ماهان شبکه ایرانیان

کتاب های پژوهشی

انتشار کتاب «پژوهش های عرفانی؛ جست وجو در منابع کهن»

انتشار کتاب «پژوهش های عرفانی؛ جست وجو در منابع کهن»

کتاب «پژوهش های عرفانی؛ جست وجو در منابع کهن»، اثر دکتر نصرالله پورجوادی، از سوی نشر نی در سیصد و چهل صفحه و شمارگان هزار و صد نسخه منتشر شد.

تاریخ طریقه های باطنی و عرفانی ایران، در دوره اسلامی، به رغم منابعی بسیار که در اختیار ما است، هنوز به طور کامل شناخته نشده است و مسائلی فراوان دربارة آن وجود دارد. از همه دوره ها ناشناخته تر دوران نخستین یا دوران شکل گیری این طریقت ها و مکاتب عرفانی است.

ما، هنوز، به درستی نمی دانیم که آیین اهل فتوت یا جوانمردی و اهل ملامت یا ملامتیان، چگونه در قرن سوم یا شاید دوم شکل گرفتند. آیا قبلاً هم، در دوره پیش از اسلام، طریقه هایی مشابه وجود داشته است، یا نه؟ مکتبی که حکیم محمد ترمذی، بدان تعلق داشته است، چگونه پدید آمده است؟ آیا کرامیان را هم که رابطه مرید و مرادی داشتند و بنیان گذار خانقاه بودند، باید یکی از طریقه های باطنی دانست؟ وضع این طریقه ها و مکاتب در شهرهای مختلف، مانند بخارا، نشاپور، بسطام، اصفهان، شیراز، اورمیه و کرمان چگونه بوده است و چه فرقی با هم داشتند؟

سرگذشت شخصیت های تاریخی عالم عرفان، مانند ابراهیم ادهم و بایزید بسطامی نیز، برای ما، با افسانه آمیخته است و از بسیاری مشایخ، جز نام، چیزی زیاد نمی دانیم. ما، تقریباً مطمئنیم که پیران و استادان ایرانی، مانند بایزید بسطامی، حکیم محمد ترمذی، ابوحفص آهنگر، حمدون گازر، علی بن سهل اصفهانی و سهل بن عبدالله شوشتری به پارسی سخن می گفتند و تعالیم خود را به این زبان، به شاگردان و پیروان خود منتق می کردند و بسیاری از ایشان، حتی عربی نمی دانستند. در قرن چهارم بود که سخنان ایشان، به تازی برگردانده شد و سپس به کتاب های صوفیانه که مملو از این سخنان است، راه یافت.

مقالاتی که در این مجموعه گردآوری شده است، حاصل پژوهش هایی است که نگارنده، عمدتا در این نوع منابع کهن انجام داده است.

در مقاله نخست، منبعی کهن دربارة ملامتیان معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله، دربارة ملامتیان قدیم نشاپور، در قرن سوم و چهارم و منابع موجود، دربارة آن ها صحبت شده است. دومین مقاله، دربارة یکی دیگر از آثار ابوسعید خرگوشی است. اثری به نام «کتاب الاشاره و العباره» که تاکنون، نسخه ای خطی، از آن پیدا نشده است.

جست وجو در منابع قدیم، برای شناخت شخصیت و آرای صوفیانه ابن یزدانیار ارموی، موضوع مقاله سوم است. در چهارمین مقاله، دو دستینه عرفانی معرفی شده اند. حکایت های جوانمردان که به عنوان پنجمین مقاله، در این جا آمده است، مجموعه ای از بیست و سه حکایت اخلاقی، به زبان پارسی است. سیر اصطلاحات صوفیان، از نهج الخاص ابومنصور اصفهانی تا فتوحات ابن عربی، مقاله ای است که در آن تعداد شانزده لفظ و معانی آن ها که ابتدا در رساله صوفی حنبلی قرن چهارم و پنجم ابومنصور معمر اصفهانی آمده بوده و سپس، از آن جا، به آثار صوفیه راه یافته، مورد بررسی قرار گرفته است.

اصالت «صد میدان» خواجه عبدالله انصاری، «رونق المجالس»، «لطایف قرآنی در مجالس سیف الدین باخرزی» و «مثنوی جمال و جلال»، از جمله عناوین این مجموعه اند.

www.mehrnews.com

تألیف دانشنامة «فلسفه دین» به همت چهل پژوهشگر

مدیر پژوهشی و اجرایی پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، از تألیف دانشنامة « فلسفه دین» به همت چهل پژوهشگر، خبر داد.

ابراهیم علی پور افزود: فعالیت تحقیقی و پژوهشی این دانشنامه، از سال 83 آغاز شده و تا پنج سال دیگر، به پایان می رسد.

علی پور، تصریح کرد: دانشنامة فلسفه دین، یک کار تطبیقی میان متفکران اسلامی و مسیحی می باشد که چهل پژوهشگر، جهت تهیه و تدوین این دانشنامه، با پژوهشکده فلسفه و کلام فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در راستای نگارش این مجموعه، طی این مدت ، بیست و هفت نشست علمی و تخصصی، از سوی این پژوهشکده، برگزار شده است.

وی، خاطرنشان کرد: مجموعة فلسفی تحلیلی و علم اصول نیز که مجموعه ای از تألیفات و ترجمه های نویسندگان ایرانی و خارجی در این زمینه است، تحت شش عنوان اصلی، از جمله «مقالات بنیادی در ترجمه مجموعه فلسفه تحلیلی و علم اصول»، «تألیف مجموعه مقالات در این زمینه»، «تألیف کتاب درآمدی بر فلسفه تحلیلی و علم اصول» و «ترجمه کتاب افعال گفتاری» در حال تألیف می باشد.

علی پور تصریح کرد: این فعالیت گسترده، از جمله پروژه های کاملاًَ پژوهشی است که در دو سطح، معرفی و تبیین مباحث الفاظ علم اصول و فلسفه تحلیلی و مقایسه میان این دو حوزه صورت گرفته است.

وی، هدف از اجرای این پروژه را، معرفی صحیح مباحث فلسفه تحلیلی و الفاظ علم اصول، به جامعه فرهنگی کشور ذکر کرد.

وی، اظهار داشت: این اقدام پژوهشی، از سال 82 آغاز شده که بر اساس پیش بینی ها، تنظیم و نگارش آن تا سال 83 ادامه خواهد یافت که در شش جلد منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، ترجمه کتاب «افعال گفتاری» نیز، بخشی از این پروژه می باشد که چاپ و منتشر شده است.

www.shabestannews.com

انتشار کتاب «معنویت همگرا»

کتاب «معنویت همگرا» با عنوان فرعی «نقش حیرت آور و تازه برای دین در جهان مدرن و پسامدرن» نوشته کن ویلبر، 11 مهر ماه امسال، در دویست و چهل صفحه، از سوی انتشارات شامبهارا منتشر گردید.

برخی از تحلیل گران کتاب «معنویت همگرا» نوشته کن ویلبر را پس از کتاب «نکاح روح و حسن» (1998) تأثیرگذارترین اثر، درباره دین دانستند که به این پرسش، پاسخ می دهد که ما، چگونه می توانیم وجود حقایق معنوی به ویژه سطوح عالی تجربه عرفانی را در عصر مدرن و پسامدرنی که این حقایق را تکذیب می کند یا آن ها را در سطح ساختارهای اجتماعی تقلیل می دهد تصدیق کنیم؟

ویلبر، رویکرد همگرا و تحسین شده خود را که در این کتاب، مورد استفاده قرار داده، نظریه ای از معنویت می داند که به حقایق مدرنیته و پسا مدرنیته، از جمله تحولات فرهنگی و علمی احترام گذاشته و از سوی دیگر، میراث ادیان بزرگ جهان را با آن ترکیب کرده است.

وی، در واپسین اثر خود، به مخاطب نشان داده، چرا روشنگری کامل، بدون تلفین روشنگری گذشته و روشنگری مدرن، امکان پذیر نیست و هر کدام از آن ها، در معنویتی همگراتر سهم دارند.

ویلبر، برپایة این چارچوب نظری، پیشنهادات به موقع و بهنگامی را ارائه کرده است. از آن جا که ادیان جهان تأثیری شگرف بر جهان بینی اکثریت مردم دارند، بنابراین، از جایگاهی برخوردارند که می توانند به برخی از بزرگ ترین تعارض هایی که با آن رو به رو هستیم، اشاره کنند.

ادیان بزرگ، به واسطة پذیرش دیدگاه همگراتری نسبت به گذشته و پاسخ های مؤثر به انتقادهای مدرن و پسامدرن، می توانند، به عنوان تسهیل کننده توسعه بشر، از اعتقاد عرفانی تا علم منقطی و تکثرگرایی پسامدرن عمل کنند.

کن ویلبر، نویسندة این کتاب، ارائه کنندة نظریه یکپارچه است که حقایق سنت های فلسفی، علمی، روانشناختی و معنوی را در برگرفته است. وی، پایه گذار مؤسسه ای، به نام مؤسسه همگرا است که موضوع های علم وجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد و تاکنون بیست کتاب منتشر کرده است.

www.mehrnews.com

انتشار کتاب نوآوری های فلسفی صدرالمتألهین

کتاب «نوآوری های فلسفی صدرالمتألهین» تألیف دکتر زهرا مصطفوی، در پانصد و هفت صفحه و شمارگان یکهزار جلد منتشر شد.

چنان که از فهرست کتاب های صدرا، می توان دریافت، دو کتاب به نام «شواهد الربوبیه»، با مختصری تفاوت، برای او ذکر شده است : «شواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه» و «شواهد الربوبیه». کتاب حاضر، به ترجمه و شرح رساله «الشواهد الربوبیه» اختصاص دارد.

رساله یاد شده، در عین ایجاز و اختصار، حاوی نظریات و نوآوری های ملاصدرا است که به صورت فهرست وار، آرای جدید فلسفی خود را ذکر کرده است. در این رساله، صدرا، به جز در چند مورد نادر، از هرگونه استدلال پرهیز نموده است و به همین جهت، برای شرح و توضیح این رساله، لازم است به دیگر کتاب های وی، رجوع شود.

از مزایای این رساله، وجود برخی نکات اختصاصی در آن است که مشابه آن را در دیگر کتاب های او نمی توان یافت. در برخی موارد، ملاصدرا، به استدلال هایی جدید اشاره دارد و گاهی، نظریاتی را بیان می کند که نشان می دهد، مقصود او در کتب دیگر، برخلاف آن است که پیروان حکمت متعالیه برداشت کرده اند.

در مجموع، این کتاب، حاوی یک فهرست طولانی از نوآوری های صدرا است و در عین حال، می توان، موارد ابتکاری زیاد و مهمی را یافت که در این کتاب، از آن ها ذکری به میان نیامده است و اگر کسی، در کتب صدرا، به تحقیق و پژوهش بپردازد، مسائلی کوچک و فراوانی را می یابد که وی، در آن موارد، نظریاتی نوین ارائه فرموده است، بدون آن که در این رساله، کوچک ترین اشاره ای به آن ها کرده باشد.

www.mehrnews.com

انتشار کتاب «مقابله با اسلام ستیزی» در آلبانی

کتاب «مقابله با اسلام ستیزی» نوشته عبدی بالتا، از سوی انتشارات ریموکمبیا، در یازده فصل، در آلبانی منتشر شد.

کتاب حاضر، به وضعیت فعلی اسلام در آلبانی و نیز، نظریه اسلام ستیزی در این کشور اشاره دارد.

در این کتاب، منطقه بالکان، به شبه جزیره «ایبری» در اسپانیای قرن 15 تشبیه شده است؛ در این قرن، مسیحیان، آخرین حکومت اسلامی در اروپا را از میان برداشتند.

به نظر نویسنده، تاریخ، برای مسلمانان بالکان مجدداً در حال تکرار است. در این کتاب، دولت و سیاستمداران آلبانی، مورد انتقاد قرار گرفته اند، زیرا، آن ها به خاطر تأثیر گرفتن از واتیکان و به بهانه امکان پیوستن این کشور، به اتحادیه اروپا، به تشویق جامعه برای پذیرش کاتولیک می پردازند.

اسلام صلیبی و سندروم اسلامی، آیا اسلام خطر ساز است یا خود در خطر است، تبلیغ فزاینده اسلام ستیزی که از خارج وارد گردیده است، اسلام ستیزی، سیاست دولت را تصرف کرده است، ناشکیبایی، جای بردباری همیشگی را می گیرد، آمیختن مذهب با ایسم های مختلف، عناوین برخی از موضوعات این کتاب هستند.

عبدی بالتا، دانش آموختة رشته ارتباطات بین المللی، در دانشگاه شهر مسکو، رشته حقوق دانشگاه تیرانا است. بالتا، تا سال 1983، در بخش سیاسی وزارت امور خارجه آلبانی، مشغول به کار بود و پس از آن، تا زمان فروپاشی نظام کمونیستی در این کشور، سفیر آلبانی، در سازمان ملل بود. عبدی بالتا، همچنین، بین سال های 1983 تا 1987 رئیس دادگستری شهرپوگرادس، از 1987 تا 1995 مدرس دانشکده حقوق تیرانا و از سال 1991 تا 1996، نمایندة مجلس از جناح دموکرات در پارلمان آلبانی بود.

www.icro.ir

انتشار کتاب «آفاق حکمت سهروردی»

کتاب «آفاق حکمت سهروردی» تألیف و ترجمه حسن سید عرب، از سوی انتشارات مهرنیوشا، در دویست صفحه و شمارگان یکهزار نسخه منتشر شد.

اندیشه های شیخ شهاب الدین سهروردی، در حوزه فرهنگ و فلسفه، دارای اهمیت است، چرا که وی، از آموزگاران بزرگ حکمت و فلسفه در تاریخ فلسفه و حکمت اسلامی است و آنچه، امروزه، آن را حکمت اشراق می دانند، از اندیشه های شیخ اشراق است.

در قلمرو فرهنگ نیز، تأملات او، دربارة میراث کهن فکری ایران و یونان و اندیشه های وی را متمایز از دیگر متفکران عهد اسلامی می سازد. این دو بخش، در اندیشه سهروردی، مکمل یکدیگر بوده و هیچ گونه تفکیکی در آن، راه پذیر نیست.

کتاب «آفاق حکمت سهروردی»، با تأکید بر مسائل بالا، تدوین و تألیف شده است. نوشتة حاضر، مشتمل به دو بخش ترجمه و تألیف است. بخش ترجمه، برگزیده ای از مقالات عربی بوده که توسط سهروردی شناسان مهم عرب زبان، تألیف شده است. بخش تألیف نیز، به مقالاتی اختصاص دارد که موضوع هر یک از آن ها، آثار فلسفی و یا عرفانی سهروردی است.

«آفاق حکمت سهروردی»، اندیشه های افلاطونی در حکمت اشراق، حکمت مشاء و معارف شیعی در اندیشه سهروردی، عناوین مقالات بخش نخست کتاب است.

بخش دوم کتاب نیز، پنج مقاله دربارة برخی کتاب های سهروردی، مانند آواز پر جبرئیل، الاربعون الاسماء، الالواح العمادیه، بستان القلوب، کلمه التصوف المقامات الصوفیه است.

در پایان نیز، گفت وگویی دربارة حکمت اشراق، در این کتاب منتشر شده است.

www.mehrnews.com

انتشار کتاب «پرستش» به زبان بوسنیایی

کتاب «پرستش»، نوشته حسن روحانی نژاد، از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به زبان بوسنیایی منتشر شد.

در انتشار این کتاب که توسط «رامز لالیچ»، به بوسنیایی ترجمه شده است، انتشارات بین المللی الهدی، وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مشارکت داشتند.

این کتاب که با شمارگان یکهزار نسخه، چاپ و در اختیار نسل جوان مسلمان بوسنی قرار گرفته است، مجموعه ای «از چشم انداز امام علی _علیه السلام_» است که پرستش را از دیدگاه اسوه پرستشگران، امام علی _علیه السلام_ ترسیم نموده و دربارة چیستی و چرایی آن سخن می گوید.

در بخشی از این کتاب آمده است: عبادت و پرستش، به معنای طاعت همراه با خضوع است که فقط باید در برابر خدای متعال صورت پذیرد، این ارتباط ستایشگرانه و سپاسگونه با خدا، بر دو نوع قولی و عملی است که مراتب و درجاتی مختلف دارد.

امام علی _علیه السلام_ ، عبادت را از لحاظ انگیزه عابدان، بر سه قسم می داند: عبادت تاجران یا پرستش از شوق بهشت، عبادت بردگان یا پرستش از ترس عذاب و عبادت آزادگان یا پرستش بر اساس محبت و اخلاص و تنها، برای شکر پروردگار.

همچنین، در بخشی دیگراز این کتاب اشاره شده است که از نظر امام علی _علیه السلام_ ، قسم سوم، با هویتی عارفانه و عاشقانه، به ترین نوع عبادت است که با علم حضوری و شهودی، به دست می آید. به طور کلی، عبادت، هدف از خلقت انسان است که دارای درونمایه پر رمز و رازی است. دستیابی به راز عبادت، تنها، از رهگذر حفظ آداب ممکن است، پس، از این راه، انسان می تواند به خدای سبحان نزدیک شده و با دیدة دل، به مشاهدة معبود بپردازد.

www.icro.ir

انتشار کتاب «فلسفة هنر در عشق شناسی ملاصدرا»

«فلسفة هنر در عشق شناسی ملاصدرا»، تألیف سید مهدی امامی جمعه، در شمارگان هزار و پانصد نسخه و در سیصد و پانزده صفحه منتشر شد.

یکی از ویژگی های برجستة حکمت متعالیه که مورد غفلت و بی توجهی واقع شده، رابطه ای است که ملاصدرا بین

وجودشناسی فلسفی و زیبایی شناسی آنتولوژیک از یکسو و زیبایی شناسی در صنایع لطیفه از دیگر سو برقرار ساخته است.

او، از خلال مبانی عشق شناسی، به چنین رابطه ای پی برد و آن را عمیقاً مورد توجه قرار داد و تبیین کرد. همین رابطه، ملاصدرا را در فلسفة خویش، که به حکمت متعالیه موسوم و به مکتب فلسفی اصفهان مشهور است، به چشم اندازهایی ویژه در زیبایی شناسی هنری رسانده است. این چشم اندازها، با پی ریزی مبانی ویژه در فلسفة هنر، باعث می شوند که ما از خلال نگاه های ملاصدرا، بین وجودشناسی فلسفی و فلسفة هنر رابطه ای سیستماتیک برقرار کنیم و تصویری روشن از چنین رابطه ای ارائه دهیم.

مؤلف، در کتاب حاضر که با عنوان «فلسفة هنر در عشق شناسی ملاصدرا» مطرح و در ده فصل تنظیم شده است، اثبات می کند که ذهن فلسفی صدرالمتألهین، نه تنها ذهنی انتزاعی نبوده، بلکه کاملاً انضمامی و معطوف به چالش ها و بحران های عصر خویش بوده است.

از عناوین فصول کتاب، می توان به موارد زیر اشاره کرد: فلسفة اسلامی و راز پیوند عشق و هنر در ساحت ربوبی، ویژگی های نگاه ملاصدرا به هنر و زیبایی شناسی هنری، سه قاعدة اصلی در رویکرد وجودی ملاصدرا به هنر و زیبایی شناسی هنری، زیبایی شناسی بدیع ملاصدرا در عشق های عفیف انسانی، تصویر تمثیلی معشوق یا اثر هنری عاشق، التذاذ جنسی یا التذاذ هنری و زیبایی شناسانه در عشق مجازی، سبب شناسی عشق و مبانی فلسفی نقد هنر، مبانی هرمنوتیکی نقد هنر در عشق شناسی، ملاصدرا و جایگاه «بیانگری» در فلسفه نقد هنر، رنسانس هنری نگارگری عصر صفوی و زیبایی شناسی صدرایی.

www.mehrnews.com

انتشار کتاب «تاریخ خداباوری»

«تاریخ خدا باوری؛ چهار هزار سال جست وجوی یهودیت، مسیحیت و اسلام»، تألیف خانم کارن آرمسترانگ، اثری است که از سوی بهاءالدین خرمشاهی و بهزاد سالکی، به فارسی ترجمه و توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ششصد و نود و یک صفحه و شمارگان یکهزار نسخه منتشر شده است.

باورهای دینی و ایمان، دو نکته ای مهم هستند که بشر، از ابتدای خلقت و نقطه آغازین آفرینش، با آن، در ارتباط بوده است. امری که امروز، برخی، آن را فطری و برخی نیز، ناشی از تعلیماتی می دانند که برای آنان، طی دوران حیات در نظر گرفته شده است.

«تاریخ خدا باوری؛ چهار هزار سال جست وجوی یهودیت، مسیحیت و اسلام»، در ابتدا، به توضیحاتی کلی دربارة ماهیت خدا، در سه دین توحیدی می پردازد که منشاء هر سه آن ها، به حضرت ابراهیم _علیه السلام_ باز می گردد.

همچنین، کتاب، به چالش هایی که در سه دین و متون کتاب مقدسی و عهد عتیق وجود دارد، اشاره می کند، اما، بر این باور است که با وجود بحث های چالش برانگیز، همچنان هیچ شیوه جدید، یعنی هنوز نظریه ای رضایت بخش تر ارائه نگردیده است تا که توضیح دهد، چرا بشریت، گاهی در کتاب مقدس با تناقض هایی مواجه می شود.

امروزه، مطالعه در تاریخ ادیان، نشان می دهد که موجودات بشری، ابعاد معنوی و روحانی دارند. در واقع، دلایلی برای این استدلال وجود که انسان هوشمند، انسان دینی نیز است و افراد، به مجرد این که به ویژگی های انسانی می رسند، به پرستش خدا می پردازند.

آرمسترانگ، در اثر حاضر که بعضاً نمودهایی از زندگی شخصی وی نیز، دیده می شود بر آن است تا نشان دهد که خداوند صرفاً فرافکنی امیال و نیازهای انسانی نبوده است و تنها، مربوط به بازتاب بیم و امیدها و آرزوهای جامعه در هر مرحله از تکامل آن نخواهد بود.

همچنین، در این اثر، نویسنده بر آن است تا نشان دهد که کتاب، تاریخ واقعیت بیان ناپذیر خود خدا که ورای زمان و تغییر است، نخواهد بود، بلکه تاریخ شیوه اندیشه ای است که مردان و زنان از زمان ابراهیم تا عصر حاضر او را به تصویر در آورده اند.

تاریخ خدا باوری، دارای یک مقدمه و کلیاتی دربارة سیر تحول مفهوم خدا است و در آن، مباحثی همچون ثلثیث (پدر، پسر، و روح القدس)، خدا و وحدانیت آن در اسلام و خدای فیلسوفان، عارفان، مصلحان و عصر روشنگری می باشد و عناوین یاد شده، از دید یک تفکر غیرانتزاعی، مورد مداقه و بررسی قرار گرفته است.

www.mehrnews.com

انتشار ترجمة ارمنی «داستان راستان»

جلد دوم کتاب «داستان راستان»، اثر استاد شهید مرتضی مطهری، به مناسبت سال رسول اعظم _صلی الله علیه و آله_ به زبان ارمنی ترجمه و منتشر شد.

از ابتدای سال 85 رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران، در ارمنستان، به ترجمه، چاپ و انتشار جلد نخست کتاب «داستان راستان» اقدام کرد و برای نخستین بار، جامعه کتابخوان ارمنستان را با نام و آثار استاد شهید مرتضی مطهری آشنا شد.

به دنبال استقبال از چاپ جلد اول کتاب داستان راستان در میان نوجوانان – جوانان و حتی جامعه روشنفکری ارمنی ، بلافاصله اقدام به ترجمه جلد دوم داستان راستان شد.

ترجمة گزیده ای از بیانات بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، پیرامون شخصیت و آثار شهید مطهری، زینت بخش پشت جلد این کتاب است.

این کتاب که حاوی چهل و دو داستان، از جلد دوم این کتاب است، توسط ژرژیک ابراهیمی، به ارمنی ترجمه شده است، در هفتصدو پنجاه نسخه، چاپ و در اختیار علاقه مندان فرهنگ و ادب ارمنی قرار گرفت.

www.mehrnews.com

انتشار کتاب «عطار و سنت صوفیانه ایرانی» به زبان انگلیسی

مجموعه مقالاتی درباره شعر و اندیشه های عرفانی شاعر برجسته ایرانی، فریدالدین عطار نیشابوری، توسط دکتر لئونارد لوئیسن و پروفسور کریستوفر، با عنوان «عطار و سنت صوفیانه ایرانی: هنر پرواز معنوی»، از سوی مؤسسه مطالعات اسماعیلی لندن، به زبان انگلیسی منتشر شد.

مقالات این کتاب، به سه دسته، تقسیم شده اند که در آن ها، به ترتیب، به عطار و سنت صوفیانه ایرانی، با منطق الطیر و شعر تغزلی و حماسی عطار پرداخته شده است .

این کتاب، شامل مقالاتی جدید، از شانزده محقق از امریکای شمالی، اروپا و ایران است که از منظرهایی انتقادی متفاوت نوشته شده اند که در ارائه تصویری وسیع و کامل از دستیافت های عطار تلاش دارد.

در مراسم رونمایی رسمی کتاب در مرکز اسماعیلیه لندن، ویراستاران کتاب، دربارة همایش بین المللی که منجر به انتشار این کتاب شده است، سخن گفتند که در سال 2002 به عنوان تلاشی مشترک از سوی بنیاد میراث ایران، مرکز مطالعات خاور نزدیک و میانه، در دانشکده مطالعات شرقی و افریقایی دانشگاه لندن (SOAS)، دانشگاه لندن و مؤسسه مطالعات اسماعیلی برگزار شد.

فریدالدین عطار، برجسته ترین شاعر صوفی نیمه دوم قرن دوازدهم میلادی محسوب می شود. شهرت عمده عطار، به دلیل شاهکار او، یعنی «منطق الطیر» است که تا به حال، ترجمه هایی بسیار از آن منتشر شده است.

www.mehrnews.com

انتشار مجموعة «حکما و عرفای نامدار ایرانی»

از سوی آکادمی مطالعات ایرانی در لندن، مجموعة «حکما و عرفای نامدار ایرانی» در دوازده جلد، منتشر می شود.

آکادمی مطالعات ایرانی در لندن، در نظر دارد، مجموعه ای از حکما و عرفای نامدار ایرانی را برای مخاطبان انگلیسی زبان منتشر کند.

این مجموعه، شامل فارابی، سهروردی، مولانای بلخی، ابن سینا، ابن عربی، عطار، ملاصدرا، شاه نعمت الله ولی، شیخ صفی اردبیلی، علامه طباطبایی و سید حسین نصر است.

این مجموعه، زیر نظر دکتر سید سلمان صفوی، مدیر آکادمی مطالعات ایرانی در لندن، منتشر می شود.

این مرکز علمی، با هدف اشاعه، مطالعه، بررسی فلسفه و حمکت و عرفان اسلامی و معرفی آن به غرب، دایر شده است. همچنین، نشریة «حکمت متعالیه»، با هدف ایجاد گفت وگو و تبادل نظر میان فلسفه و عرفان شرق، غرب و اسلامی از سوی این آکادمی منتشر می شود.

www.mehrnews.com

انتشار کتاب «زبان اصالت»

کتاب «زبان اصالت در ایدئولوژی آلمانی» تألیف تئودور آدورنو، با ترجمة سیاوش جمادی، در یکهزار و ششصد و پنجاه نسخه و چهارصد و چهل و شش صفحه منتشر شد.

در سال 1923، پنج سال بعد از این که جنگ جهانی اول به پایان رسید، مارکسیست جوانی به نام «فلیکس وایل»، با بهره گیری از ثروت پدرش و نیز، حمایت دانشگاه فرانکفورت ،مؤسسه ای به نام «انستیتوی پژوهش اجتماعی» دایر کرد که بعدها مکتب فرانکفورت نام گرفت.

زمینه های علمی و چشم اندازهای نظری مکتب فرانکفورت، در بدو تأسیس، هر چند از اصول نخستین مارکسیسم پیروی می کرد، اما با دموکراسی بلشویک های تازه به قدرت رسیده روس، سر سازگاری نداشت. بعدها نظریه پردازانی دیگر مدیریت انستیتو را بر عهده گرفتند. هورکهایمر، دومین مدیر آن، نام این مکتب را به نظریة انتقادی تغییر داد.

واضعان بعدی مکتب فرانکفورت که همزمان با به قدرت رسیدن نازی ها در آلمان، تصمیم به مهاجرت از این کشور می گیرند، مقالاتی فراوان، در نشریه ای به نام «مجله پژوهش اجتماعی» منتشر می کنند. کسانی چون گروسمان، ویتفوگل، والتر بنیامین، تئودور آدورنو، هابرماس، مارکوزه، اریش فروم و... اما به یاد داشته باشم که مکتب فرانکفورت منحصر به این نام های معروف نمی شود. اینک برای پژوهشگران مکتب فرانکفورت که دور از آلمان و در تبعید به سر می بردند، مسائلی جدی تر از قبل مطرح بود.

سیاوش جمادی، در مقدمه ای که در ترجمه کتاب تئودور آدورنو نوشته است، زمینه های پیدایش و همزمانی و سر ناسازگاری این مکتب را با کمونیسم روسی، برای خواننده شرح می دهد.

کتاب حاضر، از مقدمه بسیار طولانی مترجم تشکیل شده که به اوضاع و زمانه مکتب فرانکفورت و آرای آدورنو پرداخته است. «اصالت زبان»، از دو بخش مکتب فرانکفورت و دربارة زبان اصالت تشکیل شده است.

www.mehrnews.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان