی اسلام صلی اللّه علیه وآله، آن صحنه جهانی پرشور و شر را با معجزه قرآن حل کرد و امام حسین علیه السلام آن صحنه پرآشوب عصر اموی در خاورمیانه را با بهترین خون و برجسته ترین اسارت اهل بیتش حل کرد. لذا شهادت امام حسین علیه السلام آمیخته با اسارت اهل بیتش، عِدل قرآن کریم است و اگر رسول گرامی صلی اللّه علیه وآله فرمودند: انی تارک فیکم الثقلین کتاب اللّه و عترتی، ارزیابی و هماهنگی آن بعثت به این نهضت، سند گویای این مطلب است. معظم له با استناد به خطبه اول نهج البلاغه، به بررسی وضع جهان در عصر بعثت پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله پرداخته و اظهار داشتند: وجود مبارک حضرت علی علیه السلام فرمودند: رسول خدا وقتی مبعوث شد، سه گرایش رسمی مانند مشبه لله او ملحد فیه او مشیر به ... بر جامعه آن روز حاکم بود، برای این که در آن عصر، بعضی ها بر اساس آیه ان هی الا حیاتناالدنیا ... ملحد و مادی محض و بر محور وما یهلکنا الا الدهر زندگی می کردند. برخی معتقد به خدا بودند اما اهل تشبیه و تمثیل بودند و برخی هم اهل تشریک بودند. بنابراین عصر بعثت با الحاد و تشبیه و تشریک مواجه بود. ایشان در ادامه به عصر نهضت بعد از بعثت اشاره و تصریح کردند: بعد از پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله و بعد از عصر بعثت وقتی اوضاع پرشور و شر قتل عثمان اتفاق افتاد تنها کسی که دوست و دشمن باور داشتند که می تواند این کشور بحران زده را اداره کند، حضرت علی علیه السلام بود، چون حجاز آن زمان، حیات خلوت ایران و روم بود، لذا حضرت علیه السلام در خطبه قاصعه خطاب به مردم آن روز می فرمایند: اگر شما اتحاد ملی و دینی را حفظ نکنید، بلوک شرق و غرب شما را می بلعند. در حقیقت آن روز این دو بلوک، حجاز را محاصره کرده بودند و اسلام بود که این دو بلوک را در هم کوبید و کل خاورمیانه را مهد قرآن قرار داد و این خاورمیانه بحران زده و خلیفه کشته شده عثمان و گرفتار جنگ داخلی را فقط حضرت علی علیه السلام می توانست نجات بدهد، اما بعد از شهادت آن حضرت و امام مجتبی علیهما السلام خاورمیانه در اختیار معاویه قرار گرفت و او خلافت و امامت را تبدیل به سلطنت و با کل اسلام مبارزه کرد و رسما خودفروشی نمود، لذا دوباره گرایش به الحاد و تشبیه و تشریک به اسلام راه پیدا کرد. در حقیقت دستگاه اموی ملحدانه عمل کرد روی این جهت بود که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: این دودمان اموی ه هرگز مسلمان نشدند. بنابراین زندگی بنی امیه به دو بخش تقسیم می شود؛ قبل از فتح مکه، که کافر مطلق بودند و بعد از اسلام، که منافق مطلق شدند، لذا اینها هرگز ایمان نیاوردند. علامه جوادی آملی به رابطه اوضاع حکومت ضددینی و الحادی امویها و قیام امام حسین علیه السلام پرداخته و یادآور شدند: امام حسین علیه السلام می دانستند که اگر در مدینه بخواهند به اوضاع نابسامان حکومت اموی ها اعتراض کنند، ایشان را نیز مثل برادر بزرگوارشان امام حسن علیه السلام مسموم خواهند کرد و کل جریان اهل بیت علیهم السلام در همان مدینه دفن می شود، لذا تصمیم به سفر گرفتند تا از این طریق خاورمیانه را آگاه کنند و دوباره نام مبارک پیامبر صلی اللّه علیه وآله زنده شود. به همین خاطر وقتی در شام به امام زین العابدین علیه السلام گفتند: چه کسی پیروز شد؟ فرمودند: ما، چون رفتیم نام پیامبر صلی اللّه علیه وآله را زنده کردیم. معظم له خاطرنشان کردند: امام حسین علیه السلام وقتی وارد مکه شدند، با نوشتن نامه، فرستادن پیک و گفتمان های مختلف، اوضاع نابسامان حکومت اموی را به مسلمانان معرفی و اذهان مردم منطقه را روشن کردند. این که در مقاتل آمده حضرت علیه السلام حج را تبدیل به عمره مفرده کرد، سندیت ندارد، چون حضرت ابی عبداللّه علیه السلام از اول قصد داشتند به مشعر و عرفات نروند و از ترویه برگردند، و از همان اول قصد داشتند با انجام عمره مفرده از احرام بیرون بیایند؛ و این موضوع در روایات صحیح از مرحوم کلینی، صاحب وسایل و ...، از امام صادق علیه السلام نقل شده است که در اشهر حج می توان عمره مفرده انجام داد، همان طوری که حسین بن علی علیه السلام انجام دادند. استاد عالی قدر حوزه علمیه قم با اشاره به دو عنصر محوری قیام حضرت امام حسین علیه السلام افزودند: امام حسین علیه السلام وقتی در عصر اموی آن مصیبتی را که بر اسلام و قرآن واردآمده بود مشاهده کردند، به این نتیجه رسیدند که برای نجات دین اسلام فقط یک راه مانده و آن خون است، خونی که بتواند خاورمیانه را متحول و اسارتی که بتواند شام را زیر و رو کند و این کار هم از کسی برنمی آید، لذا تصمیم گرفتند دو عنصر محوری مهم را در نهضتشان لحاظ کنند؛ یکی این که مردم را از جهل علمی برهانند و دوم این که مردم را از جهالت عملی نجات بدهند. و این دو هدف، همان چیزی است که حضرت امیر علیه السلام در خطبه اول نهج البلاغه برای اهداف بعثت نقل می کنند. این حرکت همان ندای حسین منّی و انا من حسین و همان شعار الاسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء است. ایشان تاکید کردند: مبلغان باید نقاط برجسته کلام و رسالت انبیاء را در قرآن بررسی و برجسته نمایند و ارتباط آن را با نهضت امام حسین علیه السلام، برای مردم بیان و روشن کنند. در مقابل وجود مبارک امام حسین علیه السلام نیز از مبلغان یاری می جوید تا نهضت او به تمام عالم برسد. حضرت آیةاللّه جوادی آملی خطاب به مبلغان اظهار داشتند: شما باید نقاط برجسته انبیای الهی را در قرآن بررسی و استنباط کنید و همه اینها را با نهضت سالار شهیدان مقایسه و جستجو کنید تا روشن شود که امام حسین علیه السلام در گفتار، رفتار و کردارش وارث کدام پیامبر بود. لذا وقتی کفر ظاهر شد و مردم علنا کفر ورزیدند، حضرت عیسی علیه السلام فرمودند: فلما احسّ عیسی منهم الکفر قال من انصاری الی اللّه ...، آل عمران/52. امام حسین علیه السلام هم فرمودند: فلما احسّ منهم الکفر، هل من ناصر ینصرنی، در حقیقت این هل من ناصر ینصرنی، الان هم است، این می شود وارث عیسی مسیحعلیه السلام، اما حیف این مسیحیت به دست گروهی افتاده که مسیح را طرف دار صلح محض معرفی می کنند، صلح، در جای خود خوب است، جنگ هم در جای خود خوب است. اصلا سوره مبارکه صف که در مورد حضرت عیسی علیه السلام است، سوره جنگ است. اگر نام این سوره، حرب بود، مناسب تر بود. اول، وسط و آخر این سوره، درباره جنگ است. خداوند به ما می فرماید: یا ایها الذین آمنوا کونوا انصار اللّه کما قال عیسی ابن مریم للحواریین من انصاری الی اللّه، صف/14؛ ای مسلمانان مثل مسیحیان باشید، جنگ را از آنها یاد بگیرید. ولی الان اینها شده اند طرف دار صلح و ما را جنگ طلب معرفی می کنند مفسر عالی قدر قرآن کریم، علل ماندگاری بت پرستی را خل فکری دانسته و گفتند: با این که الحاد، بت پرستی و مشرکان، هرکدام طرف داران خاص و ظهور و بروز داشتند، اما تفکر الحادی بدون هیچ عاملی متلاشی شد، درحالیکه بت پرستی هم چنان مانده و این به دلیل خل فکری است، لذا عده ای به خاطر خل فکری خرافه پرست می شوند. بنابراین اگر شما مبلغان معارف اهل بیت علیهم السلام را به شهرها و بلاد دیگر منتقل نکنید، نباید بپنداریم که چون عصر، عصر علم است؛ لذا خرافات جای حقایق را نمی گیرد وقتی همین کشور هند را با وجود پیشرفت های فراوان علمی می بینی، در بین مردمانش موش پرست، گاوپرست و همه نوع خرافات هست. لذا اگر حوزه های علمیه رسالت شان را ابلاغ نکنند، ادعای امام زمانی، بابیت و ... جامعه را فرا خواهد گرفت. دلیل این که در سال های اخیر این نوع فرقه ها رواج پیدا کرده، این است که مردم می خواهند آن خل فکری را با چیزی پرکنند. اگر ما از راه صحیح، عقاید الهی را به مردم ابلاغ و بیان نکنیم، این جا هم معاذاللّه مثل هند و امثال هند خواهد شد. لذا عمل به آیه ولینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم ...، یک امر ضروری و واجب است. حضرت آیةاللّه جوادی آملی ضمن هشدار نسبت به انحراف کشیدن مکتب عاشورا، تصریح کردند: دشمنان در هیچ قضیه ای به اندازه شهادت امام حسین علیه السلام و قضیه کربلا سرمایه گذاری نکرده اند. لذا با بررسی تاریخ می بینیم آنان برای براندازی این نهضت عظیم حسینی در سه زمان و مقطع سرمایه گذاری سنگین کردند؛ در عصر اول، که بلافاصله بعد از شهادت حضرت علیه السلام صورت گرفت، با بسیج کارگزاران و علما و فقهایشان سعی کردند که همه یک فتوا و نظر خاصی بدهند، مبنی بر این که حسین بن علی خروج کرده و خارجی است و لذا مهدور الدم است این که گفتند خارجی است، منظور این نیست که او اهل حجاز و مکه نبود، چون همه می شناختند که او اهل مدینه و فرزند حضرت علی علیه السلام است. 30 هزار نفری که آمده بودند، همه پای منبر پدرشان بودند، بلکه فقط به خاطر این که حضرت را به خروج از حکومت متهم کنند، گفتند خارجی است، در مقطع دوم به سربازان القا کردند که عبادت امام حسین علیه السلام مقبول نیست وقتی شب عاشورا امام علیه السلام مهلت خواستند، حضرت تا صبح مشغول نماز و دعا بودند، آنها گفتند چرا نماز می خوانید؟ نماز شما که مقبول نیست در مقطع سوم، علما و محدثان را با دادان عطایایی فراوان، وادار به جعل احادیث زیادی کردند مبنی بر این که عاشورا روز با برکتی است و هرچه خواستید در این روز ذخیره کنید عاشورا روزی است که کشتی نوح در کوه نشست عاشورا روزی است که خداوند آتش را بر حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام گلستان کرد و ... . این سه گروه، در سه مقطع، کاری کردند تا عاشورا را لوث کنند. الآن هم همین طور است. نگاه کنید و ببینید آن چه را که ابن ماجه، ابن تیمیه، غزالی و ... نوشته اند، همه به خاطر این بود که کربلا را لوث کنند. در زمان امام صادق علیه السلام در جریان ابوالفضل هاشمی همین ها کسانی که کربلا را بحق می دانستند آمدند و گفتند: کربلا دروغ بود کسی امام حسین را نکشته مگر می شود حسین بن علی را کشت؟ روح امام حسین علیه السلام مثل روح حضرت عیسی علیه السلام به آسمان برده و کشته نشده است اینها تا این زمان با سرمایه گذاری سنگین می خواستند بگویند که کربلا بحق بود، اما دیدند چون خون مبارک امام حسین علیه السلام تمام عالم را گرفت و روشن کرد، لذا با توطئه دیگری وارد شدند. با این که تا آن زمان خون او را هدر می دانستند و با نام و قبر او بازی کردند و به دستور حجاج، نام مبارک پدرش، حضرت علی علیه السلام را بر نعل اسبشان زدند و آمدند و گفتند روح امام حسین علیه السلام به آسمان ها رفته است. بعد امام صادق علیه السلام افشاگری کردند و فرمودند: نه خیر، چنین نیست، بلکه لن یجعل اللّه، مصداق دیگری شود. استاد عالی قدر حوزه علمیه قم خطاب به روحانیون و طلاب تأکید کردند: شما وارثان امام صادق علیه السلام و اولیای الهی هستید. این معارف را منتقل کنید، اما کاری که از عظمت و جلال و شکوه امام حسین علیه السلام می کاهد نقل نکنید. برای این که خود حضرت به فرزندانشان فرمودند: مبادا شکایت کنید؟ گرسنه هستید ولی نان نخواهید، تشنه اگر آب بخواهد، ننگ نیست ولی گرسنه اگر نان بخواهد ننگ است. چیزی از کسی نطلبید و چیزی که از جلال و شوکت شما کم می کند نطلبید و چیزی که از عظمت شما می کاهد نگوئید. اینها را به فرزندان پابرهنه فرمودند، پس شما هم انشاءاللّه نه تنها از عظمت حسین بن علی علیه السلام نکاهید، بلکه از عظمت خودتان هم نکاهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان