ماهان شبکه ایرانیان

جهاد اقتصادی گامی فراتر از تحقق اقتصاد اسلامی است

رئیس دانشگاه تهران، «اقتصاد اسلامی» را اقتصادی پویا و جاودان دانست و گفت: با توجه به شرایط امروز کشور، اجرایی شدن جهاد اقتصادی گامی فراتر از تحقق اقتصاد اسلامی است.
فرهاد رهبر، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس، درخصوص نامگذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: برای قطع وابستگی، بازسازی اقتصاد، افزایش تولید و بهره وری، انضباط مالی و مواردی این‎چنین که به شاخصه های اقتصادی مرتبط می شود، نیازمند جهاد، تلاش و همکاری جمعی و فراگیر از طرف نهادها و آحاد مردم هستیم.
وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در کشور عنوان کرد: محدودیت هایی از جمله مشکلات کشاورزی و کارگری در کشور وجود دارد اما در عین حال اگر کمی با دقت و برنامه ریزی صحیح رو به جلو حرکت کنیم می توان مشکلات را به راحتی پشت سر گذاشت.
رییس دانشگاه تهران در ادامه افزود: با توجه به فشارهای اقتصادی که دشمنان برای به زانو درآوردن ایران و به بن بست کشاندن ما وارد می کردند، نیاز است که برای پیروزی بر توطئه های دشمنان مانند همیشه مجاهدت و پیگیری داشت و این مجاهدت زمانی در قالب جنگ و نبرد، زمانی در قالب مسائل اقتصادی و فرهنگی و زمانی هم به صورت فشارهای سیاسی است که مردم نسبت به فشارهای سیاسی انتخابات سال گذشته 88 پیروز شدند.
* مجلس و دولت باید در استفاده از بیت المال و بودجه حداکثر بهره وری را داشته باشند
وی با بیان اینکه امروز دشمن در دو عرصه فرهنگی و اقتصادی تلاش گسترده ای انجام می دهد، گفت: در خصوص جهاد اقتصادی باید برای استقلال کشور، رفع فشارها و از میان برداشتن عوامل فشارها سعی کرد تا در سال جاری، بهترین دستاوردها را در عرصه اقتصادی کسب کنیم.
رهبر با بیان اینکه در جهاد اقتصادی علاوه بر دولت، ملت نیز مسئولیت هایی به‎عهده دارد، یادآور شد: در طرح بودجه و استفاده از اعتبارات باید به اولویت ها توجه شود چرا که در کشور ما کمبود ثروت وجود ندارد، اما مسئله ای که ممکن است کشور را به چالش کشاند، بی انضباطی های مالی و افراط و تفریط در هزینه کردن بودجه است.
وی از مجلس و دولت به عنوان ناظران بر اقتصاد، مجریان و قانون گذاران کشور یاد کرد و اظهار داشت: مجلس و دولت باید بر آن باشند که از بیت المال و بودجه، حداکثر بهره وری را داشته باشند و این گونه تصور نشود که چون بودجه ای وجود دارد پس می توانند آن را با عناوین مختلف از جمله برگزاری جشن ها و همایش ها صرف کرده و حقوق محرومان جامعه و افرادی را که سال ها درگیر مسائل اقتصادی هستند، تضییع کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص یکی از مصادیق جهاد اقتصادی عنوان کرد: اگر بخواهیم جهاد اقتصادی را در جامعه عملی کنیم باید موانع اجرای عدالت برطرف شده و برنامه ها اولویت بندی و از حداکثر بودجه استفاده شود. به طوری که از یک ریال آن یک تومان استفاده شود نه آنکه از یک تومان به اندازه یک ریال بهره ببریم! این یعنی مدیریت و انضباط مالی که یکی از مسائل مهم جهاد اقتصادی به شمار می رود.
*جهاد اقتصادی با همتی مضاعف محقق خواهد شد
فرهاد رهبر با اشاره به تحقق هدفمندی یارانه ها گفت: دولت، امسال در این زمینه به موفقیت های خوبی دست یافته است، امسال نیازمند کمک و یاری مردم هستیم که از مصارف بیهوده، اسراف و هدر دادن انرژی خودداری کرده و سازندگان و کارخانجات ما باید فعالیت بیشتری را انجام دهند تا با ورود اجناس خارجی، اجناس داخل را با شکست مواجه نکنند.
رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: باید در راستای مدیریت صحیح اقتصاد و بهره گیری صحیح از امکانات موجود با توجه به اجرای عدالت میان جامعه در عرصه های مختلفی که به رشد اجتماع کمک می کند، تلاش شایسته ای داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا جهاد اقتصادی تحقق اقتصاد اسلامی ا ست یا گامی فراتر از آن است، عنوان کرد: اقتصاد اسلامی، اقتصادی پویا، زنده، پاینده و جاودان است و با توجه به زمان و شرایط امروز، مسائل دیگری در عرصه اقتصاد مطرح می شود که سامان دادن به آنها در چارچوب اسلام، همت مضاعفی را می طلبد که با به کارگیری معیارهای اسلامی از ربا و بی عدالتی جلوگیری شود.
رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: این چارچوب ها از نظر اسلام مشخص شده اما کسانی که باید در این چارچوب، برنامه ها را با توجه به نیاز روز، بودجه، تولید و عرضه تنظیم کنند، دستگاه های اجرایی و قانون گذاری هستند لذا چارچوب اصلی، چارچوب اقتصاد نظام اسلامی است چرا که در نظام اسلامی، کم و کاستی وجود ندارد.
* با اصلاح الگوی مصرف بسیاری از نابسامانی های جامعه رفع می شود
فرهاد رهبر اضافه کرد: الگوی مصرف نیز به مصرف صحیح و عدم اسراف باز می گردد و در این زمینه می توان از برخی کشورها الگو برداری کرد. افراط، تفریط و پرداختن به مسائل غیر اولویت‎دار در کشور ما بسیار فراوان است که باید با دغدغه و احتیاط، مسائل اقتصادی را حل کرد زیرا این بودجه و بیت المال، ثمره خون شهدا و مجاهدات مردم است.
وی در خصوص ارائه الگوی صحیح ابراز داشت: عملی کردن الگوی صحیح مصرف، همت مردم و مسئولان را می طلبد و از آنجایی که مقام معظم رهبری، برای هر سال عنوان خاصی را برمی گزینند باید از فرصت ها به نحو احسن استفاده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان داشت: اگر شبانه روز مردم کشور چین را به افراد آن تقسیم کنیم به طور متوسط چه افراد بیکار و مشغول هر نفر روزی 6 ساعت کار می کنند، اما با بررسی این مسئله در کشور خود درمی یابیم که در ادارات ما غالباً بی کاری به چشم می خورد.
وی در پایان گفت وگوی خود با فارس بیان داشت: دستگاه قضایی، ادارات، آموزش و پرورش، مدارس، دانشگاه ها و کلیه مراکز باید الگوهای صحیح را مدنظر داشته باشند که این مسئله فقط به بودجه منتهی نمی شود بلکه وقت، عمر و هدر دادن هزینه ها را نیز در بر می گیرد که با اصلاح آن و انجام وظایف محوله، بسیاری از نابسامانی ها رفع خواهد شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان