ماهان شبکه ایرانیان

بازکاوی حقوق امام مهدی (عج)

سینه پر درد و فغان است چه پنهان از تو سبزه را بوی خزان است چه پنهان از تو

سینه پر درد و فغان است چه پنهان از تو سبزه را بوی خزان است چه پنهان از تو

ای دریغا! شاهبازان به چه قانع شده اند! دل نرگس نگران است چه پنهان از تو

و اعنا علی تادیة حقوقه الیه. فابذل نفسی و مالی و ولدی و اهلی و جمیع ما خولنی ربی بین یدیک.

1 . در ایام الله میلاد خاتم الاوصیاء، حجت خدا، نور آل محمد صلی الله علیه و آله (1) ، مهدی فاطمه (عج) هستیم . می توان این روز را به عادت گذراند و به غفلت سپری کرد و از یم به نمی و از دریا به قطره ای قانع شد و می توان به بازکاوی حقوق امام مهدی (عج) و محاسبه ی عهد و پیمان هایی که با آن حضرت داریم، پرداخت و با نقبی به نور و محاسبه ها و بازکاوی ها، به وسعت ها و هدایت های بیش تری رسید .

2 . مهدویت، قلب تپنده ی حیات شیعه در تمامی قرون و اعصار است .

مهدویت، رمز و راز نجات انسان معاصر از بن بست ها و گرداب ها است .

مهدویت، نه یک راه، که تنها راه است .

مهدویت، انرژی متراکمی است که اگر به درستی از آن بهره گرفته شود، توانایی شگرفی در وحدت همگان و بسط معنویت و احیای دین دارد .

مهدویت و اعتقاد به یک منجی و مصلح، باور مشترک همه ی ادیان و ندای قلبی همه ی مستضعفان در سرتاسر این کره ی خاکی است .

مهدویت، باوری عمیق است که ریشه در ساخت و بافت انسان دارد .

مهدویت، امید مستضعفان و نوید پایان سبز زمان است .

مهدویت، چشم اندازی است زیبا به جهان آینده و آینده ی جهان .

مهدویت، سرفصل رویش و تولد نهایی انسان است .

مهدویت، حقیقت سترگی است که جهان با وجود او، بر مدار عشق می چرخد، و خورشید، به یمن درخشش نورش، زمین و آسمان را نور باران می سازد .

مهدویت، عامل رعب و هراس همه ی مستکبرین و دشمنان انسانیت است . مهدویت، برگی زرین در دفتر تاریخ انسان است .

مهدویت، نگاه سبز شیعه و ادامه ی کربلا و نگاه سرخ حسین علیه السلام است .

مهدویت، آخرین پناه و خاکریز انسان معاصر در برابر همه ی سیاهی ها و پلشتی ها است .

مهدویت، رمز پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ایران است .

مهدویت، امید و حیات و زیبایی و عشق و شور و نشاط، و در یک کلمه، همه چیز ما است .

یابن الحسن! روحی فداک! متی ترانا و نراک؟ (2)

3 . امروزه، دشمنان، سرمایه گذاری فراوانی در راه مبارزه با این اندیشه ی حیات بخش - که اساس تشیع است - کرده اند . این هجوم های خشن که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بویژه در دهه ی اخیر، به ساحت مهدویت شده است نشان از اهمیت و حیاتی بودن این موضوع برای دشمن دارد .

دشمن، نیک می داند که حیات شیعه، در گرو دو نگاه سرخ و سبز است: نگاه حسینی و نگاه مهدوی . با یکی، قیام می کند و با دیگری، آن را حفظ می کند . این همه هجوم از ایجاد شبهه گرفته تا انواع فیلم ها و بازی های رایانه ای، نشانه ی هراس آنان از این حقیقت سترگ است .

امروزه، دشمن، حیات خود را در زوال و یا تحریف این اندیشه می داند . اندیشه ای که مانند روح، در کالبد معتقدانش رسوخ می کند و آنان را در برابر همه ی مستکبران به پا می دارد .

4 . به شهادت روایات متعدد، ایرانیان نقش بزرگی در زمینه سازی ظهور آن حضرت دارند . (3) این روایات، چنان که بشارت است، هشداری به وظیفه ی سنگین ایران اسلامی هم هست .

ناگفته نماند که این روایات، دشمنان را هم در مورد ما حساس کرده و آنان را به سرمایه گذاری بیش تری برای به انحراف کشیدن نسل جوان این مرز و بوم و دوری آنان از اندیشه ی مهدویت، که در حقیقت، اساس انقلاب ما هم هست، وا می دارد .

5 . مساله ی مهدویت، همواره از مظلوم ترین ها بوده است، چه قبل و چه بعد از انقلاب . قبل از انقلاب، اسیر حجتیه ای ها بود و پس از انقلاب، هر که می خواست در این وادی داخل شود، ترس از اتهام انتساب به این انجمن، برای بازداشتن و انزوای او کافی بود، اما در چند سال اخیر، با کوشش برخی مراکز و به میدان آمدن تنی چند از افراد شناخته شده و همراه و هماهنگ با انقلاب و رهبری، این سد شکسته شد و این مبحث، از انحصار منحرفان و کج سلیقگان، خارج گشت .

در هر حال، آن چه که قابل کتمان نیست، این است که پس از انقلاب، آن گونه که شایسته ی این مباحث و موضوعات بود، به آن پرداخته نشد و در نتیجه، بیش از دو دهه، رکود بر این مباحث سایه انداخت . جبران این رکود و توقف، آن هم در عصر سرعت، خود تلاش مضاعف را از همه ی نهادها و مسئولان می طلبد .

6 . هر کسی را سالی است، از کشاورز و تاجر گرفته تا عارفان و سالکان . یکی، سالش را هنگام برداشت محصول قرار می دهد و دیگری، هنگام تحصیل سود . بر شیعیان مهدی باور و سالکان مهدی زیست، فرض است که در نیمه ی شعبان، در کنار اعمال فراوان شب و روز آن، به محاسبه ی تکالیف و عهدهای خود با امام شان بپردازند و بر حقوق آن حضرت و آن چه نسبت به آن بزرگوار کرده اند و نکرده اند، مروری داشته باشند . بر کرده ها، سپاسگزار و شاکر باشند و بر نکرده ها، استغفار و تصمیم بر جبران .

7 . ما، هر یک، عهدهایی داریم با خدای مان، پیامبرمان و امام مان .

با خدای مان عهد کردیم که شرک نورزیم

«الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لاتعبدوا الشیطان » (4)

«و اطاعت او و اولیایش را گردن گذاریم .» (5)

با پیامبرمان عهد بستیم، پاسدار وحی و حامی وصی او باشیم .

با امام مان میثاق بستیم که او را بشناسیم و در برابرش تسلیم باشیم (6) و جان و مال و خویشان و همه ی آن چه که خداوند به ما ارزانی داشته، فدایش کنیم و به پایش بریزیم:

«و هو عهدی الیک و میثاقی لدیک . . . فابذل نفسی و مالی و ولدی و اهلی و جمیع ما خولنی ربی بین یدیک و التصرف بین امرک و نهیک » (7)

با او عهد کردیم که مدافع حریمش باشیم و در برطرف کردن حوایج و خواسته های او - که در حقیقت، خواسته های ما و به نفع خود ما است - کوشا باشیم:

«اللهم! اجعلنی من انصاره و اعوانه والذابین عنه والمسارعین الیه فی قضاء حوائجه والممتثلین لاوامره والمحامین عنه والسابقین الی ارادته والمستشهدین بین یدیه » . (8)

و زمینه ساز حکومتش باشیم:

«یوطئون للمهدی سلطانه » (9)

و به دوستانش محبت بورزیم و با دشمنانش بستیزیم:

«سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم » .

این حقوق، چه فردی و چه اجتماعی، حقوق سنگینی است تا آن جا که برای ادای آن ها، باید از ذات احدیت استعانت جست:

«و اعنا علی تادیة حقوقه الیه » . (10)

از حقوق فردی، در فرصتی دیگر باید گفت و گو کرد .(در کتاب مکیال المکارم تا حدود هشتاد وظیفه، شمارش شده است .) مناسب است در این فرصت، به بررسی وظایف جامعه ی ایران اسلامی به عنوان زمینه سازان قیام و انقلاب آن حضرت و نهادهای حکومتی و غیرحکومتی آن بپردازیم، از صدا و سیما گرفته تا آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، مراکز تولید سینمایی، پژوهش گاه ها و مراکز و مدیرانی که نیروی انسانی کلانی تحت پوشش دارند .

بهتر، این است که در این ایام، هر یک از این نهادهای تاثیر گذار حکومت دینی، به بازکاوی کارنامه ی یک ساله ی خود بپردازند و نتیجه را به عنوان یک وظیفه ی خطیر به اطلاع مردم برسانند .

در ادامه، مروری خلاصه به وظایف برخی از این نهادها، به عنوان نمونه، خواهیم داشت و بررسی همه آنها را به فرصتی دیگر وامی گذاریم .

حوزه

بدون تردید، سهم اساسی در احیا و گسترش فرهنگ مهدویت، از آن حوزه است . حوزه، نهادی ریشه دار و اصیل است که در دوره ی رسول اکرم صلی الله علیه و آله با آیه ی «نفر» شکل گرفت و در تمامی قرون و اعصار، پاسدار اسلام از دستبردها و حوادث بود .

کوتاهی و عدم حضور فعال حوزه و حوزویان در این امر خطیر، زمینه ساز بروز خرافات و سطحی نگری از یک طرف و در دست گرفتن این مقوله ی سترگ از سوی افرادی ناشایست شده است .

ظهور و بروز امثال حجتیه ای ها و ملاقاتی ها (مروجین افراطی ملاقات با امام زمان (عج)) ریشه در غیبت حوزه در این عرصه دارد . جا دارد حوزه به عنوان متولی این امر، قدم های جدی تری در این راه بردارد و با ایجاد یک مرکز تخصصی و یا مشارکت و نظارت بر مراکزی که با این نام فعالیت می کنند، به آموزش ها و پژوهش های اساسی در این عرصه - که جدا جای آنها خالی است - و سپس ارائه و تبلیغ آن در سطح داخلی و خارجی بپردازد .

در آموزش های حوزوی، درس هایی مانند: مبانی اعتقادی مهدویت، تاریخ عصر غیبت، حدیث شناسی و منبع شناسی مهدویت، دعاشناسی، شناخت فرقه ها و گروه های انحرافی، باید از جایگاه شایسته ای برخوردار باشد . از یاد نبریم که غفلت ما زمینه ساز ظهور و بروز دیگران است .

شمع فروزنده چو پنهان شود شب پره بازیگر میدان شود

آموزش و پرورش و دانشگاه

مقوله ی مهدویت، در هیچ یک از این دو نهاد آموزشی، جایگاه شایسته ای ندارد . در درس های عمومی دانشگاهی که بیش از چند صفحه ی محدود، دیگر هیچ نشانی نیست و در آموزش و پرورش هم آن قدر کم رنگ و ضعیف است که در یک بررسی و پژوهش در متون درسی، عرق شرم بر جبین مان نشست و از آن امام و ولی نعمت تان، بسی خجالت کشیدیم .

صدا و سیما

این رسانه، به خاطر گستردگی و نفوذی که دارد، می تواند بیش ترین نقش را در تبیین و ترویج اعتقاد صحیح به مهدویت و امام عصر (عج) داشته باشد . از این رو، شایسته است کمی بیشتر به آن بپردازیم .

کارنامه ی صدا و سیما، گرچه نسبت به سال های گذشته، کمی بهتر است، اما نسبت به آن چه که از او انتظار می رفت و می رود هنوز فاصله ی بسیار زیادی دارد .

مشکل این رسانه، این جا است که فرهنگ مهدویت را به برگزاری یک یا دو برنامه ی دعا و سخنرانی در صبح های جمعه خلاصه کرده است . مشکل تر آن که اقبال عمومی به چنین برنامه های ضعیفی را به حساب جذابیت برنامه ی خود می گذارد، غافل از آن که سبب این اقبال را باید در عطش مردم و خالی بودن این عرصه در جامعه و در سیما، طی بیش از بیست سال دانست . به نظر می رسد، سیما، در این راه باید سرمایه گذاری جدی کند و خیلی بیش از این ها هزینه .

جای بسی شگفتی است که در غرب، ده ها فیلم در رابطه با مهدویت و قیام موعود آخرالزمان، با هدف ارائه ی چهره ی مناسب از این قیام، ساخته می شود و پیشگویی های تحریف شده نوستر آداموس در هالیوود ساخته می شود و به مدت سه ماه، از تمام شبکه های تلویزیون آمریکا پخش می گردد (11) فیلمی که در آن، از امام زمان (عج) به عنوان پادشاه بزرگ وحشت King of Terror یاد می شود .

گفتنی است که در مورد مجموعه ی پیشگویی های نوسترا داموس با مراجعه ی ابتدایی به اینترنت، چنین به دست آمد که حدود پانصد اثر، اعم از فیلم و نمایشنامه و آهنگ و داستان، در این زمینه ارائه شده است که قریب سی تای از آنها را فیلم های سینمایی و ویدیویی تشکیل می دهد، اما در سینما و سیمای ما دریغ از یک فیلم! به راستی، چگونه است که آنان، در راه باطل خود، این گونه مصرند و ما، در راه حق خود، این اندازه کاهل؟ چگونه است که آنان با دستمایه قرار دادن و تحریف یک پیشگویی، این اندازه آثار خلق می کنند و ما با حدود ده هزار روایت درباره ی مهدویت و آخرالزمان، هیچ دستاوردی نداریم، آن هم در برابر یک نسل تشنه و عاشق، نسلی که با اجتماع شکوهمند میلیونی خود در نیمه ی شعبان هر سال در مسجد مقدس جمکران و بیابان های اطراف و حضور چند صدهزار نفری خود در شب های چهارشنبه ی هر هفته عشق و اخلاص و عطش خود به امام مهدی (عج) را به نمایش می گذارد؟

به راستی چه می کنیم و به کجا می رویم؟ یابن الحسن! الیک اشکو .

پیشنهاد می شود ستادی دائمی و فعال، متشکل از مدیران شبکه ها و برخی شخصیت های فرهنگی و کارشناسان مهدویت، زیر نظر مستقیم ریاست این سازمان و با حضور فعال ایشان و یا نماینده ی تام الاختیارشان تشکیل شود و برای این امر مهم، در بالاترین رده ی این سازمان، برنامه ریزی کنند و بیش ترین هزینه و بهترین برنامه ها و ساعات خود را در طول هفته و ماه و سال، در ایام و ساعات متعلق به حضرت، به این امر مهم، امام همام و ولی نعمت مان، اختصاص دهند .

در این باره، در بدو امر پیشنهادهای زیر قابل بررسی است:

- تولید فیلم های سینمایی و داستانی و نمایشنامه از زندگانی و عصر نواب اربعه و برخی از وکلای ایشان گرفته تا ترسیمی روشن از عصر ظهور با همه ی ویژگی های تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن، تا داستان هایی تاثیرگذار و آگاهی بخش از مضامین مناسب با مهدویت، مانند انتظار یا توجهات و عنایات امام علیه السلام به برخی درماندگان و متوسلان به ایشان .

- فرا خوان سینمای جوان به تولید فیلم هایی در موضوع مهدویت .

- برنامه های ترکیبی با طرحی نو و جذاب با استفاده از کارشناسان مجرب .

- ویژه برنامه هایی در دهه ی مهدویت (از سوم شعبان روز میلاد امام حسین علیه السلام تا نیمه ی شعبان روز تولد امام مهدی (عج) و ایام ماه مبارک رمضان .

- ساخت و سفارش آهنگ، سرود و تواشیح ویژه ی حضرت با مضامینی مناسب .

- انجام دادن مصاحبه هایی با متفکران و دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان در خارج از کشور که درباره ی اندیشه ی مهدویت در شیعه و اسلام، حرفی شنیدنی دارند .

- تهیه ی گزارش هایی از کشورهای مسلمان و مسیحی و نوع نگاه آنان به مصلح و موعود جهانی .

- پخش برنامه های برون مرزی در مورد مصلح جهانی و ارتباط با صاحب نظران این مسئله در خارج از کشور و زمینه سازی یک همایش بین المللی مصلح جهانی به عنوان یک اعتقاد مشترک بین الادیانی .

- نقد و بررسی فیلم ها و سخنانی که در شبکه های جهانی علیه تفکر مهدویت و امام مهدی (عج) بخش می شود .

- معرفی کتاب ها، مجلات، سایت های اینترنتی، نویسندگان، شاعران، نقاشان، طراحان، مداحان، مراکز پژوهشی; . . . در مقوله ی مهدویت .

- پخش سخنان، خاطرات و یا بخش هایی از وصیت نامه های شهدا که در مورد امام عصر علیه السلام است .

- میان برنامه هایی مشابه برنامه ی بر بال اندیشه در مورد امام زمان علیه السلام (سخنرانی بزرگان و فرازهایی از دعا و یا کلمات حضرت و) . . .

- آشنایی مردم با اعمال و دعاهای شب و روز نیمه ی شعبان و پخش مراسم احیای این شب در جمکران و یا برخی مساجد و دانشگاه های بزرگ .

- تهیه ی گزارش هایی از فعالیت ها و شور و نشاط جوانان در محله ها برای ایجاد مکانی مناسب برای تجمع و شادی مردم در این ایام .

- طراحی و حمایت از برگزاری جشنواره های کتاب، مطبوعات، فیلم، نقاشی و آثار گرافیک و . . . در مقوله ی مهدویت .

- پخش اطلاعیه ها و سخنان مقام معظم رهبری مراجع عظام به مناسبت ایام نیمه ی شعبان .

- پشتیبانی از فیلم هایی که در داخل و یا خارج از کشور در این موضوع ساخته می شود .

- میزگردهایی ویژه ی مباحث مهدویت با استفاده از کارشناسان مجرب و متعهد داخلی و خارجی .

- تهیه ی فیلم های گزارشی از اماکن زیارتی ویژه ی امام مهدی (عج) به خصوص مسجد مقدس جمکران .

- طراحی برنامه های نو و جذاب با هدف گسترش فرهنگ مهدویت در میان نسل جوان .

- بستر سازی برای یک اجتماع و یا راهپیمایی شکوه مند و رژه ی نیروهای بسیج در روز نیمه ی شعبان با نام «مهدی یاوران » .

اینها و جز اینها پیشنهادهایی بود که در بدو امر به ذهن می رسید . بدون تردید با تشکیل ستاد مهدویت در صدا و سیما و با رایزنی ها و فراخوان طرح ها و برنامه ها در این موضوع ضروری، شاهد تحولی اساسی در این امر مهم خواهیم بود ان شاء الله .

امید است که در برابر این حرف ها و پیشنهادها، توجهی همراه تعصب و اقدام، دست ما را بگیرد و تعصبی بی توجه، ما را زندانی غرور و جمود نسازد . آمین!

سردبیر

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان