ماهان شبکه ایرانیان

چهار سناریو برای آینده جهان

در سال های دهه شصت، زمانی که علم مدرن تحقیقات آینده به نقطه اوج خود رسیده بود، تکنیک تدوین سناریو برای بیان تحولات آینده مورد توجه قرار گرفت

نشریه دی ولت، 15/سپتامبر/2001

حیات نو، 28/9/80

در سال های دهه شصت، زمانی که علم مدرن تحقیقات آینده به نقطه اوج خود رسیده بود، تکنیک تدوین سناریو برای بیان تحولات آینده مورد توجه قرار گرفت . «مؤسسه مطالعات آینده » که در وین مستقر است، چهار سناریوی کلاسیک تدوین کرده است که محدوده زمانی ده سال آینده را در بر می گیرد . حملات تروریستی و ائتلاف جهانی ضد تروریسم به عنوان دو محور اصلی در این سناریوها مورد توجه قرار گرفته است . چهار سناریوی مورد بحث از این قرار است:

1 . سناریوی اول (عصر نابودی جهانی): در این سناریو بر از هم پاشیدگی ائتلاف ضد تروریسم و ورود آمریکا و اروپا به عرصه جنگ علیه کشورهایی چون افغانستان، عراق و لبنان تاکید شده است .

2 . سناریوی دوم (تقویت روند جهانی سازی): در این سناریو، نابودی کامل تروریسم و بنیادگرایی، پیروزی اصلاح طلبان در ایران، رشد اقتصادی جهان، گسترش اصل همزیستی مسالمت آمیز در سراسر جهان تا پایان سال 2010 م . و تشکیل یک پلیس بین المللی تحت رهبری سازمان ملل پیش بینی شده است .

3 . سناریوی سوم (تجزیه جهان): این سناریو بر پیروزی ملی گرایان در سطح جهان، حملات مداوم آمریکا به کشورهایی چون عراق و ... ، فاصله گرفتن اروپا از آمریکا و رشد اقتصادی آسیای جنوب شرقی تاکید می کند .

4 . سناریوی چهارم (عصر تدابیر امنیتی): این سناریو ترکیبی از تدابیر مثبت سیاسی و اقدامات نظامی و نیز شکل گیری یک جامعه امنیتی است .

پیش بینی مقاله، تحقق ترکیبی از این سناریوها در آینده جهان است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان