بهترین روش‌های دم کردن چای ترش

چای مکه یا همان چای ترش مزایای زیادی برای سلامتی دارد که دم کردن آن خالی از لطف نیست. برای اینکه با نحوه‌ی دم کردن چای مکه آشنا شوید ما برای شما بهترین و خوشمزه‌ترین روش‌ها را گردهم آورده‌ایم تا از نوشیدن آن لذت ببرید. با بنیتا همراه باشید.

بهترین روش‌های دم کردن چای ترش

فواید چای ترش برای سلامتی شامل پایین آمدن فشارخون، کاهش کلسترول، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سیستم ایمنی و رفع عفونت‌های التهابی بدن می‌شوند. چای ترش به درمان بیماری‌های کبدی کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین سوخت‌وساز و متابولیسم بدن را بالا می‌برد، و کمک می‌کند کاهش وزنی به‌تدریج و سالم داشته باشیم. چای ترش حاوی مقدار زیادی ویتامین C، مواد معدنی و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است، و به درمان اضطراب کمک می‌کند. دراین‌جا روش‌هایی را برای تهیه‌ی چای ترش معرفی می‌کنیم. با بنیتا همراه باشید.

 

چای ترش با پرتقال و لیمو

097d005371806a996d09068f8098d7c3124f6388.jpgCredit: thekitchn

مواد لازم: آب 1 لیتر،چای ترش سه قاشق غذاخوری،چوب دارچین 2 تکه،شکر یک‌هشتم فنجان،پرتقال کوچک اسلایس شده یک عدد،لیموترش برش خورده یک عدد.

زمان لازم: 35 دقیقه، مناسب برای پذیرایی از 6 تا 8 نفر.

دستور تهیه: بگذارید آب به‌طور ملایم به جوش آید، آن را خاموش‌کنید و چای ترش و چوب دارچین را اضافه کنید و روی ظرف را بپوشانید. بعد از بیست دقیقه چای را از صافی بگذرانید و در شیشه موردعلاقه‌تان بریزید. پرتقال و شکر را اضافه کنید و روی چای را پر از تکه‌های یخ کنید. بر روی هر فنجان که قرار است چای بعداً در آن سرو شود یک برش لیمو بگذارید.

نکته سرآشپز: برای تعداد مهمان‌های بیشتر، مواد را با نسبت یکسان افزایش دهید. ولی لزومی ندارد که زمان آماده‌سازی را تغییری بدهید. گرما دادن زیاد گیاهان باعث می‌شود طعم تلخ و کیفیت نامطلوبی به خود بگیرند. اضافه کردن مواد گیاهی برای طعم و عطر بیشتر آن‌هاست.

 

چای دم‌کرده جامائیکا (چای ترش سرد)

fac22e66439df987b6709df8bee89af18ec92ecd.jpgCredit: thekitchn

مواد لازم: یک‌دوم فنجان گل خشک چای ترش ( حدود 15 گرم)، یک‌تکه چوب دارچین، 4 فنجان آب سرد، برش‌های لیموترش به اختیار

دستور تهیه: چای خشک و دارچین را درون یک پارچ یا شیشه بزرگ بریزید و آب سرد را به آن اضافه کنید. درب شیشه را ببندید و بگذارید یک‌شب در یخچال بماند ( 8 تا 12 ساعت). سپس یک سیروپ یا شیرین‌کننده دلخواه به آن اضافه کنید. آن را از صافی بگذرانید تا مواد جامد جدا شوند. در صورت تمایل لیمو را فشار دهید تا آب‌لیمو با چای مخلوط شود. این ترکیب جامائیکایی را در ظرف دربسته تا یک هفته می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

نکته: گل خشک چای ترش را می‌توانید از فروشگاه‌های گیاهان دارویی یا عطاری‌ها تهیه کنید. البته به‌صورت آماده و بسته‌بندی‌شده نیز در فروشگاه‌های بزرگ در دسترس است. می‌توانید عسل را جایگزین سیروپ کنید ولی هر شیرین‌کننده‌ای را که انتخاب می‌کنید کمک کم اضافه کنید و طعم آن را بچشید تا زیاد شیرین نشود. مواد خوش عطر دیگری که می‌توانید به ترکیب جامائیکایی اضافه کنید: زنجبیل تازه، بادیان رومی، پوست پرتقال، فلفل شیرین، و یا علف لیمو (گیاهی پیازچه مانند که به‌صورت خودرو می‌روید).

 

چای ترش گرم دم‌کرده ساده

Hibiscus-Tea-collage-final.jpgCredit: cupcakeproject

مواد لازم: 2 فنجان گل خشک چای ترش شسته شده، 8 فنجان آب، سه‌چهارم فنجان شکر

دستور تهیه: یک ظرف شیرجوش بزرگ را روی حرارت بالا قرار دهید. چای خشک، آب و شکر را درون آن بریزید و بگذارید به جوش بیاید. پس‌ازاینکه آب به جوش آمد در ظرف را ببندید و بگذارید روی حرارت ملایم به مدت 15 دقیقه دیگر بجوشد. سپس شعله را خاموش‌کنید. چای را از صافی بگذرانید ولی موادی که در صافی مانده‌اند را دور نریزید چون می‌توانید بگذارید خشک شوند و به همین سادگی آب‌نباتی خوشمزه داشته باشید. چای را هم بزنید و درون فنجان بریزید و سرو کنید.

 

چای ترش داغ

Untitled5467.pngCredit: wikihow

مواد لازم: 2 قاشق چای‌خوری (10 میلی‌لیتر) چای ترش، آب جوش، عسل یا شکر یا هر شیرین‌کننده موردنظر، چای کیسه‌ای (اختیاری) چوب دارچین و برگ نعناع و لیموترش

دستور تهیه: یک ظرف آب را روی گاز بگذارید تا به جوش آید. در طول زمانی که منتظر هستید، می‌توانید مواد لازم را آماده کنید و قوری چای را تمیز کنید. چای ترش خشک را درون قوری بریزید. در این دستور ما توصیه کرده‌ایم دو قاشق چای‌خوری گل خشک چای ترش را استفاده کنید، اما بسته به اینکه شما تمایل دارید طعم ملایم‌تر یا قوی‌تری داشته باشید می‌توانید این میزان را کم‌وزیاد کنید.

به یاد داشته باشید که چای ترش کافئین ندارد. پس اگر مقدار زیادی از چای خشک آن را درون قوری بریزید یک نوشیدنی انرژی‌زا درست نمی‌کنید!

آب جوش آمده را داخل قوری بریزید. می‌توانید قوری را پرکنید یا به‌سادگی به همان میزان که می‌خواهید چای را سرو کنید درون قوری آب جوش بریزید. در این مرحله حتماً از دستکش فر استفاده کنید و آب را به‌ملایمت و یکنواخت داخل قوری بریزید تا بیرون نپاشد و باعث سوختگی شما نشود. اگر می‌خواهید چای ترش شما کافئین داشت باشد، یک عدد چای کیسه‌ای به قوری خود اضافه کنید. همان‌طور که قبلاً گفتیم چای ترش کافئین ندارد، پس اگر می‌خواهید یک نوشیدنی گرم پرانرژی بنوشید یا طعم کافئین را ترجیح می‌دهید، یک عدد چای کیسه‌ای کافئین‌دار را در این مرحله داخل قوری بیندازید. برای کافئین بیشتر طبیعتاً باید تعداد چای کیسه‌ای را بیشتر کنید.

بگذارید چای درون قوری پنج دقیقه دم بکشد، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که صبر کنید. در این پنج دقیقه گل چای ترش طعم خود را به آب پس می‌دهد و مزه‌ای‌ترش و البته رنگی قرمز و زیبا می‌گیرد. اگر می‌خواهید طعم ملایم‌تری داشته باشید می‌توانید زمان دم کشیدن را کوتاه‌تر بگیرید. حالا فقط نیاز دارید تفاله‌های چای را بیرون بیاورید. اگر خود قوری فیلتر ندارد، می‌توانید از یک صافی کوچک فلزی استفاده کنید. حتی می‌توانید از یک فیلتر کاغذی قهوه نیز استفاده کنید و چای خود را صاف کنید. اگر برایتان اهمیتی ندارد می‌توانید بگذارید برگ‌های چای داخل نوشیدنی شما بمانند، چون هیچ ضرری ندارند.

چای را به سلیقه و دلخواه خود شیرین کنید. طعم بیشتر شیرین‌کننده‌ها با این چای هماهنگی دارد، مگر اینکه خودتان تمایل نداشته باشید چایتان شیرین باشد. طعم شیرین عسل نیز کنار ترشی این چای بسیار دلپذیر می‌شود. شکر یا شیرین‌کننده‌های بدون کالری هم انتخاب‌های بعدی هستند. در آخر دارچین یا برگ نعناع یا لیمو را برای تزئین روی فنجان‌ها بگذارید. اگر می‌خواهید چای فوق‌العاده‌ای داشته باشید می‌توانید طعم هرکدام از مواد تزئینی را با چای خود ترکیب کنید. (طعم نعناع و ترشی چای مزه‌ای شبیه موهیتو به نوشیدنی شما می‌دهد).

 

چای ترش با نعناع و توت‌فرنگی

Untitled547867.pngCredit: homelife

مواد لازم: لیوان یا استکان مقاوم در برابر حرارت (می‌توان از قوری نیز استفاده کرد)، گل تازه چای قرمز ارگانیک، شکر، لیمو یا آب‌لیمو، نعناع، توت‌فرنگی، آب جوش، یخ

دستور تهیه: اگر پرچم گل‌ها به آن‌ها متصل است، آن را جدا کنید. به یاد داشته باشید هنگامی‌که ازگل‌های تازه استفاده می‌کنید باید اطمینان داشته باشید که گل‌ها، ارگانیک و عاری از سم‌های آفت‌کش باشند. (می‌توانید از گل‌های خشک‌شده موجود در فروشگاه‌ها هم استفاده کنید). برای هر فنجان، گلبرگ‌های یک گل کافی است. گلبرگ‌ها را درون فنجان‌ها ریخته و روی آن‌ها آب جوش بریزید، بگذارید گلبرگ‌ها خوب خیس شوند و بعد آن را هم بزنید تا آب، رنگ تیره قرمز یا بنفش گل‌ها  را به خود بگیرد. بعد گل‌ها را از فنجان‌ها بیرون بیاورید. شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا در چای حل شود.هر برش لیمو را در یک فنجان فشار دهید تا آب‌لیمو با چای مخلوط شود. ببینید چطور رنگ چای به صورتی روشن تغییر می‌کند! نعناع و توت‌فرنگی را اضافه کنید و بگذارید چای سرد شود. هنگام سرو کردن یخ را به فنجان‌ها اضافه کنید.

منبع: foodnetwork, thekitchn, cupcakeproject, wikihow, homelife

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان