همایش بین المللی صفی الدین ارموی، موسیقی دان و خوشنویس نامی سده هفتم هجری قمری / سیزدهم میلادی در روزهای 26 و 27 دی ماه در تهران و 30 دی ماه در ارومیه برگزار شد.
این همایش که با حضور پژوهشگران و هنرمندانی از کشورهای سوریه، آذربایجان، تونس، تاجیکستان، آمریکا، ترکیه، فرانسه، لبنان و کشورمان برپا شد دربردارنده سی و دو سخنرانی، ده اجرای موسیقی و نمایشگاه های ویژه خوشنویسی و هنرهای وابسته به آن بود.
اگرچه در این همایش کوشش شده بود تا به آثار صفی الدین از منظرموسیقی و موسیقی شناسی نگریسته شود، ولی شمار اندکی از سخنرانان از دید نسخه شناسی و نسخه پردازی به تألیفات ارموی و یا سایر آثار تحت تأثیر آراء وی پرداخته بودند که مهمترین آنها، مقاله خانم باقراوا از جمهوری آذربایجان و آقای ایرج نعیمایی عالی بود.
مقاله خانم صنوبر باقرآوا («ادوار رساله ای ناشناخته در سده هجدهم»)، ضمن معرفی اطلاعات مبنائی نسخه خطی کتاب مانند: ویژگی تألیف، زمان، زبان، تعداد نسخ، سطح بررسی و تحقیق دورها و ربط آن با صفی الدین، به توصیف علمی نسخه خطی (منشأ موسیقی، دوازده مقام، هفت آواز، چهار شبعه از نگاه کیهان شناسی، ادوار ایقاعی، سازهای موسیقی، سامانه موسیقیایی و شیوه های انتقال و توضیحاتی درباره مقام، آواز، شعبه و ترکیبات و غیره) پرداخته و در باب ارتباط آنها با یافته های صفی الدین اختصاص یافته بود.
همچنین در مقاله آقای ایرج نعیمایی عالی که در روز سوم در ارومیه تحت عنوان «تأثیر صفی الدین بر تاریخ خوشنویسی از سده هفتم تاکنون» ارائه شد، محقق محترم ضمن تأکید بر جایگاه بی بدیل ارموی در هنر خوشنویسی براساس نسخه های موجود، درباره تربیت شاگردان بزرگ و حتی مشهورتر از وی در هنر خوشنویسی مانند یاقوت مستعصمی (متوفی 698 ق / 1298 م) و شمس الدین احمد بن یحیی سهروردی (متوفی 741 ق/ 1340 م) و خلق آثار برجسته به دست آنان، درباره تأثیر شگرف هریک از ایشان بر هنر خوشنویسی در اعصار بعد سخن گفتند.
همچنین به مناسبت این همایش، کتاب های شرح ادوار از استاد عباس معارف، احوال و آثار صفی الدین موسیقی دان بزرگ قرن هفتم، صفی الدین از دیدگاه معاصر (مجموعه مقالاتی درباره زندگی و آراء صفی الدین ارموی)، چاپ عکسی رساله شرفیه، رساله در موسیقی قدیم و سه گفتار در فلسفه هنر و دو ویژه نامه فصلنامه خیال (از فرهنگستان هنر) چاپ و منتشر شد و دراختیار علاقه مندان قرار گرفت.
1. پژوهشگر متون موسیقی