ماهان شبکه ایرانیان

سرطان سینه؛ از تشخیص تا درمان

سرطان سینه بعد از سرطان خون جدی‌ترین و خطرناک‌ترین نوع سرطان است که در بین خانم‌ها بیشتر رایج است و به دلیل اهمیت بالای آن است که هر ساله تحقیقات زیادی در این خصوص صورت می‌گیرد و خوشبختانه راه‌های پیشگیری و درمان متعددی برای آن وجود دارد.

سرطان سینه؛ از تشخیص تا درمان

معمولا همه ما فکر می‌کنیم که سرطان سینه فقط مختص خانم‌ها است اما این طور نیست چون مردها هم به این بیماری دچار می‌شوند منتها نسبت به خانم‌ها این بیماری در مردها کمتر رخ می‌دهد.

اگر در سینه خود توده‌ای را حس کردید باید به پزشک مراجعه کنید. یکی دیگر از علایم سرطان سینه این است که ترشحاتی از نوک سینه بیرون می‌ریزد که به هیچ عنوان نباید آن را با شیر اشتباه گرفت. در مراحل اولیه سرطان سینه بیمار دردی را احساس نمی‌کند و معمولا با خارش شدید نوک سینه، ورم زیر بغل و چروک شدن اطراف نوک سینه این بیماری پدیدار می‌شود.

سرطان سینه؛ از تشخیص تا درمان

Credit: health.desiforce

خانم‌ها باید بدانند که بعد از زایمان حتما به نزد پزشک برای تشخیص سرطان سینه بروند. خانم‌ها بعد از زایمان و در آغاز شیردهی، شیر درون سینه می‌تواند به شکل توده در سینه پدیدار شود و ممکن است این توده از سلول‌های سرطانی تشکیل شده باشد. به یاد داشته باشید که اگر به موقع به نزد پزشک بروید می‌توانید به موقع از پیشرفت سرطان جلوگیری کنید و درمان را برای پزشک و مهمتر از همه برای خودتان آسان کنید.

معمولا سرطان سینه بیشتر در افراد بزرگسال اتفاق می‌افتد و سن به خصوصی ندارد. هی چوقت نگران این نباشید که اگر به پزشک مراجعه کنید ممکن است اوضاع وخیم‌تر شود چون علم آن قدر پیشرفت کرده است که می‌توان در صورت مداوای به موقع بهبود یافت و یا حتی پیشگیری کرد.

خانم‌ها بعد از سی سالگی باید ماهی یک بار به پزشک مراجعه کنند. شاید به خود بگویید که بارداری یکی از عوامل سرطان سینه است اما بر عکس چیزی که فکر می‌کنید هورمون استروژن موجود در بدن باعث تحریک سرطان سینه در بدن می‌شود و با شیردهی به نوزاد می‌توانید از سرطان سینه جلوگیری کنید. یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از سرطان سینه این است که قبل از سن سی سالگی باردار شوید و از نوشیدن مشروبات الکلی جدا خوداری کنید زیرا هورمون‌های زنانه بر اثر نوشیدن الکل تغییر می‌کند و تغییر حاصله باعث بروز سرطان سینه می‌شود.

سرطان سینه؛ از تشخیص تا درمان

Credit: health.desiforce

 همچنین سیگار دارای مواد شیمیایی است. خانم‌ها با کشیدن سیگار هورمون‌های سرطانی را تحریک می‌کنند. عامل وراثت هم می‌تواند در بروز سرطان سینه دخیل باشد. اگر در خانواده و آشنایانتان کسی دچار سرطان سینه شده است حتما برای تشخیص و بعد از آن برای پیشگیری اقدام کنید. علم جدید درمان نشان داده که می‌توان با ژن درمانی سرطان را ریشه کن کرد. حتما به یاد دارید که یکی از بازیگرهای مشهور هالیوود با مراجعه به موقع به پزشک توانست از ابتلا به سرطان پیشگیری کند.

انواع کلم، دانه سویا، پیاز، توت‌ها و میوه‌ها را می‌توانید در برنامه غذایی خود بگنجانید تا از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کنید زیرا این مواد غذایی سرشار از سولفور هستند و سولفور می‌تواند شما را از ابتلا به سرطان سینه نجات دهد. نوشیدنی‌هایی مثل آب، چای و قهوه بدون کافئین می‌توانند به شما کمک کنند تا از سرطان پیشگیری کنید.

معمولا خانم‌ها بر این باورند که تمام توده‌های نمایان شده در سینه سرطانی هستند اما لزوما این طور نیست. با مشاهده توده در سینه خود، خودتان را نبازید چون ممکن است فقط یک توده چربی قابل درمان باشد. در صورت تغییر در سینه به پزشک مراجعه کنید. خانم‌های سالمند و خانم‌هایی که دچار عادت ماهانه شده‌اند و یا به تازگی از عادت ماهانه خارج شده‌اند بیشتر از کسان دیگر ممکن است دچار سرطان سینه شوند. بعد از هر دوره عادت ماهانه به پزشک مراجعه کنید. معاینه پزشک بیشتر از پانزده دقیقه به طول نمی انجامد. پس فقط برای پانزده دقیقه سلامتی خود را به خطر نیندازید.

سرطان سینه؛ از تشخیص تا درمان

Credit: health.desiforce

همیشه منتظر این نباشید که توده و تغییر شکل در سینه به وجود بیاید زیرا تحقیقات نشان داده بعضی از کسانی که دچار سرطان سینه شده‌اند هیچ نشانه‌ای در سینه‌شان نشان داده نشده است اما بعد از انجام ماموگرافی متوجه این بیماری شده‌اند. توده‌های سرطانی و توده‌های خوش خیم هیچ فرقی با هم ندارند. بعضی از خانم‌ها بر این باور هستند که توده‌های سفت همان توده سرطانی است اما توده‌های سرطانی ممکن است به شکل توده‌های نرم و متحرک خم باشند.

معمولا توده‌هایی که بعد از دست زدن به آن در آن قسمت احساس سوزش و یا درد شوند سرطانی نیستند اما به هر حال بعد از بروز هر توده بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از بد خیم و یا خوش خیم بودن آن مطلع شوید. هیچ وقت با دست زدن به توده در سینه نمی‌توان تشخیص داد که توده سرطانی و یا خوش خیم است. توده‌های سرطانی اندازه معینی ندارند و چه بسا ممکن است توده سرطانی اندازه‌اش بسیار کوچک باشد. خانم‌ها بعد از دیدن توده در سینه خانم‌های دیگر را در جریان می‌گذارند تا آن‌ها برایشان تشخیص دهند که توده سرطانی است یا خیر!؟ اما این کار اشتباه است چون چه بسا ممکن است خانمی دچار یک توده چربی شده باشد و به شما بگوید چیز جدی نیست و نیاز به رفتن به پزشک متخصص نیست اما همه ژن‌ها مانند هم نیستند و ممکن است توده بدخیم باشد.

به محض دیدن کوچک‌ترین توده و یا تغییرات در سینه خود به پزشک مراجعه کنید. یادتان باشد که هیچ کس جز پزشک نمی‌تواند تشخیص دهد که توده شما و یا تغییرات سرطانی و یا غیرسرطانی هستند. ممکن است بعضی‌ها فکر کنند چون در فامیل کسی دچار سرطان سینه نشده است پس ما هم دچار نمی‌شویم. این یک باور غلط است که در جامعه کنونی بیشتر خانم‌ها به آن اعتقاد دارند. تنها کسی که می‌تواند تشخیص دهد که شما سالم و سلامت هستید پزشک است.

سرطان سینه؛ از تشخیص تا درمان

Credit: health.desiforce

بعضی از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که لباس‌های بسیار تنگ می‌توانند باعث بروز توده‌های سرطان سینه شوند چراکه لباس‌های تنگ منافذ سینه را می‌بندند و مانع از ترشحات سینه‌ای می‌شوند و باعث به وجود آمدن توده‌ها می‌شوند. درست است که این نظریه هنوز به اثبات نرسیده است اما چه بهتر که خودمان از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنیم زیرا چه بسا که ممکن است این نظریه به اثبات برسد.

در جوامع شهری که آلودگی هوا وجود دارد می‌تواند بروز سرطان سینه را افزایش دهد. یکی دیگر از باورهای غلط در بین خانم‌ها این است که چون همیشه سالم زندگی کرده‌اند پس ممکن است به سرطان سینه دچار نشوند. در حالی که انسان‌های زیادی بوده‌اند که در روستاها و در هوای بسیار سالم زندگی کرده‌اند اما دچار سرطان سینه شده‌اند.

 

با دست کم گرفتن این بیماری و یا با بیش از حد جدی گرفتن این بیماری هیچ گاه سلامت خود را به خطر نیندازید. با معاینه به موقع می‌توانید از بروز سرطان سینه جلوگیری کنید. حتی اگر دچار این بیماری هستید هرگز روحیه خود را نبازید زیرا می‌توان این بیماری را با درمان‌های مناسب مانند آن چه در مطلب پیشگیری از سرطان با یک داروی خانگی آمده برطرف کرد. خیلی‌ها فکر می‌کنند که فرد مبتلا به سرطان سینه راهی برای خروج توده بدخیم وجود ندارد و بایست سینه را قطع کرد که این یکی دیگر از باورهای غلط است. غذاهای فست فودی و چرب را از برنامه غذایی خود حذف کنید و به جای این غذاها، غذای سالم مانند سبزیجات تازه، میوه‌ها و لبنیات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سرطان سینه؛ از تشخیص تا درمان

Credit: health.desiforce

منبع: بنیتا

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان