بحث الاجتهاد والتقلید من منتهی العنایة فی شرح الکفایة
سید محمد فیروزآبادی نجفی، انتشارات فیروزآبادی، چاپ اول، 1418، 472 صفحه.
آخوند خراسانی در بخش پایانی کفایة الاصول مبحث اجتهاد و تقلید را مطرح و نویسنده، این بخش از کتاب را شرح مزجی کرده است.
البرهان فی اصول الفقه، ج 1 و 2
عبد الملک بن عبدالله جوینی (م.478ه.ق.)، تحقیق صلاح بن محمد، بیروت، دار الکتب العلمیه، چاپ اول، 1418، 283 + 260 صفحه.
البرهان فی اصول الفقه، از جمله منابع اصولی کهن اهل سنت و از آثار معروف نزد آنان است.
دو جلد کتاب، در یک مجلد، با کارهای مفید و راهگشای محقق محترم، از جمله: تخریج آیات و روایات، شرح بعضی از مباحث اصولی درپانوشت، شرح حال اشخاصی که از آنان نام برده شده، شرح حال فشرده از نویسنده و یادکرد از نوشته ها و آثار وی در آغاز کتاب، با پرداختن به موضوعات زیر، اکنون در دسترس اهل دانش و تحقیق قرار دارد:
تعریف علم، اوامر، نواهی، عموم و خصوص، مفهوم، افعال پیامبر(ص)، تقسیمات اخبار، جرح و تعدیل، اجماع، قیاس، استدلال، ترجیح و....
تمهید فی مباحث الدلیل اللفظی، 4جلد
حسن عبد الساتر، بیروت، الدار الاسلامیة، 1418، 128 + 242 + 239 + 515 صفحه.
این اثر، تقریرات آخرین دوره درس اصول شهید آیت الله سید محمد باقر صدر را در بردارد، با این ویژگی که شهید آن را پس از تدوین دیده است.
این دوره درس در چهار جلد که سه جلد نخست در یک مجلد و جلد چهارم در یک مجلد مستقل، با ویژگیها و موضوعات زیر چاپ و در دسترس دوستداران مباحث اصولی قرار گرفته است:
جلد نخست: تعریف علم اصول، موضوع آن و تقسیم مباحث اصول.
جلد دوم: موضوع بازشناسی وضع و واضع و تشریح اقسام وضع.
جلد سوم: بحث صحیح و اعم.
جلد چهارم: اوامر بااین عنوانها:
دلالات ماده الامر، ملاک دلالة الامر علی الوجوب مادة وصیغة، تشخیص مدلول صیغة الامر، دلالة صیغة الامر، دلالة الجملة الخبریة، التعبدی والتوصلی، تقسیمات الواجب، المرة والتکرار، الفور والتراخی، الاجزاء و....
شرح تنقیح الفصول فی اختصار المحصول فی الاصول
شهاب الدین احمدبن ادریس قرافی (م.684ه.ق.)، تحقیق: مکتب البحوث والدراسات، بیروت، دارالفکر، چاپ اول، 1418، 368 صفحه.
کتاب تنقیح الفصول فی اختصار المحصول من الاصول، خلاصه چهار کتاب زیر است:
العمد، نوشته عبدالجبار (م.415 ه.ق.)
المعتمد، نوشته ابوالحسن بصری (م.473ه.ق.)
البرهان، نوشته عبدالملک بن عبدالله جوینی (م. 473ه.ق.)
المستصفی، نوشته غزالی. (م. 505ه.ق.)
قرافی نیز کتاب المحصول را شرح کرده است.
کتاب در بیست باب، بدین شرح، سامان یافته است:
الاصطلاحات، معانی حروف یحتاج الیها الفقیه، تعارض مقتضیات الالفاظ، الاوامر، النواهی، العمومات، اقل الجمع، الاستثناء الشروط، المطلق والمقید، دلیل الخطاب، المجمل والمبین، فعل النبی(ص)، النسخ، الاجماع، الخبر، القیاس، التعارض والترجیح، الاجتهاد، جمع ادلة المجتهدین وتصرفات المکلفین.
قواطع الادلة فی الاصول
ابومظفر سمعانی، (426 489ه.ق.)، تحقیق: محمد حسن هیتو، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1417، 389 صفحه.
این اثر از مهم ترین کتابهای اصولی اهل سنت و به گفته ابن سبکی بهترین کتاب اصولی است.
نویسنده در آغاز، روشن گری دارد درباره کتاب، سنت، ملت، اجماع، قیاس، نظر، جدل، دلیل، حد و اقسام کلام و پس از آن، اوامر و نواهی، عموم و خصوص، مطلق و مقید به شرح مطرح شده اند.
المقدمات والتنبیهات فی شرح اصول الفقه، 4 جلد
محمود قانصو، بیروت، دار المؤرخ العربی، چاپ اول، 1418، 544 + 518 + 510 + 422 صفحه.
اصول فقه نوشته مرحوم مظفر، از آغاز، با اقبال اهل فضل و طلاب روبه رو شد و در محافل درسی و علمی جایگاه والایی یافت و شماری از آشنایان به فن اصول، بر آن شرح نگاشتند و اکنون نیز در کانون توجه قرار دارد و شرحهای جدید و نگاههای نو را می طلبد; از این روی، جناب محمود قانصو، شرحی دراز دامن بر این اثر شریف نگاشته و تاکنون جلد نخست آن را در چهار جلد شرح کرده، بدین گونه که متن را در بالا و شرح بخشهایی که نیازبه روشن گری داشته در پایین صفحه آورده است.