Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
MicrosoftInternetExplorer4
آفتاب یزد، 16/4/81
هر جامعه ای اخلاقیات،
احساسات، فرهنگ و اندیشه ای خاص خود دارد، و اگر جوامع مختلف از این ویژگی ها، که
در فراز و فرود تاریخی دچار تغییرات کوچک و بزرگ می شوند، آگاه باشند و به
خودآگاهی قابل اتکایی نایل آیند، می توانند سرنوشت خویش را خود به دست گیرند و از
گردنه های سخت، با آسیب های کم تری عبور کنند . با این همه، ویژگی های اخلاقی
مثبت یا منفی ایرانیان کم تر موضوع بحث بوده است . مقاله ی حاضر در پی ارائه ی
گزارشی است از اخلاقیات ایرانیان; و برای این کار به گفتار و نوشتار صاحب نظران
تکیه می کند .
یکی از صاحب نظران بر این
باور است که پیشینه ی فرهنگی ایرانیان، آیین اسلام، و فلسفه ی یونان شاخص های مهم
اخلاقی ایرانی را تشکیل می دهد . در واقع، اخلاقیات مردم ایران را باورهایی
ساخته اند که خاستگاه آنها با یکدیگر متفاوت است، و این باورها باید از هم جدا
شوند تا اظهارنظر و ارزیابی بهتر و دقیق تری صورت پذیرد .
باستانی پاریزی در خاتون
هفت قلعه فلات ایران را عرصه ای می داند که در آن هرج و مرج، خشونت، فقر و
اختلافات داخلی با ظهور سرداری مستبد پایان می پذیرد و آرامش و آسایش بر آن
حکم فرما می گردد; اما دیرزمانی نمی گذرد که مردم چشم می گشایند و باز هرج و مرج و
اختلافات داخلی و ... این قصه هر بار تکرار می شود .
فریدون جنیدی معتقد است
ایران مشخصه ی فرهنگی ای دارد که با دیگر ملل جهان متفاوت است: در اکثر فرهنگ های
جهان، زمین و دنیا خوار و بی مقدار است; در حالی که در میان ایرانیان، زمین
«سپندار مزد» ، به معنای مقدس، افزاینده، مظهر عشق و فروتنی نام گرفته است . گفتنی
است اندیشه هایی که زمین را پست می دانند و زیبایی را نکوهش می کنند، همه ی
جلوه های نیک آفرینش ایزدی را بد جلوه می دهند .