ضرورت جهاد اقتصادی دانش محور [۱]

اینجایی که ایستاده ایم، جای ما نیست؛ ایران و ایرانی شایسته بهترین ها هستند و می توانند زندگی به مراتب بهتری از لحاظ اقتصادی داشته باشند زیرا همه آن چیزی که باید یک کشور برای رشد، پیشرفت و دستیابی به عدالت گسترده داشته باشد، ایران امروز دارد. تمام مولفه های اساسی که سبب ساز رشد و جهش اقتصادی می شود در کشور ما وجود دارد. نیروی انسانی تحصیل کرده و نیروی کار ارزان، منابع عظیم انرژی و طبیعی و بازارهای گسترده تولید و مصرف زمینه ای را فراهم کرده تا همه چیز آماده حرکتی جهادی به سمت پیشرفت اقتصادی باشد.
این یک موقعیت ویژه تاریخی است و هرگونه سستی و کاهلی برای دستیابی به چنین هدف والایی یقینا به ضرر ملت است پس ضروری است به اجماع اراده ها بیندیشیم و اختلافات جزئی را برای نیل به آرمانی مقدس به کناری بگذاریم و بدانیم که جهاد اقتصادی که رهبر فرزانه انقلاب برای سال جدید مطرح فرمودند با واردات گسترده کالاهای مصرفی سازگار نیست و نمی شود با مصرف گرایی و اسراف بیش از حد منابع، چنین هدف مهمی را محقق کرد.
تحقق جهاد اقتصادی به الزامات و ضروریاتی نیاز دارد. الزاماتی مثل آنکه همه ارکان اجرایی کشور که دست اندرکار و مجری چنین اصلی هستند باید مبتنی بر برنامه ای مشخص و روشن اقدامات خود را سامان دهند و از بی برنامگی و تصمیم های نادرست و شتاب زده پرهیز کنند زیرا مطالعات تاریخی نشان داده هرگاه مجریان و مسئولین به الزامات قانونی و برنامه های مدون و مصوب پایبند بوده اند سریع تر به اهداف توسعه ای خود دست یافته اند.
برنامه ریزی مناسب و استفاده از همه ظرفیت های فکری و اجرایی کشور می تواند تسریع کننده اهداف جهاد اقتصادی باشد اما باید به یادداشت که جهاد اقتصادی نباید فقط بحث امروز و امسال ما باشد بلکه این جهاد را باید برای سال های بسیار در سرلوحه امور اجرایی کشور قرار داد. انقلابی که با دشمنان عدیده دست و پنجه نرم می کند و مدام از سوی آنان مورد انواع تحریم ها و خصومت ها واقع می شود باید همواره جهادگونه در عرصه اقتصادی عمل کند تا بتواند مشکلات را به فرصتی تازه برای عبور تاریخی خود بدل سازد.
در جهاد اقتصادی قرار نیست ایران چیزی شبیه به کشورهای در حال توسعه شود یا به تقلید یا کپی برخی صنایع یا تکنولوژی های مستعمل دیگران بپردازد بلکه منظور ساخت جهادگونه ایران مبتنی بر الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی است. دوای درد ما این است نه تقلید بی تناسب الگوهای بدفرجام دیگران که نسبتی با ساختارها و بافت تاریخی و اجتماعی ما ندارند.
الگوی توسعه ایرانی اسلامی دانش بنیان است و مبتنی بر دستاوردهای علمی کشور است و جهاد اقتصادی نیز از این مسیر محقق خواهد شد. رشد بی سابقه علمی ایران در این راه اصلی ترین ابزار کار است. در واقع جهاد اقتصادی ایران باید مبتنی بر علم باشد و این امری کاملا در دسترس است. براساس جدیدترین آمارها و به نوشته نشریه «نیوساینتیست» رشد علمی در ایران یازده برابر نرخ متوسط جهانی و سریع تر از هر کشور دیگری است.
همچنین یک مرکز بررسی و تحلیل داده ها در کانادا موسوم به «ساینس متریکس» با انتشار یک تحلیل همه جانبه نشان داده که نوعی چرخش و جابه جایی ژئوپلتیکی در حوزه تولید علم در جهان در حال رخ دادن است که ایران یکی از اصلی ترین بازیگران آن است. این همان سکویی است که جهش علمی را با جهاد اقتصادی عجین خواهد ساخت و ایرانی به مراتب بهتر برای فردا مهیا می سازد. اکنون زمان آن است که ایران قدرت علمی خود را در عرصه اقتصادی نیز عیان سازد تا همه چیز رنگ و شکلی تازه یابد و حرکتی جهادگونه در زمینه اقتصادی محقق شود. جهاد اقتصادی دانش بنیان حلال مشکلات ماست و باید تمام نگاه ها را بدان معطوف ساخت زیرا تسلط بر علم و کاربرد آن در اقتصاد می تواند به ساخت الگوی بومی پیشرفت بینجامد.
 

[1] . سرمقاله روزنامه تهران امروز به قلم سیدجواد سیدپور به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رشد
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان