ماهان شبکه ایرانیان

گزارش / همایش نکوداشت حکیم سنایی

همایش نکوداشت حکیم سنایی، با همت دانشگاه تربیت معلم و شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دانشگاه تربیت معلم با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

همایش نکوداشت حکیم سنایی، با همت دانشگاه تربیت معلم و شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دانشگاه تربیت معلم با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این همایش که با خوشامدگویی محمدعلی برخوردار، رئیس دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز شد، علی اصغر محمدخانی، دبیر شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، با اشاره به اینکه این شورا در سال های گذشته علاوه بر فعالیت هایی از قبیل تألیف کتاب، برنامه هایی را برای بزرگداشت شاعران معاصر و کلاسیک داشته است، گفت: همایش سنایی در حالی برگزار می شود که در آستانه نهصدمین سالگرد وفات سنایی قرار داریم. وی تصریح کرد: سنایی، جایگاه ویژه ای در شعر فارسی دارد. همایشی برای بزرگداشت سنایی در ایران برگزار نشده و این نخستین همایشی است که شخصیت سنایی و آثار وی را مورد بررسی قرار می دهد.

احمد مسجد جامعی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این همایش، ضمن بیان این مطلب که ساماندهی رویدادهای فرهنگی کشور، در سیاست گذاری بخش فرهنگ انجام می شود، گفت: این سیاست در قالب نامگذاری روزها و تعیین روز ملّی بر اساس شخصیت افراد برگزیده فرهنگی و مذهبی است.

وی با تأکید بر توجّه به فعالیت های افراد برجسته و تأثیرگذار در تاریخ فرهنگ کشور، یادآور شد: همایش ها و کنفرانس ها جهت نکوداشت و بزرگداشت افراد برگزیده و تلاش برای بازشناسی و بازخوانی شخصیّت و آثار آنان از جمله فعالیت هایی است که در چندسال اخیر به صورت مستمر انجام می شود.

آقای مسجد جامعی با اشاره به اینکه ادبیات، هنر انسان بودن و انسان ماندن است، تصریح کرد: ادبیات، دستیابی به حقیقت و فرصت آزادگی را در اختیار ما قرار می دهد و بازسازنده تاریخ و فرهنگ است و ادبیات فارسی، آینه تمام نمای فرهنگ کهن ایران است.

وی، بزرگداشت شاعران و نویسندگان را به عنوان مهمترین فعالیت برای زنده نگه داشتن تاریخ فرهنگ ایران دانست و گفت: در میان شاعران، حکیم سنایی، جایگاه ویژه ای دارد و سنایی، توانسته شعر را از فساد و تباهی برهاند.

مسجد جامعی خاطرنشان کرد: در مورد سنایی، تحقیقات زیادی در ایران، در کشورهای منطقه و در غرب انجام شده و وی حلقه اتّصال محکمی در تحکیم روابط فرهنگ ایرانی با دیگر کشورها به شمار می رود. وی، مسؤولیت اهل قلم را بازشناساندن گمشده های آثار سنایی به نسل جوان دانست و گفت: نقطه اوج شعر عرفانی در شعر سنایی دیده می شود.

شایان ذکر است در ادامه این همایش، 20 سخنران از دانشگاه های مختلف کشور، مقاله های خود را در موضوعات مربوط به آثار و شخصیت سنایی، ارائه کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان