ماهان شبکه ایرانیان

روش های نگرش میان تمدنی

در این مقاله، نگارنده از زاویه ای بدیع به مساله سازوکارهای میان تمدنی برای برقراری گفت وگو میان آنها پرداخته است

همبستگی، 16/8/80

در این مقاله، نگارنده از زاویه ای بدیع به مساله سازوکارهای میان تمدنی برای برقراری گفت وگو میان آنها پرداخته است . به نظر وی تمدن عبارت است از مجموعه پاسخ های عاقلانه به چالش های محیط، مسائل ناشی از مشکلات اداره درونی جامعه و تطور تاریخی و منحصر به فرد این پاسخ ها و جرح و تعدیل مداوم آنها در پاسخ به عوامل خارجی و نیز در تقابل با یکدیگر . تمدن در دو شکل «واقعی » و «آرمانی » قابل مطالعه است . سؤال اساسی این است که تمدن ها چه شیوه های ارتباطی ای با یکدیگر دارند و روش های نگرش میان تمدنی چیستند؟ روش های نگرش میان تمدنی سه نوع «تک بینی » ، «دوبینی » و «نگرش در عمق، یا تصورتمدنی » هستند که اولی بسیار تنگ نظرانه است و تمدن دیگر را از طریق منفذی باریک می نگرد . دومی از زمانی آغاز می شود که ناظر، به غیر علمی و غیر منصفانه بودن نگرش تک بینی پی می برد و تلاش می کند هر تمدن را جداگانه و بی طرفانه مطالعه کند و سومی به مشکلات هر دو نگاه قبلی پی برده، قدرت داوری پیدا می کند و از حالت یک ناظر بی طرف که در میان فرهنگ ها و تمدن های متعارض (در نگاه دوم) گیر کرد، خارج می شود و می تواند تصویرهای مربوط به تمدن خودی و تمدن دیگری را بر هم منطبق سازد . این کار از طریق به کارگیری اسلوب روش شناسی تاریخی جدید میسر می شود . این روش شناسی، متاثر از فلسفه های نوکانتی است که در آن سؤال هایی فرضی مطرح می شود تا در امکان های بالقوه تحقیق و تدبر کند .

به نظر نویسنده، استفاده از تصورتمدنی برای ما فوایدی دارد: اول آن که از پیش داوری تمدن ها نسبت به یکدیگر کاسته می شود . دوم آن که به کمک آن می توان به نگرشی عمیق دست یافت . همچنین این نگرش موجبات همزیستی و تعامل بین تمدن ها را فراهم می آورد .

اگر همه آنچه نویسنده گفته درست باشد، جای این تامل وجود دارد که آیا نگرش سوم واقعی است و می تواند تصویری درست از «ما» و «دیگری » عرضه کند؟ آیا تاکید بیش از حد بر مشترکات، مانع از دیدن تفاوت ها و دیگر بودگی ها نمی شود؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان