پنج نیاز در مجموع سبب آرامش روحی میشوند، چنان که هر کدام از این نیازها با مانع مواجه شود، فرد دچار اضطراب میشود چنانچه در این مرحله هم نیاز تامین نشود، اضطراب ایجاد شده موجب تنش و به هم خوردن تعادل و شخصیت فرد میشود، بنابراین برای برقراری تعادل کارهایی را انجام میدهد که به آن مکانیزمهای دفاعی میگویند.
این مکانیزمها عبارتاند از گوشهگیری، توجیه، عقبنشینی و دلیلتراشی و... که بسیار در میان دانشآموزان دیده میشود. این پنج نیاز به شرح ذیل است:
1) نیاز به مقبولیت و پذیرش
دانشآموز نیاز به پیدا کردن جایگاه مطلوب در کانون خانواده، کلاس، محیط مدرسه و در هر محیطی که قرار میگیرد دارد.
2) نیاز به امنیت
ارزیابی امنیت از دریچه روابط والدین انجام میشود.
3) نیاز به کفایت
نیاز به کفایت در برابر پرهیز از حقارت قرار میگیرد. مساله کفایت دارای ویژگیهای زیر است:
• مسوولیتهایی که به کودک واگذار میشود باید در حد توان و کشش وی باشد.
• پذیرش مسوولیتهایی که از سوی دانشآموز مورد قبول واقع شدهاند.
• احساس جرأت و شهامت برای ایفای مسوولیتهای بزرگ در آینده.
4) نیاز به ابتکار، خلاقیت
دانشآموزانی که فرصت کافی برای ایجاد ارتباط و انس با طبیعت دارند، خلاقترند. آنان قادرند طبیعت را دگرگون کنند و از طبیعت چیزهایی بسازند. افراد خلاق، دارای آرامش روحی بیشتری هستند.
5) نیاز به عدالت، در خانه و مدرسه
معنی عدالت قرار دادن هر چیز در جای خود است. عدالت یعنی اینکه نگاه مربی در میان بچهها به طور عادلانه توزیع شود.
منبع:www.salamat.com
/م