ماهان شبکه ایرانیان

دنیای اسلام، جهانی سازی و سده بیست و یکم

نویسنده این مقاله، ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی است . او از کسانی است که می کوشد تا دنیای اسلام را در مواجهه با جهانی سازی، آگاه و در عین حال، آماده سازد

جام جم، 2 و 5/8/81

نویسنده این مقاله، ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی است . او از کسانی است که می کوشد تا دنیای اسلام را در مواجهه با جهانی سازی، آگاه و در عین حال، آماده سازد . ماهاتیر محمد معتقد است جهانی سازی، که هم زمان با انقلاب اطلاعات رخ می دهد، امری گریزناپذیر است و ما نمی توانیم تنها به نفی آن اقدام کنیم; بلکه صواب آن است که با پذیرش آن، راه اصلاح را در پیش گیریم .

به نظر می رسد کشورهای اسلامی، یک بار دیگر در حال عقب افتادن از دنیای توسعه یافته هستند . اگر پیش تر، از انقلاب صنعتی عقب ماندند، این بار از انقلاب اطلاعات عقب خواهند افتاد; انقلابی که از دنیا دهکده کوچکی می سازد، و مسلمانان را وامی دارد تا در کنار مردمان دیگر و پیروان ادیان مختلف قرار گیرند . اگر در گذشته می توانستیم انزوا اختیار کنیم و فارغ از تاثیرگذاری های دیگران، از دین و ارزش های اخلاقی خود پاسداری کنیم، به نظر می رسد این کار دیگر امکان پذیر نیست . امواج اندیشه های جدید، که کارکردهای دین ما را به مبارزه می طلبند، یکی پس از دیگری فرا می رسند . حامیان جهانی شدن بر یک دنیای جهانی شده و بدون مرز اصرار می ورزند . آنها می دانند که وقتی مرزی نباشد، ما نخواهیم توانست از تهاجم جلوگیری کنیم . تهاجم لزوما به معنای لشگرکشی نظامی دشمن به مرزهای ملی نیست; بلکه تهاجم علیه مسلمانان می تواند توسط تاجران، بانک ها، شرکت ها و حتی اندیشه ها و ارزش های فرهنگی بیگانه سازماندهی شود . پیامدهای این تهاجم تفاوتی با تهاجم نظامی ندارد و شاید بدتر نیز باشد .

به نظر می رسد تنها راه مقابله با چنین امر هولناکی، آن است که کشورهای اسلامی، به صورت هماهنگ و یکپارچه، برای جهانی شدن، آن گونه که خود می پسندند، اقدام کنند و از جهانی شدن تعریفی نو ارائه دهند . از سرعت جهانی شدن بکاهند و آن را در یک ایدئولوژی بگنجانند که هم برای کشورهای اسلامی و هم برای دیگر کشورها سودمند باشد .

به نظر ماهاتیر محمد، اقدام های اصلاحی فراوانی هست که می توانیم از طریق آنها اطمینان حاصل کنیم که جهانی شدن برای همه ملت ها، چه فقیر یا غنی، و چه کوچک یا بزرگ، سودمند باشد . بخشی از این اقدام ها عبارت اند از: پابرجاماندن مرزها; حمایت از صنایع خودی، مادام که رقابت پذیر نشده اند; تنظیم بازار; شکستن انحصارها و ... . اگر ما مسلمانان بخواهیم در کام جهانی شدن بلعیده نشویم، باید یاد بگیریم که آن را ماهرانه کنترل کنیم . در این راستا، نخستین کار، یادگیری همه چیز درباره فن آوری اطلاعات خواهد بود .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان