ماهان شبکه ایرانیان

عوارض جانبی مصرف داروهای پر مصرف

داروهایی هستند که بصورت نقل و نبات در خانه های ما پیدا می شوند در حالی که مصرف خودسرانه ی این داروها ممکن است صدمات جبران ناپذیری را برای ما به ارمغان بیاورند. با بنیتا همراه باشید.

عوارض جانبی مصرف داروهای پر مصرف

ما ایرانی‌ها در بعضی زمینه‌ها خودمان یک پا متخصص هستیم. این زمینه‌های تخصصی یکی دوتا نیست. از قضاوت، مکانیکی گرفته حتی به طبابت و درمان هم می‌رسد. کافی است در یک جمعی قرار بگیرید و از مشکلات و امراض خود حرف بزنید. مطمئناً هر کسی داروی خاصی (بدون دریافت حق ویزیت البته!) برای شما تجویز می‌کند.

بهتر است بدانید کشورمان به لحاظ مصرف دارو جزو 20 کشور برتر دنیاست و همچنین در قاره ی آسیا بعد از چین، رتبه‌ی دوم را داریم (هم اکنون نیازمند یاری‌ سبزتان هستیم!). البته ایران در تجویز و مصرف خودسرانه‌ی دارو رتبه‌ی اول را دارد. این مصرف خودسرانه‌ی دارو عوارض‌های خطرناکی دارد. به طوری که 20 درصد بیمارهای بستری شده در بیمارستا‌ن‌ها به دلیل عوارض مصرف خودسرانه‌ی دارو هستند.

یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف خودسرانه‌ی دارو‌ها، نارسایی کلیه است. این نارسایی معمولاً از استفاده‌ی خودسرانه‌ی آنتی بیوتیک‌ها بوجود می‌‌آید، داروهایی که در کشورهای پیشرفته بدون نسخه‌ی پزشک آن را نمی فروشند.

در این مقاله قصد داریم پرمصرف‌ترین داروهای خانگی را بررسی کنیم و موارد مصرف و عوارض آنها را بیشتر بدانیم. با بنیتا همراه باشید.

 دارو

تقریبا معمول‌ترین دارویی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود داروهایی برای درد، سر درد و تب هستند.

آسپرین

یکی ازتب بُر‌ها و مُسکّن‌های پرمصرف ایرانی‌ها است. البته برای بعضی از افراد در ناحیه شکم ایجاد درد می‌کند. همچنین این دارو باعث رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته شدن آن می‌شود. پس برای کسانی که از رقیق‌کننده‌ی خون دیگری استفاده می‌کند و یا برای کسانی که قرار است در آینده‌ی نزدیک تحت عمل جراحی قرار بگیرند، ممکن است مشکل‌ساز باشد. همچنین آسپرین برای نوجوانان و جوانان می‌تواند خطر بیشتری داشته باشد. چون می‌تواند باعث سندرم ری (Rey) شود که در آن مغز و کبد متورم می‌شود.

نکته: داروها را با مواد لبنی و آبمیوه نخورید. بهترین انتخاب همان آب معمولی است.

استامینوفن

این دارو یکی از جایگزین‌های خوب برای آسپرین است. کسانی که از این دارو استفاده می‌کنند باید توجه کنند که همزمان از این دارو و داروهای دیگری که دارای استامینوفن است استفاده نکنند، مثل بیشتر داروهای ترکیبی سرماخوردگی (کلداکس و کلد استاپ از برندهای مشهور این داروها هستند). چون استفاده‌ی بیش‌ از اندازه‌ی آن به کبد صدمه می‌زند.

ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم

ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم از داروهای مؤثر برای التیام درد هستند که افراد بزرگسال و کودکان بالای 12 سال می‌توانند از آن استفاده کنند. البته این داروها نیز مثل آسپرین ممکن است باعث درد در ناحیه شکم شوند. جالب است بدانید برخلاف باور عمومی که استفاده از ایبوپروفن باعث پوکی استخوان می‌شود، هنوز این باور اثبات نشده است و دلیل علمی ندارد.

توجه: در کشورهای خارجی برای کسانی که از این قبیل داروها همراه با نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند، مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید.

هشدار: بیشتر داروهای سرماخوردگی، دارای آنتی‌هیستامین هستند که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند و بعد از استفاده از این قبیل داروها حتی‌الامکان از رانندگی خودداری کنید.

دارو های ضد حساسیت

دارو های ضد حساسیت

آنتی‌هیستامین‌ها: دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین برای مقابله با حساسیت معمولاً استفاده می‌شوند. تمام آنتی‌هیستامین‌ها باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. همچنین لوراتادین، از این دسته از داروها است که غیر آرام‌بخش است.

قطره‌های چشمی

قطره چشمی اشک مصنوعی: از این قطره‌ها برای جلوگیری از خشکی چشم‌ها استفاده می‌شود.

قطره‌های استریل چشمی: از این قطره‌ها معمولاً برای استریل کردن چشم استفاده می‌شود. استفاده‌ی بلندمدت آن ممکن است برای چشم مضر باشد.

شربت منیزیم و آلومینیم

از این دارو برای رفع ترشی معده استفاده می‌شود ولی توصیه می‌شود در این مورد حتماً با پزشک مشورت کنید و خودسرانه از آن استفاده نکنید.

 منبع بنیتا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان