ختنه

آخرین حقی که در این مقاله از جمله حقوق نوزاد بر عهده والدین بر شمرده می شود، ختان است که از جمله واجبات تولد نوزاد پسر به شمار می آید که امروزه ضرورت بهداشتی آن در دنیا به اثبات رسیده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «طَهِّروُا اَولادَکُم یَومَ السّابِعِ فَإنَّهُ أَطْیَبُ وَ أطْهَرُ وَ أسْرَعُ لِنَباتِ اللَّحمِ»؛ «فرزندان تان را با ختنه کردن در روز هفتم پاک کنید؛ چرا که مایه تمیزی و پاکیزگی بیشتر و رویش شتابنده تر گوشت بر بدن اوست.»
اگر چه در احادیث دیگری وارد شده که می توان این کار را از روز هفتم به تأخیر انداخت.
در یک جمع بندی کلی می توان نتیجه گرفت که هیچ یک از حقوق یاد شده بدون حکمت نبوده و انجام آن ها بدون آثار و پیامدهای مفید در جسم و جان کودک نمی باشد. نیکوست حال که افتخار پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را داریم و شیعه آن بزرگواران می باشیم سنت های نیکوی ائمه اطهار (علیهم السلام) را جایگزین آداب و رسوم فرهنگ بیگانه که گاه خواسته یا ناخواسته بدان روی می آوریم سازیم و به جای تقلید و همسویی با جامعه و طبقات بالا دست و مرفه به فرهنگ اصیل و ناب اسلامی خود رویکردی جدی تر داشته باشیم تا مشمول عنایات آن بزرگواران قرار گیریم. به یاری خداوند در مقاله های بعدی به بررسی موضوعات دیگری چون حقوق شیرخواران بر والدین، بازی کودکان و موضوعاتی از این قبیل در سنّت و سیره معصومان (علیهم السلام) خواهیم پرداخت.
آن حضرت(ع) دربارة ختنه فرموده است: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) اخْتِنُوا أَوْلَادَکُمْ یَوْمَ السَّابِعِ فَإِنَّهُ أَطْهَرُ وَ أَسْرَعُ لِنَبَاتِ اللَّحْمِ؛[4] حضرت رسول(ص) فرموده است: فرزندان خود را روز هفتم تولد ختنه کنید؛ زیرا این پاک تر است و موجب می شود زودتر گوشت بروید.»
پی نوشت:
[4]. عیون اخبار الرضا(ع)، شیخ صدوق، مؤسسه اعلمی، بیروت، چ اوّل، 1404 ق، ج2، ص28.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر